Praha dala zelenou nové čtvrti na Smíchově. Developer Sekyra slaví

Smíchovské nádraží

Smíchovské nádraží Zdroj: Euro Tomas Novak

Kolejiště Smíchovského nádraží z Radlické lávky
Odbavovací hala Smíchovského nádraží
Model nové čtvrti
Praha na Smíchově plánuje netradiční rozvržení zeleně
Magistrát se při návrhu nové čtvrti inspiruje frankfurtským bulvárem Zeil
5
Fotogalerie
Známý pražský developer Luděk Sekyra má šťastný den. Po více než sedmi letech práce na projektu přeměny pozemků v okolí Smíchovského nádraží na novou čtvrť mu dali pražští zastupitelé konečně zelenou. Návrh změny, který poslední rok a půl odpočíval na magistrátu připravený „v mašličkách“, protlačili zastupitelé TOP 09, komunisté a odpadlíci z ODS. Blokovala ji sociální demokracie.

Smíchov je největším investičním projektem firmy. A zároveň nejrozsáhlejším nádražním „vředem“ v centru Prahy. Řešené území zabírá plochu téměř 26 hektarů.

Radovat se kromě developera mohou i České dráhy. Konečně začnou inkasovat první peníze z transakce z roku 2006. Tehdy prodaly tyto lukrativní pozemky Sekyra Group s tím, že peníze budou dostávat postupně až v okamžiku, kdy developer získá na jednotlivé objekty územní rozhodní. Nikdo ovšem nečekal, že budou čekat deset let. Celkem si dopravce v horizontu deseti až patnácti let přilepší o stovky milionů korun.

První nové budovy v centru Prahy by mohly začít růst zhruba za dva roky. Developer si teprve vybere, zda si premiéru odbude u ulice Nádražní nebo u Radlické. Každopádně chce začít zástavbou, která bude obsahovat rezidence i kanceláře. „Předpokládáme, že v první etapě postavíme 40 až 50 tisíc metrů čtverečních. Investice by se měla pohybovat kolem dvou miliard korun,“ řekl E15 zástupce firmy Sekyra Group Leoš Anderle. Jak budou jednotlivé budovy vypadat, by měli navrhnout různí architektu v soutěži, kterou chce developer vyhlásit.

Stěhovat se bude i nádraží Na Knížecí

Nová smíchovská čtvrť, ve které by se mělo pohybovat 15 tisíc lidí, začíná už v místech stávajícího autobusového nádraží Na Knížecí. To by se mělo přesunout ke smíchovskému nádraží a stát se součástí obřího dopravního uzlu, který by integroval metro, tramvaje, vlaky, autobusy a parkoviště P+R. Pozemky nádraží patří pražskému dopravnímu podniku.

„Náměstí Na Knížecí nemáme pod smlouvou, dostali jsme ale za úkol řešit i toto území. Umíme si představit, že bychom tyto pozemky směnili nebo za ně vybudovali část nového terminálu,“ říká Anderle. Autobusové nádraží by mělo vzniknout na střeše budovy parkoviště P+R, která by byla přístupná i z Radlické ulice. Šestimetrový výškový rozdíl terénu developer využil v návrhu pro tři patra parkoviště, z autobusového nádraží na střeše by cestující sjížděli po eskalátorech přímo k nádražním peronům. Na uzel by navázalo obchodní centrum. To je ale budoucnost.

Změna železničářských pozemků na Smíchově na stavební spěla po sedmi letech do finále už loni. Kdyby nenastal na květnovém zastupitelstvu rozpad pražské koalice TOP 09 a ODS, kýžený milník by byl pravděpodobně dosažen. Smíchovská změna územního plánu se však následně stala jednou z úliteb nového uspořádání, kdy jednobarevnou „topáckou“ radu drží u moci z opozičních lavic ČSSD.