Déja vu na polských dálnicích

stavba dálnice v Polsku

stavba dálnice v Polsku Zdroj: profimedia.cz

Kvůli krachům stavebních firem se na polských silnicích opakují stejné situace. Příběh dálnice A2 opuštěné čínským koncernem Covec je již slavný. Dva „čínské“ úseky se po fiasku Coveku rozdělily na pět částí, z nichž jednu převzalo konsorcium tvořené polskou firmou DSS a českou firmou Bögl a Krýsl.

Úsek Wiskitki–Brwinów však provázela smůla nadále. DSS zbankrotovala a už to vypadalo, že do fotbalového mistrovství Evropy dálnice nebude. V březnu však firma Bögl a Krýsl převzala kontrakt DSS a souboj s časem vyhrála.

Tento příběh se opakuje na dálnici A1, kde 15,2kilometrový úsek mezi městy Toruň a Lodž staví konsorcium tvořené polskou firmou Poldim, společností Bögl a Krýsl a její polskou dcerou. Podle smlouvy z loňského června měl být úsek hotov v dubnu. Nestalo se tak dosud. V červnu oznámila Poldim bankrot a soud rozhodl o zrušení firmy. Ve čtvrtek informovala polská dcera Bögl a Krýsl, že od Poldimi přebírá veškeré práce na dosud společně budovaných úsecích.

A zároveň se opakuje anabáze z nejjižnějšího úseku A1. Tehdy polské Generální ředitelství silnic a dálnic odstoupilo od smlouvy s Alpine Bau, která kontrovala, že sama z kontraktu vycouvala již dříve. Následně ředitelství vypsalo nový tendr, ale zakázku získala nejlepší nabídka, tedy opět Alpine Bau.

Čínský stavební drak Covec zabředl do polských písků

Tentokrát jde o 35kilometrový úsek dálnice A4 Tarnów–Dębica, který staví konsorcium tvořené irskou firmou SIAC Construction, polskou PBG, její dcerou Aprivia a další polskou firmou Hydrobudowa Polska. Práce mají být hotovy v srpnu.

Zadavatel viní firmy ze zanedbání povinností. Měly přestat plnit podmínky smlouvy a „protiprávně“ navýšit náklady o 200 milionů zlotých (asi 1,22 miliardy korun). Konsorcium na druhé straně odstoupilo od smlouvy kvůli nesplnění povinností na straně zadavatele. Přesto chce konsorcium stavět zase.

Autor je spolupracovníkem redakce