Češi opraví moldavské silnice, OHL ŽS získala zakázky za miliardu
Obě zakázky vypsala moldavská státní silniční správa. Financování poskytlo sdružení bank, ve kterém je Evropská banka pro obnovu a rozvoj, Evropská investiční banka a Světová banka. OHL ŽS bude rekonstruovat státní silnici mezi Kišiněvěm a městem Sculeni, které leží na hranici s Rumunskem. Úsek, který bude firma opravovat, měří 44 kilometrů.
„Rekonstrukce dvouproudové silnice spočívá v opravě vozovky, demolici stávajících mostů a výstavbě nových, odvodnění a vybudování kanalizace,“ uvedl v podnikovém časopise Daniel Grigoropol z OHL ŽS. Druhý tendr, který OHL ŽS vyhrála, je na obchvat města Ungheni na severovýchodě země.
Ungheni leží přímo na hranicích s Rumunskem:
OHL ŽS získala zakázky i v sousedním Rumunsku. Za 21 milionů eur dokončí rekonstrukci silnice mezi městy Zalau a Alesd. Projekt spolufinancovala Evropská komise a je před dokončením. OHL ŽS je aktivní i v bývalých zemích Sovětského svazu. V Kazachstánu příští rok dokončí most přes řeku Ili s cenou kolem 690 milionů korun bez DPH. Most bude dlouhý 700 metrů. Kromě výstavby nového mostu brněnská firma zrekonstruuje i původní, 35 let starý, který stojí 30 metrů vedle.
„Oba mosty, každý pro jeden směr, budou součástí mezinárodní tranzitní rychlostní komunikace západní Evropa - západní Čína, jejíž výstavba v současnosti také probíhá. Projekt je financován převážně z prostředků poskytnutých Mezinárodní bankou pro obnovu a rozvoj,“ uvedl hlavní inženýr projektu Zdeněk Kachyňa.
Stavební firma OHL ŽS loni podle předběžných odhadů zvýšila tržby na 10,5 miliardy korun z předloňských 8,28 miliardy korun. Propadla se však do ztráty 100 až 200 milionů korun. Je do důsledkem zakázek, jejichž cena ve veřejné soutěži dosáhla 50 až 60 procent projektované ceny. Firma už v minulosti zdůrazňovala, že musí zvyšovat objem prací v zahraničí, protože v ČR je větších tendrů nedostatek.