Cihelny očekávájí stavební žně

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Wikimedia Commons (public domain)

ČTK
Společnost Wienerberger cihlářský průmysl, která je největším výrobce cihel v Česku, již vnímá oživení ve stavebnictví. Letos očekává nárůst výroby i tržeb. O oživení mluví i další firmy z oboru.

Místopředseda představenstva cihláren Wienerberger Kamil Jeřábek je optimistický. Ve svých prognózách vychází z desetiprocentního nárůstu počtu udělených stavebních povolení v Česku.

„Signálů z trhu je více. Dochází k růstu ve výstavbě rodinných domků. To co se odkládalo v minulých letech, by mohlo přijít do letošního roku,“ uvedl Jeřábek. Podle něj jsou za bytovou výstavbou především levné hypotéky.

Wienerberger cihlářský průmysl je největším výrobcem pálených cihel v ČR. Společnost je členem skupiny Wienerberger - největšího světového výrobce cihel. Do skupiny patří i výrobce střešní krytiny Tondach. Firmy se mají ve střednědobém horizontu spojit. „Wieneberger hledá synergické afekty,“ uvedl Jeřábek.

Tondach stejně jako Wienerberger zaměstnává v Česku kolem 400 lidí. Kdy se firmy definitivně spojí, Jeřábek neuvedl, jednotlivé kroky se ale podle něj už dějí. Společnost Wienerberger na český trh vstoupila v roce 1992. Má několik cihelen a doplňkové provozy.

Roste i konkurence

Společnost HELUZ cihlářský průmysl v loňském roce zaznamenala mírný nárůst obratu na 1,3 miliardy korun, který byl způsoben zejména tím, že došlo ke změně chování spotřebitelů a poptávce zdánlivě dražších výrobků.

„Díky tomu, že si dnešní zákazníci zjišťují stále více informací o materiálech a jejich vlastnostech, zaznamenáváme návrat k jednovrstvému zdění bez nutnosti dodatečného zateplení. Stoupající poptávka po kvalitních výrobcích s dlouhou životností pak logicky vede ke zvyšování tržeb společnosti,“ řekl ředitel firmy Jan Smola.

Podle něj si zákazníci více vybírají, jsou vzdělanější, vyžadují kvalitní materiál, široké portfolio služeb a chápou, že samotná cena je jen jedním z kritérií. „Pokud se soustředíte jen na nejnižší cenu, není to dobré, to je ostatně patrné i na veřejných zakázkách, kde tomu tak obvykle bývá a všichni víme, jak to pak dopadá. Rodinný dům si však lidé staví pro sebe, a proto zvažují více kritérií, jako je životnost stavby, pohoda bydlení, rychlost výstavby, komplexnost nabídky výrobků a služeb, ale i celková pomoc a podpora od výrobce v průběhu celé výstavby,“ dodal Smola.