Velká transakce na nápojovém trhu: výrobce Mattoni přebírá středoevropské aktivity PepsiCo

PepsiCo

PepsiCo

Karlovarské minerální vody založil v roce 1873 karlovarský rodák Heinrich Mattoni
Vývoj hospodaření KMV
3
Fotogalerie

Karlovarské minerální vody koupí od nadnárodní společnosti PepsiCo její pobočky v Česku, Maďarsku a na Slovensku. Zmíněné pobočky mají celkové roční tržby 4,2 miliardy korun. Obchod by měl být dokončen v prvním pololetí, čeká jen na souhlas antimonopolních úřadů.

Nápojové portfolio karlovarské skupiny se díky akvizici rozšíří o značky Pepsi, Mirinda, 7Up, Gatorade, Mountain Dew, Lipton, Evervess, Rockstar, džusy a nápoje Toma, pramenitou vodu Toma a limonády Slice. Zároveň převezme i distribuci bramborových lupínků značky Lay's, Cheetos a dva výrobní podniky. Cenu transakce firmy nezveřejnily.

„Díky této akvizici bude moci skupina KMV nabídnout klientům a spotřebitelům ucelené portfolio, a to v rámci různých obchodních kanálů. V Česku, Slovensku i Maďarsku doplníme naši stávající nabídku pro hotely a restaurace o dosud chybějící kategorii kolových nápojů,“ říká generální ředitel KMV Alessandro Pasquale.

Finanční poradenství v projektu poskytla společnost Raiffeisenbank, bankovní financování transakce zajistily Československá obchodní banka a Česká spořitelna. V České republice je skupina KMV jedničkou v segmentu přírodních a ochucených balených vod.

Český antimonopolní úřad zatím případ nešetří. "Úřad se k uvedenému spojení soutěžitelů vyjádří až ve svém rozhodnutí, které bude výsledkem správního řízení o návrhu na povolení spojení. Úřad bude samozřejmě o věci rozhodovat pouze v případě, že fúze bude notifikována u nás, a nikoliv u Evropské komise," řekl ČTK mluvčí úřadu Martin Švanda.

Podívejte se, jak funguje stáčírna Pepsi:

Video placeholde
Provoz a zahájení výroby ve vysočanské Pepsico • Michal Nosek

V Rakousku je KMV dvojkou v sektoru přírodních minerálních vod a na třetí pozici v ochucených vodách. Silné postavení má i v dalších zemích střední a jihovýchodní Evropy.

Výrobce minerální vody Mattoni za loňský rok očekává tržby osm miliard korun. Akvizicí jim vzrostou o polovinu a stanou se největším dodavatelem minerální vody a nealkoholických nápojů v těchto třech státech. Převzetím poboček získají tři firmy se zhruba 900 zaměstnanci a dvěma výrobními závody.

Česká PepsiCo v roce 2016 snížila ztrátu z 33 milionů na 8,7 milionu korun. Tržby jí meziročně vzrostly na 2,4 miliardy korun z 2,15 miliardy korun. Ovšem trend v pití sycených nápojů není příznivý. Podle údajů Českého statistického úřadu se spotřeba limonád loni v České republice snížila o 3,9 procenta na 89,2 litru na hlavu. Spotřeba minerálních vod se naopak o 1,9 procenta na 57,5 litru zvýšila.

Vývoj hospodaření KMVVývoj hospodaření KMV|KMV

Vizitky Karlovarské minerální vody (KMV) a PepsiCo

Karlovarské minerální vody

Skupina je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. V Česku vyrábí vedle tradiční minerální vody Mattoni také pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka. K dalších značkám KMV patří také džusy Granini, sirupy Yo a limonády Schweppes.

- Firma byla založena karlovarským rodákem Heinrichem Mattonim v roce 1873. Současnou podobu získaly KMV v 90. letech díky investicím nových majitelů, italské rodiny Pasquale (od roku 1994). Generálním ředitelem firmy je Alessandro Pasquale, který podniká rovněž v realitách.

- Své produkty KMV vyváží do 20 zemí světa, například do Německa, Polska, USA, Spojených arabských emirátů nebo do Číny. KMV vlastní i zahraniční značky vod v Rakousku, Maďarsku a na Ukrajině.

- Na Slovensku si KMV drží pozici dvojky na trhu přírodních minerálek, v Rakousku jsou dvojkou v sektoru přírodních minerálních vod a třetí v ochucených vodách. V Maďarsku je firma lídrem na trhu přírodních minerálních vod ve společnosti Szentkirályi-Kékkúti Mineral Water Ltd.

- Loni dokončily KMV akvizici bulharské společnosti Quadrant Beverages JSC, která je v zemi oficiálním výrobcem a prodejcem produktů společností PepsiCo (Pepsi, Mirinda, 7up, Evervess), Pepsi-Lipton International (Lipton Ice Tea), Gat Foods (nektary Prisun a nealkoholické nápoje) či výrobcem vody Bellissima.

- Za loňská tři čtvrtletí vzrostly skupině KMV prodeje proti roku 2016 o šest procent. Podle odhadů by firma měla dosáhnout obratu přes osm miliard korun (v roce 2016 to bylo 7,5 miliardy). Zisk firma nezveřejňuje.

- V zemích, kde skupina KMV operuje, zaměstnává podle svých internetových stránek na 1300 lidí.

- KMV jsou generálním partnerem hudební ankety Český slavík. Na podzim firma oznámila, že se distancuje od postupu pořadatelské agentury Musica Bohemica při vyhodnocení výsledků soutěže. KMV jsou rovněž partnerem cen Magnesia Litera či Českého lva.

PepsiCo

PepsiCo je druhý největší světový výrobce nealkoholických nápojů na světě po společnosti Coca-Cola. Historie společnosti sahá do přelomu 19. a 20. století. Původně se mělo jednat o lék proti nechutenství, který vynalezl v roce 1898 lékárník Caleb Bradham na jihu Spojených států v Severní Karolíně. Dvěma základními složkami nápoje byl pepsin a kolové oříšky. Tyto složky a nechutenství neboli dyspepsie pak daly název tomuto léčivému sirupu, který jednoduše nazval Pepsi-Cola. Obchodní značka byla zaregistrována 16. června 1903.

- V roce 1919 se s akciemi společnosti začalo obchodovat na newyorské burze, loni se PepciCo po téměř stoleté spolupráci s NYSE přesunula na trh Nasdaq. Období mezi roky 1923 až 1933 pro společnost znamenalo léta špatného hospodaření, které dokonce provázely dva bankroty.

- V roce 1965 se Pepsi-Cola spojila s firmou na výrobu slaného pečiva Frito-Lay a vznikla tak nová společnost PepsiCo, Inc. V roce 1973 se nápoje objevily poprvé na trhu tehdejšího Československa. Dalšími velkými akvizicemi bylo převzetí výrobce džusů Tropicana v roce 1998 a firmy Quaker Oats v roce 2001.

- Do portfolia PepsiCo patří kromě Pepsi-Coly také například nápoje Mirinda, 7Up, Mountain Dew, Rockstar, Evervess, Schwip Schwap nebo značka bramborových chipsů Lay’s.

- Tržby PepsiCo v roce 2016 činily 62,8 miliardy dolarů při čistém zisku 6,4 miliardy Kč. Hlavním trhem je Severní Amerika. Své výrobky společnost prodává ve 200 zemích a teritoriích světa. K roku 2016 PepsiCo zaměstnávala 264 tisíc lidí.

- Česká republika patří dosud do divize pro Evropu a subsaharskou Afriku (ESSA). Česká PepsiCo v roce 2016 snížila ztrátu z 33 milionů na 8,7 milionu korun. Tržby jí meziročně vzrostly na 2,4 miliardy korun z 2,15 miliardy korun. Ke konci tohoto roku zaměstnávala 432 lidí.