Strnadův Job Air postaví v Mošnově druhý hangár, zaměstná 200 lidí

Společnost Job Air Technic, která na letišti v Mošnově na Novojičínsku opravuje letadla (na snímku z 6. března), je v úpadku

Společnost Job Air Technic, která na letišti v Mošnově na Novojičínsku opravuje letadla (na snímku z 6. března), je v úpadku Zdroj: CTK

Výroba letadel v kunovické továrně Aircraftu Industries
Výroba letadel v kunovické továrně Aircraftu Industries
Výroba letadel v kunovické továrně Aircraftu Industries
Výroba letadel v otrokovické firmě Zlin Aircraft
Výroba dveří letadel v Latecoere
8
Fotogalerie

Společnost Job Air Technic (JAT) postaví na letišti v Mošnově na Novojičínsku druhý hangár na opravy letadel za 250 milionů korun. Počet svých zaměstnanců chce z nynějších 202 postupně zdvojnásobit na 400.

Společnost JAT patří do holdingu Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada. Holding leteckou opravárnu ovládl letos poté, co se dostala do úpadku a soud schválil její reorganizaci.

Ředitel JAT Daniel Barč řekl, že i když měla problémy, i v insolvenčním řízení firma vydělávala. Loni vytvořila tržby zhruba 218 milionů korun, letos to bude 450 milionů a pro příští rok plánuje tržby 500 milionů korun. Její provozní zisk (EBITDA) dosáhl loni 16 milionů korun, letos to bude téměř 100 milionů a na rok 2017 firma plánuje 120 milionů korun.

Podívejte se do fotogalerie, jak se vyrábějí letadla:

Nový hangár by se měl začít stavět v květnu a do konce příštího roku by měl být hotov. Barč řekl, že projekt JAT od počátku počítal se dvěma hangáry, které budou vzájemně propojeny. První z hangárů přišel na více než miliardu korun a má rozměry 146 krát 80 metrů. Nový hangár bude zhruba poloviční. "Vznikne tam i velmi významné dílenské zázemí, které dneska je pro nás v tom stávajícím hangáru nedostatečné, zejména kompozitová a interiérová dílna," řekl Barč.

Díky novému hangáru získá firma prostory pro opravu menších letadel, takže ve větším hangáru bude dost místa pro opravy větších strojů. JAT má oprávnění pro opravy letadel typu Boeing 737 nebo Airbus A320. Nyní usiluje o získání oprávnění pro větší letouny Airbus A330, očekává, že jej dostane ve druhém čtvrtletí příštího roku.

"Těchto letadel jenom v té oblasti, kde se nacházíme, je přes tisíc, takže si myslím, že budeme schopni si ukrojit určitou část trhu," řekl Barč. Díky doletové vzdálenosti do dvou a půl hodiny podle něj firma může získávat zakázky prakticky z celé Evropy i Blízkého východu.

"Na začátek počítáme s tím, že v prvním roce bychom opravili maximálně dvě letadla typu Airbus 330, a to spíš nějaké menší revize, které by měly pomoci nastavit správně jednotlivé vnitřní procesy. Teprve na rok 2018 zvažujeme agresivnější vstup na trh, uvažujeme o čtyřech až pěti revizích v průběhu roku," řekl Barč.

Firma Job Air Technic byla původně součástí leteckého holdingu CCG ostravského podnikatele Daneše Zátorského, který byl později obžalován z podvodů se škodou více než 100 milionů korun. V JAT už nepůsobí. Po něm byli až do letoška většinovými vlastníky manažeři Daniel Hurta a Daniel Barč.

Podnik od počátku fungoval díky státním dotacím, dostal jich přes 360 milionů korun. Dotace se ale postupně snižovaly a firma se následně dostala do problémů. Po začlenění do holdingu Czechoslovak Group se začíná zvedat.

Portfolio holdingu CSG zahrnuje výrobu a prodej vojenských a speciálních vozidel, terénních nákladních automobilů, zbraní a zbraňových systémů, munice, strojírenských produktů pro automobilový, železniční a letecký průmysl či brzdových systémů pro kolejová vozidla. Zároveň zajišťuje silniční dopravní a logistické služby.

Podniky, které holding vlastní, loni zaměstnávaly téměř 4000 lidí a utržily 12 miliard korun. Mezi Strnadovy nejnovější akvizice patří strojírenský podnik Kovosvit MAS, automobilka Avia nebo výrobce hodinek Elton hodinářská. Strnad také vlastní, společně s Reném Materou, automobilku Tatra.