Nových obchodních center je nejméně od 90. let

Komerční centru Quadrio, jedno z mála, která otevřou ještě letos

Komerční centru Quadrio, jedno z mála, která otevřou ještě letos Zdroj: CPI Group

Hustota obchodních center a nákupních parků je v Česku tak silná, že developeři silně omezili jejich výstavbu. Očekávaný roční přírůstek bude letos nejslabší od konce devadesátých let, vyplývá z analýzy společnosti DTZ. Ve třetím čtvrtletí dokonce v tomto sektoru nevzniklo nic, co by stálo za řeč.

„Zpomalení výstavby je odrazem vysoké saturace českého maloobchodního trhu,“ uvedla Lenka Šindelářová, šéfka výzkumu trhu v DTZ. V některých místech se to už podle ní projevuje tlakem na snižování nájemného.

Za celý letošní rok vznikne v České republice přes 85 tisíc metrů čtverečních moderních obchodních ploch. Meziročně to bude propad o 52 procent. Statistiky do konce roku zachrání nákupní centrum Frýda ve Frýdku-Místku a centrum Quadrio, jehož otevření je na spadnutí v Praze u Národní třídy.

Příští rok by ale měl být optimističtější. Konzultanti očekávají novou výstavbu až na úrovni 114 tisíc čtverečních metrů. Na tisíc obyvatel Česka v současnosti připadá 318 metrů čtverečních maloobchodních ploch. Ve městech typu Olomouce či Liberce je však na tisícovku místních téměř 1500 čtverečních metrů obchodních center a nákupních parků.

Meinl se stahuje

Navzdory přetlaku se však stále najdou obchodníci ochotní byznys rozšiřovat. „Expanzi na českém trhu nastartovala polská módní značka Sizeer. Po otevření prvního obchodu ve druhém čtvrtletí v Praze následovaly ve třetím čtvrtletí další obchody v Brně a Ostravě,“ sdělila Šindelářová z DTZ. První prodejnu na tuzemském trhu otevřela v Centru Černý Most německá společnost Bears & Friends, prodejce medvídků a dalších laskominek z želé.

Naopak již druhý neúspěch za posledních deset let utrpěla v tuzemsku rakouská firma Julius Meinl. Po necelém roce nedávno oznámila zavření svého obchodního domu s prémiovými potravinami v Praze na Můstku.

Meinlovi nevyšla mimo jiné sázka na ruské turisty, kterých v metropoli ubývá. Pro mnohé obchody přitom představují životně důležité zákazníky. Ani jejich úbytek ale neohrozil stabilitu nejvyššího nájemného, které se za obchody platí ve vyhledávané nákupní ulici Na Příkopě. Metr čtvereční tam může stát měsíčně až 185 eur.

Jinde se staví

Jestliže si čeští developeři dali s výstavbou obchodních ploch letos pauzu, neplatí to pro celý region střední a východní Evropy. Poradenská firma Colliers International hlásí zvláště silnou aktivitu na okrajových trzích typu Bratislavy, Bukurešti nebo Tallinu.

„Loni se obnovila důvěra developerů v maloobchodní trh, což vedlo k nárůstu výstavby v regionu,“ sdělil Damian Harrington, regionální šéf výzkumu pro východní Evropu Colliers.

* **