Váhostav se brání restrukturalizaci

slovensko

slovensko Zdroj: E15

Po malých a středních stavebních firmách se začínají podlamovat kolena i těm největším hráčům v oboru. Už třetí měsíc je v restrukturalizaci Doprastav, který finanční ztráty zdůvodňuje neproplacenými fakturami za práci na polských silnicích. Tradiční soupeř Doprastavu na slovenském trhu Váhostav se všemožně snaží restrukturalizaci vyhnout. Dohodl se s bankami a s částí dodavatelů a spoléhá na příjmy ze zakázek.

„Společnost minulý týden podepsala rámcovou smlouvu zabezpečující provozní financování činnosti se čtyřmi bankovními institucemi,“ konstatoval mluvčí Váhostavu Tomáš Halán. Nejbližší dva roky by tak podnik měl být schopný financovat svoji činnost, tedy existující i nové projekty. Na splátkových kalendářích se zase dohodl s vícerými dodavateli hlavně ze stavby části dálnice D1 Dubná Skala až Turany. Tu označuje za ztrátovou, a tak ji potřebuje dotovat z jiných.

Jedním z faktorů špatného stavu stavebnictví jsou podle firem i šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka nereálné ceny, za něž byly vysoutěženy projekty v letech 2011 a 2012. „Pokud by se udržely delší čas, vedly by k výrazným finančním problémům ve všech stavebních firmách na Slovensku a ve stavebnictví celkově,“ tvrdí Halán s tím, že současné ceny odrážejí reálné náklady a přiměřený zisk. Svým dílem odvětví uškodilo i nerealizování PPP projektů kromě jednoho úseku silnice R1 u Nitry.

Recese se podepsala

Tyto faktory byly propojené s ekonomickou krizí. „V období recese patří stavebnictví mezi nejzranitelnější odvětví. Je třeba si připomenout, že průměrný meziroční pokles stavební produkce v roce 2009 dosáhl 11,3 procenta,“ říká ekonom slovenské Sberbank Vladimír Vaňo. Kromě některých měsíců tak byla stavební produkce od konce roku 2008 pod tlakem meziročního poklesu.

Potvrzují to i čísla hospodaření Váhostavu. Ten se dostal ze zisku 7,68 milionu eur z roku 2008 postupně do ztráty 13,47 milionu eur za minulý rok. Zmírnit minusová čísla by firmě měly nové projekty. „Letos Váhostav považuje za klíčové zahájení prací na nových dálničních stavbách, které koncem minulého roku vysoutěžil v konsorciích s partnery,“ dodává Halán. Jde o úseky na dálnicích D1, D3 a rychlostní silnici R2.

O budoucnost stavebních firem se ale stále obává ministr dopravy. „Dnes se situace už vyhrotila tak, že na pokraji krachu jsou nejen malé a střední firmy, ale i samotní zhotovitelé,“ zdůraznil Počiatek nedávno v parlamentu. Dodal, že po žádosti Doprastavu o restrukturalizaci se nedá vyloučit, že budou následovat i některé jiné velké stavební firmy.