Volkswagen není sám. S emisemi podvádějí všechny automobilky, tvrdí studie

Největší hříšníci z pohledu překračování limitů - Fiat

Největší hříšníci z pohledu překračování limitů - Fiat Zdroj: Fiat

Největší hříšníci z pohledu překračování limitů - Fiat
Největší hříšníci z pohledu překračování limitů - Fiat
Největší hříšníci z pohledu překračování limitů - Suzuki
Největší hříšníci z pohledu překračování limitů - Suzuki
Největší hříšníci z pohledu překračování limitů - Renault
8
Fotogalerie

Před rokem vypukl skandál s podváděním při měření emisí automobilů Volkswagen, pro který se vžilo označení dieselgate. A zatímco druhá největší automobilka světa čelí řadě soudních řízení o miliardové náklady na odškodné, konkurenti emisní normy beztrestně porušují v ještě větší míře. Vyplývá to ze studie organizace Transport & Environment (T&E) mezi novými dieselovými vozy, které oficiálně plní aktuální normu Euro 6.

T&E zjišťovala, jak si v testech emisí oxidů dusíku stojí dieselové vozy splňující novou normu Euro 6. Odvolává se přitom na vyšetřování britské, francouzské a německé vlády a veřejnou databázi Equa Index, které dohromady prověřily 230 modelů. Emisní testy na rozdíl od homologačních zkoušek neprobíhaly v laboratoři, ale převážně ve skutečném provozu.

Výsledky jsou překvapující. Přestože všechny nové vozy spalující naftu nabízené musely projít homologačními testy včetně těch emisních, hodnotám požadovaným platnou normou Euro 6 v reálném provozu nedokázala žádná z automobilek ani přiblížit, natož je splnit.

„Rok poté, co USA přistihly Volkswagen při podvádění, všechny automobilky dál prodávají silně znečišťující dieselová auta, a to s vědomím vlád,“ uvedl Greg Archer z T&E.

Kolikrát automobilky překračují limity NOx (norma Euro 6)Kolikrát automobilky překračují limity NOx (norma Euro 6)|Transport & Environment

Vůbec nejvíce limity oxidů dusíku překračují automobilky Fiat a Suzuki, jejichž vozy v průměru normu překračují patnáctkrát. O mnoho lépe na tom nejsou ani diesely aliance Renault-Nissan se čtrnáctinásobně vyššími emisemi oxidů dusíku než povolených 0,08 gramu NOx na kilometr jízdy. Třetí nejhorší výsledek vykázal Opel s naftovými motory překračujícími limity desetkrát.

Na druhém konci tabulky se umístil Volkswagen, jehož nové vozy v průměru vypouštějí „jen“ asi dvojnásobek povoleného množství oxidů dusíku. Nejde ale o polepšení podvodníka – dieselgate se týká převážně starších vozidel splňujících normu Euro 5 a vývoj nových motorů pro Euro 6 byl dokončen mnohem dříve, než skandál propukl, upozorňuje T&E.

Automobilky mohou své vozy homologovat v kterékoli zemi Evropské unie. Právě to je podle T&E jednou z okolností, která umožňuje takto rozsáhlé podvádění. Některé národní úřady v čele s německým KBA, francouzským CNRV a italským MIT totiž „zavírají oči“ při prověřování automobilů domácích výrobců. Jiné, například ve Velké Británii, Nizozemsku nebo Lucembursku pak typové zkoušky považují za lukrativní podnikání.

T&E se odvolává na údaje o homologačních testech padesáti nejvíce znečišťujících modelů z celkových 230 prověřovaných. Například Audi, BMW, Mercedes-Benz, Opel a Volkswagen tak své „nejšpinavější“ modely homologovaly v Německu, Citroën, Peugeot a Renault ve Francii a Fiat v Itálii.

Podle loňských údajů Evropské agentury pro životní prostředí způsobily emise oxidu dusičitého, vytvořené převážně dieselovými motory v městských oblastech, předčasnou smrt 72 tisíc lidí. V Česku si nadměrné koncentrace tohoto plynu vyžádaly 290 obětí.

Podle T&E musí proto Evropa ukončit svou „závislost na dieselech“. Pro benzinové a dieselové vozy by měly platit stejné emisní limity a členské státy EU by měly přestat s daňovým zvýhodňováním naftových vozidel. „Konečné řešení potíží se znečištěným vzduchem měst přinese až elektromobilita,“ uzavírá studie.