Není co stavět. Objem veřejných zakázek klesl o 40 procent
Pokles je dán hlavně úbytkem zadání velkých stavebních zakázek především dopravní infrastruktury v souvislosti s přechodem na nové programové období čerpání z evropských fondů, uvedl ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Praha Zdeněk Kunc.
Hodnota zakázek na pozemní stavby meziročně klesla o 37 procent na 8,64 miliardy korun, na inženýrské stavby o 40,4 procenta na 20,25 miliardy korun. Průměrná velikost zakázky byla 19,6 milionu korun, o 2,2 procenta méně než je průměr za loňský rok.
Od ledna do konce května byly zadány dvě velké stavební zakázky s cenou nad miliardu korun. První byla modernizace dálnic D1 v úseku Psáře - Soutice za 1,13 miliardy korun. Zakázku získalo sdružení Metrostav, Swietelsky stavební. Druhou je oprava železniční trati v úseku Opava východ - Olomouc hlavní nádraží za 1,03 miliardu korun, kterou dostala společnost Strabag Rail.
Nejvíc zadává ŘSD
Největším zadavatelem zakázek z vládního sektoru bylo Ředitelství silnic a dálnic (6,5 miliardy), následují Správa železniční dopravní cesty (4,23 miliardy) a ministerstvo financí (485 milionů korun). Z komunálního sektoru zadal největší objem zakázek Kraj Vysočina (1,47 miliardy).
Veřejnou zakázku na stavební práce získalo do konce dubna 611 firem. Největší objem získal Metrostav, kterému veřejná správa zadala 23 zakázek celkem za 941 milionů korun. Z dalších 25 tendrů za 2,22 miliardy korun bude mít podíl díky účasti ve sdružení s jinými firmami.