Tunel Blanka se zkušebně otevře na jaře. Prosinec definitivně padl

Účastníci slavnostního ukončení ražby tubusů si prohlížejí pražský tunel Blanka, odkud dělníci 5. září vyvezli poslední kubík vytěžené zeminy.

Účastníci slavnostního ukončení ražby tubusů si prohlížejí pražský tunel Blanka, odkud dělníci 5. září vyvezli poslední kubík vytěžené zeminy. Zdroj: ctk

Zkušební provoz v tunelu Blanka začne na přelomu března a dubna 2015, shodly se na dnešní schůzce firmy podílející se na výstavbě. Prosincový termín, který uvádělo odcházející vedení hlavního města, tak definitivně padl.

„Z iniciativy budoucího vedení města Prahy proběhla dnešního dne pracovní schůzka všech účastníků výstavby tunelu Blanky, tedy společností Satra, IDS, ČKD Praha DIZ a Metrostav. Zúčastněné firmy deklarovaly postup dle harmonogramu, který určuje termín zahájení zkušebního provozu na přelom března a dubna 2015,“ informoval mluvčí Metrostavu František Polák.

Podle účastníků schůzky je tento termín nutný pro dokončení komplexních zkoušek a řádné a bezpečné uvedení stavby do provozu. Polák už minulý týden řekl, že s prosincovým termínem otevření se při stavbě nikdy neoperovalo, vždy se počítalo s dubnem 2015. Budoucí primátorka Adriana Krnáčová (ANO) uvedla, že podle ní auta vjedou do Blanky v březnu 2015.

Mělo se jezdit od roku 2011

Končící náměstek pražského primátora Jiří Nouza (TOP 09) letos v září řekl, že se komplex Blanka otevře letos 2. prosince, na který připadá svátek Blanky. Na tomto termínu se prý magistrát domluvil s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ. Praha měla dostat od ČKD Praha DIZ nový harmonogram prací. Tak se ale nestalo. „Tyto dvě skutečnosti tak zásadně ovlivňují určení dalšího harmonogramu a do doby, než obdržíme požadovanou analýzu společnosti ČKD DIZ, a.s., tak nejsme schopni garantovat splnění prosincového termínu,“ uvedl Nouza.

Tunelový komplex, jehož stavbu zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měl být zprovozněn v roce 2011. Termín politici několikrát odložili. Na začátku letošního října se otevřel Trojský most přes Vltavu, který je součástí komplexu. Náklady na stavbu se v průběhu let zvýšily o několik miliard korun, nyní jsou vyčísleny asi na 36 miliard korun. Problematické faktury řešil arbitrážní soud.

Nejdelší souvislý ražený tunel v Česku
Komplex tunelů měří 5,5 kilometru. Jeho součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v České republice, dlouhý až 2,2 kilometru. Blanka je údajně také nejdelším městským tunelem v Evropě.
Je součástí severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským.
Blanka byla jednou ze tří variant severozápadní části městského okruhu, mezi nimiž se pražský magistrát v polovině 90. let rozhodoval (další dvě nesly název Dana a Hana). Přednost dostala Blanka, jež byla do územního plánu zanesena v září 1999. Teprve v září 2006 ale radní vybrali vítěze tendru na výstavbu komplexu, kterým se stal Metrostav. Stavební práce na komplexu začaly v létě 2007.
Původně měl být zprovozněn v roce 2011. Termín se poté několikrát posunul a podle dnešních informací by měl být zkušební provoz zahájen na přelomu března a dubna příštího roku.
Na začátku letošního října byl otevřen Trojský most přes Vltavu, který je součástí komplexu.
Součástí stavebního povolení je podmínka, že komplex bude zprovozněn v koordinaci se severozápadní částí Pražského okruhu (obchvatu Prahy plánovaného přes Suchdol), ten se však ještě stavět nezačal a v nejbližší době nezačne.
Kvůli nezaplaceným fakturám ve výši 151,5 milionu korun vede s Prahou arbitráž společnost Inženýring dopravních staveb (IDS), která stavbu dozoruje. U rozhodčího soudu skončil i spor Prahy a stavební společnosti Metrostav, které město několik měsíců neplatilo. Soud již v uplynulých měsících nařídil Praze zaplatit pět miliard. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv.
Výstavbu schválilo vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS) s tím, že vyjde asi na 21 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale nové vedení města zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS) nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by měla i tak činit přibližně 36 miliard korun. Pavel Bém během ražby tunelu BlankaPavel Bém během ražby tunelu Blanka | ctk