Země EU našly kompromis: podíl tradičních biopaliv omezí na sedm procent
Podle šest let starých evropských pravidel má v roce 2020 z obnovitelných zdrojů pocházet deset procent energie v dopravě, což mělo snižovat skleníkové plyny i závislost na dovozu ropy a plynu. V roce 2008 se předpokládalo, že těchto deset procent budou tvořit z největší části právě biopaliva, tehdy ovšem ještě bez rozlišení na první či druhou generaci.
Tradiční biopaliva jsou vyráběna z potravinářských plodin, zatímco jejich nová generace z alternativních zdrojů, jako jsou mořské řasy či odpadky. EU se snaží o přechod z tradičních biopaliv k jejich nové generaci hlavně kvůli snaze omezit skleníkové plyny, které vznikají z rostoucího užívání zemědělské půdy k výrobě.
Národní cíl půl procenta
Náměstek českého ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc doplnil, že součástí kompromisu je i nezávazný národní cíl nejméně půl procenta výroby pokročilých biopaliv.
„V tuto chvíli se u nás nevyrábějí, a to byl největší kámen úrazu v celé době projednávání. Byl totiž silný akcent na to, aby se stanovily nějaké závazné cíle na biopaliva druhé a třetí generace,“ podotkl Šolc.
Nezávazný cíl je však podle něj také důležitý signál, že EU směřuje k moderním biopalivům. „Ale není to něco, za co by v případě nedodržení hrozily sankce. Mělo by to být cílem, ale není to vynutitelné,“ podotkl.
Úkrok stranou
Dnešní kompromis označil za úkrok stranou, kdy se EU snaží podpořit nikoliv libovolný typ biopaliv, ale jen ta modernější z nich.
„Ideální by bylo - a tlak na to byl - aby to bylo pět procent,“ myslí si. Na základě původního cíle však už mnohé firmy investovaly do výroby, dramatické změny by tak znamenaly zmaření těchto peněz. Členské státy si podle náměstka uvědomují nutnost využívání pokročilých biopaliv, přechod však nemůže být skokový.
Europoslanci loni v září schválili návrh, podle něhož mají v roce 2020 pokročilá biopaliva představovat nejméně 2,5 procenta spotřeby. Klasická biopaliva měla podle nich ve stejném roce tvořit šest procent energie spotřebované v osobních a nákladních autech.
Loni v prosinci se ale unijní ministři na svém postoji k věci ještě shodnout nedokázali. O jejich dnešní dohodě bude muset jednat europarlament, nyní už v novém složení.
Proti omezování biopaliv jsou jejich producenti, kteří tvrdí, že to povede ke ztrátě pracovních míst. Stejně tak zdůrazňují, že je potřeba rozlišovat mezi bioetanolem, který je z hlediska emisí podle studií relativně výhodný, a bionaftou.