Toyota uvolnila své patenty na vodíkový pohon v automobilech

Toyota Mirai

Toyota Mirai

msc
Vedení japonské automobilky Toyota odtajnilo přes pět a půl tisíce svých patentů týkajících se palivových článků a technologií s nimi souvisejících. Na konferenci CES v Las Vegas to oznámil jeden z šéfů automobilky Bob Carter. Dohromady jde o 5680 patentů, jejichž uvolnění by podle plánů automobilky mělo přispět k nakopnutí komerční produkce vodíkem poháněných automobilů.

„Eliminováním tradičních korporátních překážek tak urychlíme rozvoj nových technologií a postoupíme do budoucnosti přepravy rychleji, efektivněji a ekonomičtěji,“ prohlásil Carter na konferenci CES.

Rozhodnutí Toyoty následuje po podobném kroku Tesla Motors patřící vizionáři Elonu Muskovi, který v červnu loňského roku uvolnil své patenty pro rychlejší rozvoj výroby elektrických automobilů. Carter potvrdil, že společnosti, které patenty Toyoty využijí, automobilka požádá, aby totéž na oplátku učinily se svými patenty. Vyhovění tomuto požadavku však nebude podmínkou k pokračování spolupráce.

Konstrukce, software i čerpací stanice

Odtajnění se týká 1970 patentů k palivovým článkům, 290 patentů spojených s výrobou vysokotlakých vodíkových nádrží, 3350 patentů se vztahuje k softwaru, který celý systém řídí, a také 70 patentů týkajících se vodíkových čerpacích stanic.

První sériově vyráběný vůz poháněný vodíkem plánuje Toyota začít prodávat v dubnu letošního roku pod názvem Mirai (japonsky zázrak). Automobilka očekává, že jich kolem roku 2017 bude prodávat až tři tisícovky ročně na americkém trhu a až stovku ročně na evropském trhu. Dojezd Mirai má být zhruba 650 kilometrů na jednu nádrž, přičemž tu by mělo být možné dočerpat stejně rychle, jako klasickou benzínovou.

Palivový článek (fuel cell)
Jde o elektrochemické zařízení, které přeměňuje přímo chemickou energii paliva a okysličovadla na energii elektrickou.