Soud rozhodne, zda bude Sebastian Pawlowski stavět, nebo sedlačit

Pole - ilustrační foto

Pole - ilustrační foto Zdroj: 7 Prerov

Zatímco na Národní třídě se po letech komplikací zdárně rozběhla výstavba Copa Centra, z dalšího svého realitního projektu zřejmě známý pražský podnikatel švýcarského původu Sebastian Pawlowski radost nemá. Městská část Benice, v jejímž katastru plánuje vybudovat obytný soubor s tisícovkou bytů, totiž zažalovala změnu územního plánu, která umožňuje podnikateli zastavět zhruba 30 hektarů polí. Do jejich nákupu investoval podle svých slov 360 milionů korun. Případ bude řešit Městský soud v Praze.

„Správní žaloba představuje podle mě poslední možnost, jak výstavbu zastavit. Už jsme zkusili všechno,“ říká starostka Benic Věra Topičová. Žalobu vedle obce podali i majitelé dvou sousedních pozemků, kteří by výstavbou mohli být přímo dotčeni. Soudci dostanou na stůl případ, který i podle pražského radního pro územní rozvoj Tomáše Hudečka vypovídá o nestandardnostech, jež v minulosti provázely změny pražského územního plánu. Prostředkem pole má vést totiž v budoucnu železniční koridor na České Budějovice, výhledově do Brna. Pokud by na pozemcích vyrostlo sídliště pro tři tisíce lidí, trať by podle SŽDC postavit vůbec nešla nebo za cenu miliardových vícenákladů.

V březnu roku 2010, kdy pražští zastupitelé dotčenou změnu schválili, byla už zanesena v Zásadách územního rozvoje - nový krajský dokument nadřazený územnímu plánu. Zásady jsou platné od ledna 2010. V tu dobu byl radní pro územní rozvoj Martin Langmajer, který ještě v době svého působení na uhříněveské radnici tuto změnu územního plánu inicioval. Právě Uhříněves prodala Pawlowskému pět z dotyčných 30 hektarů, ačkoliv se nacházely v katastru sousedních Benic.

„Správní žaloby představují velmi dobrou možnost, jak se bránit proti excesům a zásahům do práv lidí a právnických osob, které se v oblasti územního plánování vyskytují,“ soudí právník Michal Bernard, který Benice zastupuje. Tvorba a příjímání změn územního plánu jsou z hlediska procesních pochybení jedním z bodů, který bude soud přezkoumávat.

Bernard v minulosti uspěl u Nejvyššího správního soudu se správní žalobou, v jejímž důsledku musela být ze Zásad územního rozvoje vymazána trasa Pražského okruhu. V současnosti zastupuje i Městskou část Křeslice, která spolu se dvěma občany napadla změnu územního plánu umožňující výstavbu křižovatky Exit 4 na D1.

Sebastian Pawlowski už letos v červenci prostřednictvím společnosti Projekt Sever zažádal pro benický obytný soubor o územní rozhodnutí u příslušného stavebního úřadu, kterým je odbor výstavby Úřadu městské části Uhříněves. Potřeboval ale vyjádření SŽDC jako dotčeného orgánu státní správy.

Ta mu 20. srpna zaslala následující odpověď: „Změna vedení vysokorychlostní tratě Praha - Brno ve východní části Prahy jižně od Uhříněvsi není možná bez řádné technické dokumentace, která by takovou změnu řešila a bez jejího řádného projednání a schválení dotčenými orgány státní správy. V současné době SŽDC sleduje variantu, která je zanesena v platných územně plánovacích dokumentacích.“ V dalším odstavci SŽDC sděluje, že v příštím roce plánuje zadání nové územně technické studie, která by měla zpřesnit vedení nové železniční trasy v úseku Praha-Zahradní Město - Benešov u Prahy. V případě zájmu společnosti Projekt Sever bude její zástupce přizván k výrobním poradám v průběhu zpracování této dokumentace. Uhříněveský odbor výstavby následně 21. srpna územní řízení přerušil.

Projekt pražské křižovatky: Tak trochu privátní exit

Sebastian Pawlowski už v minulosti avizoval, že pokud nebude moci na pozemcích stavět, jako občan Švýcarska půjde do arbitráže za zmařenou investici. „Přece není možné, abych na stavebních pozemcích mohl maximálně sedlačit,“ uvedl. To ještě ovšem netušil, že železničáři nemusejí být jedinou překážkou. Městský soud totiž může změnu územního plánu zrušit a z pole bude opět pole. „Je nepochopitelné, že Městská část Benice podala takovouto žalobu, vzhledem ke skutečnosti, že sama o změnu územního plánu v roce 1999 žádala. Toto svévole ze strany Benic se samozřejmě neslučuje s Evropským právem a se smlouvou, kterou ČR podepsala k ochraně zahraničních investorů. Česká republika by jednou musela hradit velice vysoké částky u příslušné arbitráže,“ uvedl Pawlowski v reakci na žalobu.

Pawlowski se proslavil především v roce 2006 obchodem, jímž se stal panem domácím pražského magistrátu. Od společnosti ČEZ koupil za 850 milionů korun bývalé Škodovy závody na Jungmannově náměstí a následně je po rekonstrukci pronajal za vlády Pavla Béma městu Praze na dvacet let za čtyři miliardy korun.