Reportáž: Město versus Škodovka aneb Když radnice naštve fabriku

Škoda Auto v Mladé Boleslavi

Škoda Auto v Mladé Boleslavi Zdroj: profimedia

Sochy na mladoboleslavském Staroměstském náměstí zírají do prázdna. Nikde nikdo. Počasí je pod psa, prší, únorový chlad zalézá pod kůži. A stejně takové jsou i současné vztahy mezi radnicí města, automobilkou a místními podnikateli. Vše způsobilo zvýšení daně z nemovitosti, o kterém rozhodli zastupitelé města loni na podzim.

„Město tu daň zvýšilo až o sto procent. To ale teď odnesou jen obyčejní lidé ve městě. Mladoboleslaváci. Třeba já kvůli tomu budu muset zdražit své služby,“ řekl Norbert Ráček. Sedmašedesátiletý čilý důchodce provozuje v Ptácké ulici nedaleko řeky Jizery už jedenáct let se svým synem malý pneuservis.

Mají jednoho zaměstnance. „Už teď je to vyloženě o přežití. Skoro nic z toho nemám. Maximálně vezmu manželku a vnučku jednou za rok na dovolenou k moři. To si už ale asi nebudu moct dovolit.“ Na chvíli se odmlčel a pak jen na prázdném parkovišti rezignovaně rozhodil rukama: „Nerad bych skončil. Ale jestli mě to položí, tak co s tím nadělám…“

Podnikatelé se bouří

Svár se rozhořel loni na podzim. Tehdy zastupitelé téměř čtyřicetitisícového okresního města Mladé Boleslavi schválili výrazné zvýšení daně z nemovitosti. Aniž to veřejně projednali, bryskně rozhodli. Lidé si tak už letos připlatí několik set korun (plus 14 procent), podnikatelé tisíce až desetitisíce (plus 30 procent) a Škoda Auto 44 milionů (plus 100 procent).

Zatímco obyvatelé města jsou poměrně klidní – mnozí snad ani netuší, že se k něčemu takovému schyluje, a v dubnu budou překvapeni složenkami – představitelé automobilky od první chvíle protestovali. A stejně tak i představenstvo okresní hospodářské komory.

Podnikatel v úzkých. Majitel pneuservisu Norbert Ráček se bojí, že bude muset skončit. Už teď máme velké potíže, říkáPodnikatel v úzkých. Majitel pneuservisu Norbert Ráček se bojí, že bude muset skončit. Už teď máme velké potíže, říká | profimediaPodnikatel v úzkých. Majitel pneuservisu Norbert Ráček se bojí, že bude muset skončit. Už teď máme velké potíže, říká

„O navýšení koeficitentu ze dvou na čtyři jsem se dozvěděl den před jednáním zastupitelstva. Okamžitě jsem žádal zástupce vední radnice, ať bod týkající se zvýšení daní stáhnou z programu. Upozornil jsem je, že je potřeba předem toto navýšení projednat minimálně se Škodou Auto a pokud tak neučiní a domnívají se, že to firmy přejdou bez odezvy, tak se mýlí,“ řekl zástupce okresní hospodářské komory Jaroslav Čupík.

Dotčený gigant

Také automobilka se o zdvojnásobení daně z nemovitosti dozvěděla na poslední chvíli, podle jejích představitelů dva dny před rozhodnutím. Město i firma si přitom vždy zakládaly na dobré vzájemné spolupráci.

Náhlé rozhodnutí zastupitelů Škodu Auto zaskočilo. Už měla uzavřený plán na rok 2016 a najednou musela někde najít 45 milionů. „Takový zásadní krok – zvednout někomu daň na dvojnásobek, aniž by o tom dotyčný věděl – nám přišel nefér. Jako nekorektní jednání. Město, zejména ústy pana primátora, říkalo: Přece se nebudeme bavit s daňovými poplatníky nebo dělat referendum o dani. My jsme ale oponovali, že v mnoha demokraciích to tak probíhá. Probíhá to tak nejen na národní, ale i komunální úrovni. Debatuje se o tom,“ řekl šéf vnějších vztahů Škody Auto Michal Kadera.

A odmítá, že je ta cifra zanedbatelná. Firma v Česku nabírá nové lidi, investuje do nových technologií, výzkumu, vývoje, zvyšuje kapacity.

Štědrá automobilka. Škoda Auto přispěla na obnovu bývalého piaristického kláštera z 18. století a na výstavbu moderního areálu vysoké školy.Štědrá automobilka. Škoda Auto přispěla na obnovu bývalého piaristického kláštera z 18. století a na výstavbu moderního areálu vysoké školy. | profimediaŠtědrá automobilka. Škoda Auto přispěla na obnovu bývalého piaristického kláštera z 18. století a na výstavbu moderního areálu vysoké školy.

„Město Mladá Boleslav má rozpočet blížící se miliardě korun. To znamená na jeho velikost obrovský rozpočet. V podstatě je to jedno. Patří k nejbohatším městům v České republice. A celkový výtěžek daně, po zvýšení koeficientu, je něco přes padesát milionů. To je pět procent jejich rozpočtu. Takže naše logická otázka zněla: rozumíme, pro rozvoj města děláte hodně, vzkvétá a je to na něm vidět. Je tomu také díky tomu, že Škoda Auto vytváří dlouhodobě pracovní místa, významně posiluje kupní sílu, angažuje se v mnoha projektech. Ale nedalo se pět procent rozpočtu dohledat úsporami? Řešit jinak?“ ptá se Kadera.

V reakci na krok radnice už Škodovka nicméně přestala podporovat místní divadlo, na které přispívala milionem korun ročně. A zvažuje další tahy. Možná omezí podporu místního fotbalu a hokeje. Ty sponzoruje každou sezonu částkou téměř sto milionů.

Přesvědčení radní

Na radnici si ale za svým rozhodnutím stojí. Argumentují, že v současnosti ani jinou možnost, jak vylepšit rozpočet města, nemají. Výše daně z nemovitosti je jediná, kterou mohou ovlivňovat.

„Chceme, aby se město dále rozvíjelo. A nechceme se zadlužovat, brát úvěry. Bohužel rozpočtové určení daní, které je nastaveno zákony, města jako Mladá Boleslav výrazně znevýhodňuje. Přestože se u nás odehrává velký podíl HDP celého státu, dostáváme stejně jako města, kde je kupříkladu málo průmyslu.“

Peníze navíc. Vyšší výnos z daně z nemovitostí použijeme i na výstavbu domova pro seniory za sto milionů, říká náměstek primátora Michal KopalPeníze navíc. Vyšší výnos z daně z nemovitostí použijeme i na výstavbu domova pro seniory za sto milionů, říká náměstek primátora Michal Kopal | profimediaPeníze navíc. Vyšší výnos z daně z nemovitostí použijeme i na výstavbu domova pro seniory za sto milionů, říká náměstek primátora Michal Kopal

Loni činily příjmy města z daně z nemovitosti zhruba 90 milionů, letos očekávají přes 140 milionů. Pro hlasovali všichni koaliční představitelé, 23 z celkového počtu 33 zastupitelů. Vládnoucí koalici přitom tvoří vesměs pravicové strany – ODS spolu s TOP 09, Volbou pro Mladou Boleslav a ANO.

Paradoxně proti byli představitelé stran levicově zaměřených stran. „Naším cílem bylo, abychom vybrali více peněz od subjektů, které zatěžují město nejvíce. Tedy nejen od Škodovky, ale i od firem, které podnikají v dopravě, energetice, tedy v oborech, které jsou pro město a pro životní prostředí nejvíce zatěžující,“ řekl náměstek primátora Michal Kopal.

Přetahovaná

V emotivních debatách o dani z nemovitosti vystoupily na povrch i leckteré dosud nevyřčené názory, ústrky či křivdy. Na obou stranách. Na radnici si stěžují na znečištěné ovzduší, zahlcenou dopravu, nedostatek parkovacích míst, která zabírají lidé dojíždějící do automobilky z Polska a ze Slovenska.

Na bezdomovce, kteří prý pracovali ve Škodovce, a když skončili, zůstali na ulici a město se o ně musí postarat. Nebo na pendlery z automobilky, kteří bydlí v pronajatých bytech třeba po deseti a neplatí za svoz odpadků. Zkrátka radní si myslí, že běžní obyvatelé města na fabriku doplácejí. A to přitom ne každý zaměstnanec Škodovky ve městě žije.

Náměstí v Mladé BoleslaviNáměstí v Mladé Boleslavi | profimedia

Vedení automobilky se cítí dotčeno. „Máme interní strategii pro životní prostředí, snižujeme emise veškerých emitentů o pětadvacet třicet procent, energetickou náročnost. Úspory a ekologičnost závodu jsou natolik veliké, že absolutně nemají obdobu ve střední Evropě…“ říká Kadera a vypočítává další zásluhy firmy: co všechno pro město vyjednala, kolik stamilionů do města proudí jen kvůli přítomnosti automobilky od státu, jak pozdvihla školství v Mladé Boleslavi, na kolik projektů ve městě přispěla…

Radnice ovšem argumentuje, že to byly stejně jen projekty, které Škoda Auto potřebovala. A kdyby ve městě nebyla, nebylo by jich potřeba. Jako třeba nyní plánované rozšíření třídy Klementa ze dvou pruhů na čtyři. Či výstavba severovýchodní tangenty.

Vyřeší to výbor

Obě strany vrší desítky pro a proti a každá má svou pravdu. Přitom jsou odsouzeni ke spolupráci. Město s automobilkou proto ustavilo výbor, který by měl otázku daně z nemovitosti řešit.

Dosud se ale nesešel. Místní podnikatele jsou připraveni podpořit město. Chápou jeho potřeby, jsou ochotni jednat, že by vyšší daň mohla platit nějakou dobu. Jinak ale mají jasno. „Musí se to vyřešit. Požadujeme návrat ke stavu z roku 2015. Není možné žít v takovém napětí, jaké tady dnes panuje. Mezi podnikateli, Škodovkou a městem,“ řekl Čupík.

Autor je spolupracovník redakce