ŘSD se loni na stavbu silnic nedařilo čerpat peníze, vrátí je Bruselu

Dálnice D1 (ilustrační foto)

Dálnice D1 (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: ntr23 via Flickr

Na výstavbu a údržbu silnic, železnic a další dopravní infrastruktury se vloni podařilo vyčerpat 52 miliard korun z celkových 71 miliard, které byly pro oblast dopravy vyčleněny ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Nejhůře si v čerpání vedlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), kterému se nedařilo prostavět zejména prostředky určené na výstavbu nových silnic a dálnic, zatímco v čerpání peněz na opravy bylo úspěšnější.

Zatímco opravy infrastruktury je možné financovat pouze z tuzemských zdrojů, na výstavbu nové infrastruktury je možné čerpat evropské dotace plynoucí zejména z Operačního programu doprava (OPD). Loňský pokles úspěšnosti ve výstavbě silnic, se tak pravděpodobně výrazně promítne do peněz, které bude muset Česko vrátit do rozpočtu unie. Je to náš největší problém. Když pan ministr (dopravy Dan Ťok) říkal, že očekává nedočerpání deseti až dvanácti miliard korun v OPD I., tak nositelem tohoto problému, jsou investice ŘSD,“ uvedl ředitel státního fondu Tomáš Čoček.

Zatímco na opravy a údržbu silnic se ředitelství silnic podařilo vloni z rozpočtu SFDI vyčerpat 98 procent z necelých 14 miliard korun, u výstavby šlo jen o 44 procent z nabízených 14,5 miliardy. V roce 2013 přitom organizace zvládla z nabízených peněz vyčerpat 73 procent. Pro srovnání čerpání Správy železniční dopravní cesty, která se stará o koleje, vloni u obou kategorií překročilo 95procentní úspěšnost.

Personální nestabilita

Ředitelství silnic se letos potýkalo s výraznou personální nestabilitou, na kterou si opakovaně stěžovaly odbory a kterou kritizoval i předseda vlády Bohuslav Sobotka. Z velkých infrastrukturních projektů, jejichž stavba se z loňska odsunula na letošní rok, je možné jmenovat například novou část dálnice D1 Přerov - Lipník, nebo úseky jihočeské D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem a Borkem a Úsilném.

Část nedočerpání peněz z SFDI způsobila i skutečnost, že se vloni překrývaly dvě programovací období Operačního programu doprava, kdy z OPD II. určeného pro roky 2014 až 2020 bylo do rozpočtu fondu dopravy vyčleněno pět miliard korun. Ty ale nebylo možné čerpat, protože Evropská komise dosud program neschválila. Po jejich odečtení se tak z reálně využitelných peněz celkového rozpočtu SFDI nepodařilo vyčerpat 14 miliard korun, doplnil Čoček.