Vláda se vrací k budoucnosti strategických staveb

Slapská přehrada

Slapská přehrada Zdroj: Profimedia.cz

Nová jaderná elektrárna, plynovody, přehrady, vysokorychlostní tratě, letiště a úložiště jaderného odpadu – to jsou jen některé ze strategických staveb, o jejichž budoucnosti má znovu jednat vláda. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) navrhuje aktualizovat důležitý dokument s názvem Politika územního rozvoje ČR, který pro tyto projekty vymezuje území a má klíčový vliv na územní plány krajů a obcí.

Ministři mají do konce července rozhodnout, zda stačí pouhá aktualizace politiky, nebo vypracují zcela nové znění. O samotné koncepci má kabinet rozhodnout do konce května 2014. Chystaná aktualizace politiky územního rozvoje ale ještě neznamená, že by kabinet dal zmíněným stavbám zelenou a rozhodl o jejich výstavbě. Dokument jen určí, jaká území a pro jaké účely se mají v Česku vyhradit.

Politika územního rozvoje se v minulosti stala terčem kritiky občanských sdružení. Ani nyní tomu pravděpodobně nebude jinak. „Nejvýznamnější záměry s dopady na největší počet obyvatel, jež jsou v politice územního rozvoje vymezeny, lze napadat až na úrovni krajských územních plánů, přičemž však zároveň kraje nemají jinou možnost než je do těchto plánů převzít,“ řekl deníku E15 právník Pavel Černý z Ekologického právního servisu (EPS).

MMR už poslalo do vnějšího připomínkového řízení zprávu o uplatňování politiky územního rozvoje. Úřad v ní zvažoval, zda pořídit zcela novou verzi politiky územního rozvoje, nebo jen aktualizovat stávající znění přijaté vládou v roce 2009. Nakonec úředníci doporučili text aktualizovat, ale právě to se ekologům nezamlouvá. „Znamená to pouze, že vláda nadále nepovažuje za potřebné přesvědčivě zdůvodnit, na jaké záměry, v jakém pořadí a proč mají být vynakládány veřejné prostředky,“ uvedl Černý z EPS.

V rámci přípravy nového znění dokumentu MMR mimo jiné navrhuje, aby ministerstvo dopravy do konce září 2013 předložilo koncepci letecké dopravy. Do stejného termínu má ministr obrany předat koncepci vojenských újezdů, hlavně kvůli jejich souvislosti s územním rozvojem obcí a krajů. Ministr dopravy má navíc do konce roku 2015 prověřit účelnost a reálnost rychlého železničního spojení v Česku, protože prý zatím není jasné, jaké by mělo požadavky na rychlost vlaků a zda by bylo nutné budovat zcela nové tratě, nebo by bylo možné využít tratí stávajících.

Kanál Odra—Váh vypadl ze hry

Mezi záměry, o jejichž budoucnosti se budou ministři bavit, patří projekt jaderné elektrárny v Blahutovicích na severní Moravě, průplav Dunaj–Odra–Labe, nebo takzvané zkapacitnění železničního koridoru mezi Prahou a Kolínem či ropovodu Družba. Kabinet bude také řešit centrální sklad vyhořelého jaderného paliva ve Skalce u Žďáru nad Sázavou a vysokorychlostní železnici, která má vést z Prahy do Plzně a Vratislavi. Jedním z mála záměrů, které návrh z dílny MMR hodlá ze strategie vypustit, je kanál Odra–Váh.