Polystyren jde na odbyt. Díky dotacím

Letos by podle předsedy Sdružení EPS ČR, které zastupuje výrobce a zpracovatele pěnového polystyrenu, Pavla Zemene mohl prodej materiálu přeskočit dosud rekordní hodnotu 62 tisíc tun z roku 2011.
„Loni jsme zaznamenali růst prodeje izolačních desek v Česku o zhruba pět procent ve srovnání s rokem 2012. Pro letošek čekáme nárůst o pětinu,“ říká Jiří Vrána, obchodní ředitel českého výrobce pěnového polystyrenu Izopol Dvořák. Firma, pro niž představují izolační desky třetinu celkové výroby polystyrenu, loni zvýšila také vývoz izolantu do Německa a Rakouska. Rostoucí tuzemský prodej ovšem Vrána nedává do bezprostřední souvislosti s dotacemi ze Zelené úsporám.
Vyšší růst spotřeby polystyrenu ze druhé poloviny roku zvedl jeho průměrné ceny meziročně o šest procent. „První polovina loňského roku byla poznamenaná drasticky nízkou poptávkou. Za první tři měsíce klesla o více než 35 procent. Proto byly také ceny pod silným tlakem a až do podzimu nebyla možnost vyrovnat v prodejních cenách polystyrenu nárůst cen vstupů,“ říká Jiří Kudlička, ředitel výrobce izolačních materiálů Bachl.
Vstupní suroviny se vyrábějí z ropy, jejíž cenu kopírují. V loňském prvním čtvrtletí vzrostly náklady na výrobu polystyrenu o 13 procent, zatímco jeho prodejní cena se zvýšila jen o čtyři procenta.
Spotřebu izolačních materiálů posilují navzdory problémům ve stavebnictví investice do účinnějšího zateplování. Za posledních osm let se zvýšila průměrná tloušťka používané izolace o více než polovinu.