Ve Škodě Auto stále pokračuje přetahovaná o zvyšování platů

Škoda Auto

Škoda Auto Zdroj: ctk

V mladoboleslavské automobilce proběhlo šesté kolo vyjednávání o mzdách a znovu bez výsledku. Dohoda měla původně padnout do konce března.

Automobilce se daří, a tak odbory cítí šanci na výraznější zvýšení platů. Vyjednávání s vedením podniku jsou proto zdlouhavá a urputná. „Nejvíce nás pálí východní projekt, jako je Volkswagen Slovakia a Audi Györ. Díky tomu, že jsou přímo pod matkou a my jsme samostatní, tak jsou v těchto továrnách mzdy vyšší,“ řekl šéf škodováckých odborářů Jaroslav Povšík.

Ten na otázku, kdy si myslí, že budou mít dělnické profese ve Škodě Auto měsíční plat sto tisíc korun, odpověděl: „Pro nás je důležité koncernové srovnání. Tam jsme na třetinové mzdě oproti Volkswagenu.“

K nejnovějšímu vývoji vyjednávání o mzdách se vedení automobilky slovy mluvčího Jozefa Baláže vyjádřilo velice opatrně „Kolektivní vyjednávání i nadále pokračuje. K jeho průběhu se nebudeme vyjadřovat,“ řekl Baláž.

Dodal, že průměrná mzda ve společnosti Škoda Auto vzrostla od roku 2010 o přibližně třicet procent a stojí dlouhodobě nad průměrem České republiky. Průměrná mzda v dělnických profesích v automobilce dosahovala v roce 2005 mírně přes 21 tisíc korun, v roce 2015 to bylo téměř 36 tisíc korun. „V roce 2015 Škoda Auto navíc vyplatila zaměstnancům bonus, který v průměru překročil 61 tisíc korun.

Přečtěte si o sporech automobilky s vedením Mladé Boleslavi:

O tom, jak rozdílné jsou pohledy obou vyjednávajících stran, svědčí jejich návrhy. Odboráři prosazují osmiprocentní nárůst mezd za 12 měsíců. Firma nejprve přišla s nabídkou dvoufázového růstu platů o 2,5 procenta na každé dva roky, od letošního dubna a od 1. ledna 2017.

Později ji mírně zvýšila, nabídla zaměstnancům růst tarifů o tři procenta od letošního dubna a o 2,5 procenta od 1. ledna 2017. A následně zaměstnavatel nabídku ještě zvýšil na 3,3 procenta v první fázi.

Ani tento krok však odbory nepovažují za uspokojivý. Argumentují náročností práce při náběhu výroby nových modelů i trvajícím prorůstovým vývojem automobilky.

V týdeníku Škodovácký odborář Jaroslav Povšík zmínil, že odboráři jsou v případě krachu jednání připraveni na časově neomezenou stávku.

A na další otázku, zda se nebojí, že automobilka bude raději investovat do robotických pracovišť, když budou zaměstnanci stupňovat svoje požadavky, řekl: „Tak k tomu už postupně dochází. Například se to odehrálo na pracovišti svařovny.“