Váhostav žádá o ochranu před věřiteli
Návrh na konkurz Váhostavu se zhruba dvěma tisíci zaměstnanci podala firma Energo Pro. Ačkoli této společnosti Váhostav dluží jen několik desítek tisíc eur, nedokázal se s ní domluvit na splacení dluhu. I to svědčí o zoufalé situaci, v níž se společnost nachází.
Slovenská stavební výroba stagnuje a dlouhodobě se vyvíjí hůře, než je průměr eurozóny i celé Evropské unie. Podle posledních údajů z konce léta dokonce klesla meziročně o 6,1 procenta, což byl třetí největší propad v celé EU.
Navzdory nepříznivé situaci v oboru je slovenská vláda k Váhostavu štědrá – přidělila mu hned několik klíčových státních zakázek na stavbě slovenských dálnic. Jen loni šlo o práce za 1,2 miliardy eur, v přepočtu 32,4 miliardy korun. Váhostav staví úsek D1 Dubná Skala – Turany a spolu s partnery je i v konsorciích na výstavbu dalších čtyř dálničních úseků.
S politickou podporou |
---|
Váhostav vlastní Juraj Široký, kterého slovenská média označují za hlavního sponzora vládního SMERU – SD. Kromě jiného vlastní i hokejový klub Slovan Bratislava, který měl na počátku ligové sezony také finanční problémy. Široký je přítelem premiéra Roberta Fica a média ho kritizují i za to, že při rekonstrukci Zimního stadionu Ondreje Nepely v Bratislavě přistavil ke sportovišti za státní peníze i svůj soukromý hotel. |
Váhostav loni prohloubil ztrátu na 13,5 milionu eur proti 6,6 milionu eur v roce 2012. Objem dlouhodobých úvěrů firmy ke konci roku 2013 se meziročně zvýšil z 1,1 na téměř 7,9 milionu eur. Úvěrové zatížení firmy, tedy poměr čistého dluhu k vlastnímu kapitálu, tak stouplo ze 126 na 244 procent.
V podobné situaci je další slovenský stavebnický lídr – Doprastav s 1250 zaměstnanci. Společnosti, v níž do loňského května vlastnil téměř polovinu akcií i český Metrostav, doběhly dluhy a nepovedené investice. Od letošního března je v restrukturalizaci poté, co dluh vůči bankám UniCredit, Tatra banka, VÚB, Slovenská sporiteľna, ČSOB a ING dosáhl 234 milionů eur, tedy 6,3 miliardy korun.