Ťok chce po nehodě pendolina stavět bezpečnější přejezdy | E15.cz

Ťok chce po nehodě pendolina stavět bezpečnější přejezdy

železniční přejezd
železniční přejezd
• 
ZDROJ: 7 Marek Podhora

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Ministr dopravy Dan Ťok chce se Správou železniční dopravní cesty projednat přeměnu přejezdů na koridorech na mimoúrovňová křížení. Reaguje tak na středeční srážku kamionu s pendolinem u Studénky. Nové mosty či podjezdy by stát vyšly dle odhadů ministerstva na stovky milionů až miliardy korun. Jen na prvním koridoru jsou desítky úrovňových přejezdů. „Budeme debatovat o tom, jestli by se s výstavbou nemělo urychleně začít,“ řekl Ťok.

Další úvaha se bude podle něj ubírat k většímu zabezpečení přejezdů například pomocí čidel, která by upozorňovala dispečery na vozidlo v kolejišti. Ťok tak dává za pravdu některým expertům, podle kterých nemají úrovňové přejezdy v místech, kde vlaky jezdí až 160 kilometrů v hodině, co dělat.

Takto se vyjádřil například šéfredaktor serveru Želpage.cz Josef Petrák nebo Michal Drábek z Centra pro efektivní dopravu. „Nejlepší přejezd je žádný přejezd,“ řekl deníku E15 Petrák s tím, že sebelépe zabezpečený přejezd musí spoléhat na disciplínu a pozornost řidičů, tedy na lidskou bezchybnost.

Například na Slovensku či v Rakousku se koridory stavějí a modernizují zásadně bez přejezdů. Čeští plánovači naopak při přípravě tuzemských koridorů v devadesátých letech od nadjezdů upustili, zřejmě z úsporných důvodů. Ve větší míře se stavějí až nyní na čtvrtém koridoru v jižních Čechách. Na nových tratích, například z Brna do Přerova už se klasické přejezdy neplánují vůbec. Zrušení přejezdů by mělo i jeden významný efekt pro cestující.

Na řadě úseků by bylo díky tomu možné povolit rychlost až 200 kilometrů v hodině, dnešní maximum je 160 kilometrů za hodinu. „Toto téma bychom určitě otevřeli,“ dodal Ťok. Na české železniční síti je osm tisíc přejezdů, tedy v průměru téměř na každém kilometru jeden.