Stavební gigant Metrostav rekordně vydělal. Pomohl most přes fjord i nemovitosti

Dělník z Metrostavu.

Dělník z Metrostavu. Zdroj: Metrostav

Most vybudovaný v Norsku českým Metrostavem.
Demolice při rekonstrukci dálnice D1.
Národní muzeum viděné ze střechy stavby na Václavském náměstí.
Dělník z Metrostavu.
Stavba mostu v Norsku.
10 Fotogalerie

Růst stavebnictví, zakázky v zahraničí a prodej velkého kancelářského komplexu v Praze na Palmovce nakoply Metrostav, největší stavební skupinu v Česku, k rekordním výsledkům. Celý koncern vydělal v čistém 1,6 miliardy korun. To je více než dvojnásobek výsledku o rok dříve. Konsolidované tržby Metrostavu vzrostly téměř o pětinu na 42 miliard korun.

„Konsolidovaný hospodářský výsledek významně ovlivnil prodej administrativního komplexu Palmovka Open Park institucionálnímu investorovi, který provedla dceřiná společnost Metrostav Development. Velice dobré výsledky má dceřiná společnost Subterra a zakázky na zahraničních trzích, zejména v severských státech,“ uvedl k výsledkům mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. 

Silný růst vykázala loni rovněž samotná akciová společnost Metrostav zahrnující jádro stavebního byznysu celé skupiny. Tržby zvýšila ve srovnání s předchozím obdobím téměř o čtvrtinu na 27 miliard korun. Čistý zisk firma meziročně zvedla o 69 procent na 614 milionů, vyplývá z výsledků poskytnutých Metrostavem serveru E15.cz.

 

„Hospodaření stavebních společností v letošním roce ovlivní realizace zakázek získaných již v minulých letech, a to především v oblasti investic do infrastruktury. Otázkou je, zda budou veřejní zadavatelé zadávat nové zakázky a zda budou schopni zajistit jejich dostatečné financování k přihlédnutí k aktuální situaci a prioritám,“ komentoval Pavel Dolák, ředitel poradenské společnosti KPMG Česká republika. 

Horší výhled na letošní rok potvrzuje samotný Metrostav. „Rok 2019 považujeme z hlediska hospodářských výsledků za rekordní. Vzhledem k vládním opatřením proti šíření koronaviru neočekáváme, že se nám podaří dosáhnout stejných výsledků i v roce 2020. Obecně předpokládáme pokles stavebnictví až o deset procent a pracujeme s tím, že se tento fakt propíše i do našich výkonů,“ dodal zástupce Metrostavu. 

Metrostav se zaměřuje hlavně na infrastrukturní stavby, a to v Česku i v zahraničí. V tuzemsku dělá například na nových úsecích dálnic D6 a D11, opravuje tři úseky dálnice D1 nebo předělává železnici z Prahy-Hostivaře na hlavní nádraží. V cizině Metrostav mimo jiné loni stavěl tunely a most přes fjord v Norsku nebo na Slovensku opravoval vodní dílo Gabčíkovo

Dceřiný podnik Subterra nedávno získal ve Stockholmu pětimiliardovou zakázku na stavbu části metra. Také Subterra vykázala za minulý rok rekordní výsledky

Kromě růstu byznysu ale Metrostav řeší rovněž nepříjemnosti kvůli účasti v jedné z větví korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Krajský soud v Praze v lednu firmě kvůli tomu kromě desetimilionové pokuty udělil rovněž tříroční zákaz veřejných zakázek. Společnost ale tvrdí, že její zatažení do případu je účelové a proti verdiktu se odvolala. 

Metrostav ovládá prostřednictvím několika dalších společností skupina fyzických osob, která se do značné míry překrývá s vrcholovými manažery skupiny. Žádný z majitelů nedrží většinový podíl. Vedle toho má Metrostav asi čtyři tisíce drobných akcionářů ještě z doby kupónové privatizace v první polovině 90. let. Dohromady však mají ve firmě jen necelý tříprocentní podíl.