Čeští stavaři se vrátili do Norska. Finišují s mostem nad fjordem

Metrostav letecky dopravil do Norska své zaměstnance, kteří tam dokončují most na Lososí cestě.

Metrostav letecky dopravil do Norska své zaměstnance, kteří tam dokončují most na Lososí cestě. Zdroj: Metrostav

Metrostav letecky dopravil do Norska své zaměstnance, kteří tam dokončují most na Lososí cestě.
Metrostav letecky dopravil do Norska své zaměstnance, kteří tam dokončují most na Lososí cestě.
Metrostav letecky dopravil do Norska své zaměstnance, kteří tam dokončují most na Lososí cestě.
Metrostav letecky dopravil do Norska své zaměstnance, kteří tam dokončují most na Lososí cestě.
Metrostav finišuje stavbu mostu nad norským fjordem
65
Fotogalerie

Možnost znovu vyslat své zaměstnance do zahraničí využil z velkých českých podniků jako první Metrostav. Stavební firma letecky dopravila zpět do Norska tým, který dokončí most na Lososí cestě. Pronajaté soukromé letadlo polské společnosti Sky Taxi přistálo v Trondheimu.

Skupina dvaceti českých a slovenských stavařů na severu završí práce na miliardové zakázce pro investora Trondelag Fylkeskommune. Staveniště u Åstfjordu musela firma na začátku března opustit kvůli pandemii koronaviru.

Pronajaté letadlo pracovníci Metrostavu zcela nezaplnili, a tak volná místa firma nabídla českému velvyslanectví v Norsku i norskému velvyslanectví v Česku, a společně se stavaři tak nakonec odletěl i český velvyslanec Jaroslav Knot a čtyři repatriovaní norští studenti.

„Přátelské gesto Metrostavu odráží vztahy mezi Norskem a Českou republikou – jsme partneři a spojenci, kteří se na sebe mohou v případě potřeby vzájemně spolehnout,“ okomentoval nabídku Robert Kvile, norský velvyslanec v Česku.

Norský investor zavedl kvůli koronaviru na všech stavbách speciální režim. Proto lze při dodržení přísných pravidel a opatření pokračovat ve výstavbě. „Nám v Norsku chybějí už jen dokončovací práce na mostu. Proto jsme se rozhodli pro návrat. Tým tvoří dvacet dobrovolníků, kterým rodinné poměry umožňují vycestovat na turnus dlouhý tři měsíce. Většina z nich už ve Skandinávii pracovala na několika projektech,“ říká Aleš Gothard, oblastní ředitel Metrostavu pro Skandinávii a Island.

Po příletu do Trondheimu jsou stavaři umístěni v karanténě, jejíž délku zástupci Metrostavu projednají s norskými úřady. Následně se stavaři budou pohybovat po odděleném staveništi, aby nepřišli do kontaktu s ostatními pracovníky, což nebude problém, protože Metrostav dokončuje pouze most a jeho partner ve sdružení Bertelsen & Garpestad bude pracovat převážně v tunelech.

„Oproti normální situaci sice budeme na místě v menším počtu, ale i tak bychom měli dokončit stavbu v souladu s původním harmonogramem. Těsně před opuštěním stavby jsme totiž stihli betonáž mostovky a dostali jsme se do předstihu. Betonáž římsy a další zbývající dokončovací práce nám zaberou zhruba tři měsíce. Nový úsek silnice by měl být otevřen letos na podzim,“ říká vedoucí projektu Robert Brož z Metrostavu a dodává: „Vzhledem k technické náročnosti projektu jsme tušili, že nás čeká něco, co jsme ještě nezažili. Ale že to bude nakonec až takto dobrodružné, to si nikdo z nás nedokázal představit.“

Silnice, na které Metrostav pracuje, tvoří důležitou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra, z nějž se vyváží více než třetina všech norských lososů. Proto se tomuto silničnímu tahu přezdívá Lososí cesta. Až dosud jezdily kamiony s rybami po klikaté silnici kolem fjordů.

Stavební společnost Metrostav ve Skandinávii působí přes 10 let. Čeští a slovenští stavbaři vybudovali ve Finsku, Norsku, Švédsku i na Islandu již desítky kilometrů silničních, kolejových a technologických tunelů. V současnosti jsou pro Metrostav zakázky na severu Evropy ještě důležitější, protože představují zhruba třetinu z celkových ročních tržeb přesahujících 20 miliard korun.