Miliardáři zachraňují retail: Roman či Janeček táhnou stavbu obchodů

Nákupní centrum - ilustrační foto

Nákupní centrum - ilustrační foto Zdroj: ctk

Nebýt velkých postav českého byznysu, zašla by letošní výstavba obchodních center a nákupních parků na úbytě. Sektor zachraňují trochu překvapivě jména typu bývalého šéfa ČEZ Martina Romana nebo burzovního obchodníka a aktivisty Karla Janečka. Prapor realitní branže drží král tuzemských nemovitostí Radovan Vítek a také hanácký stavební magnát Jaromír Uhýrek.

Za peníze Martina Romana a jeho manželky Lenky se ve druhém čtvrtletí otevřely brány pražského Obchodního centra Lužiny. Finance od Karla Janečka a jeho fondu RSJ private equity zase ve stejném období pomohly na nohy Centru Pivovar Děčín.

Pán olomouckého koncernu Gemo Jaromír Uhýrek pro změnu investuje do výstavby Nákupního centra Frýda ve Frýdku-Místku. Jeho dokončení na troskách místní legendární sportovní haly se plánuje na letošní druhé pololetí. Ještě před Vánocemi chce otevřít v Praze u Národní třídy své Quadrio také Radovan Vítek.

Ambiciózní projekt nedávno odstartovala rovněž společnost CTP v čele s Remonem Vosem, který je vzhledem k soustředění svého byznysu v České republice považován také za tuzemského developera. Jeho firma zahájila poblíž Brna výstavbu největšího nákupního parku v České republice. U dálnice na Bratislavu nabídne k pronájmu kolem 70 tisíc metrů čtverečních.

86 tisíc metrů čtverečních ploch = propad o polovic

Celkem letos v Česku podle poradenské společnosti DTZ vznikne kolem 86 tisíc metrů čtverečních maloobchodních ploch. To bude meziroční propad o 52 procent. A zároveň nejhorší číslo od krize, která byla v tomto sektoru nejhlubší v roce 2011.

„Pokles je jednak způsoben srovnáním se silným minulým rokem, kdy bylo dokončeno téměř 180 tisíc metrů čtverečních ploch. Roli hraje také to, že jsou aktuálně ve výstavbě spíše menší projekty, také masivní výstavbu omezuje vyšší saturace trhu,“ uvedla Lenka Šindelářová z DTZ. Za významný trend označují konzultanti posun k výstavbě lokálních center s plochou pod 25 tisíc metrů čtverečních. Mezi ně patří například loni otevřený Krakov v Praze v Bohnicích, které náleží do S group holdingu podnikatele Petra Syrovátky.

„Tento trend bude pokračovat. Jedním důvodem je zvyšující se saturace, druhým postupná změna chování zákazníků, kteří čím dál více upřednostňují každodenní menší nákupy v místě bydliště,“ dodala konzultantka z DTZ. Česko se tak přibližuje západní Evropě. Právě na západ od Aše totiž zákazníci upřednostňují nakupování v menších nákupních centrech a kamenných obchodech, ukázal nedávný průzkum poradenské firmy CBRE. Proti tomu Skandinávie a východní Evropa dál zůstávají doménou velkých obchodních center.