Dostali jsme do vzduchu první české letadlo s kolmým startem, říká Illich ze Zuri

Hybridní letoun Zuri

Hybridní letoun Zuri Zdroj: Zuri

Zakladatel startupu Zuri, vývojář a investor Michal Illich, který bude jedním z řečníku na E15 Technologic Festivalu.
Návrh interiéru letounu Zuri
Návrh interiéru letounu Zuri
Návrh interiéru letounu Zuri
5
Fotogalerie

Rychlá, dostupná a ekologická meziměstská doprava je cílem vývoje tuzemského startupu Zuri. Jeho letadla s hybridním pohonem mají v budoucnu přepravovat pasažéry na vzdálenost stovek kilometrů mezi velkými městy. Vývoj bude stát minimálně deset milionů eur, říká vývojář a investor Michal Illich, který bude jedním z vystupujících na prosincovém E15 Technologic Festivalu.

V jaké fázi vývoje je teď projekt letadla Zuri? 

V září se prvně dostalo do vzduchu. Byl to krátký letový test, chceme pokračovat v lednu, únoru a na jaře. Zkouška spočívala v zavěšení ve dvou až třech metrech nad zemí, další testy budou postupně ambicióznější. 

Jaký je to pocit, dostat se po čtyřech letech vývoje do vzduchu?

Je to super. V současné době pracujeme s demonstrátorem, který má rozpětí křídel jedenáct metrů, tudíž to od pohledu vypadá jako běžné letadlo. 

Váš projekt je finančně náročný, jak to vypadá s investory? 

Máme několik nových investorů, celkem to dělá 1,3 milionů eur. 

Máte odhady, kolik bude stát vývoj funkčního prototypu? 

Je velmi obtížné to stanovit. Minimální spodní hranice je deset milionů eur. 

Když sečteme prvotní a nové investice, na kolik se dostanete? 

Zhruba na 2,4 miliony eur. 

Video placeholde
Investice roku 2021: Komodity, akcie, kryptoměny i dluhopisy • Videohub

Kam ty finance půjdou? 

Všechno na vývoj. Certifikace bude aktuální až za několik let, vyžádá si samostatné investiční kolo. 

Když jste o Zuri před třemi lety mluvil, přirovnával jste to k telefonům, které na rozdíl od osobních letadel prošly obrovským vývojem. Proč tomu tak je? 

Obrovsky pokročil vývoj elektromotorů a baterií. To umožnilo přemýšlet nad jinými druhy letadel. Konstruktéři dlouhé desítky let používali spalovací motory, které jsou poměrně velké. Typicky se používají jeden až čtyři motory, které se neotáčejí a nedá se s nimi dělat více věcí. Oproti tomu je elektromotor malý, lehký a výkonný. Můžete jich na letadlo dát více, dát je na různá místa a můžete s nimi otáčet. To uvolňuje možnosti, jak mohou letadla vypadat a jak mohou fungovat. 

To je hlavní přednost proti spalovacím motorům? 

Ano, to umožnilo vůbec vznik celé nové kategorie letadel s kolmým startem a umožňuje to i stavět ekologičtější letadla než doposud.

Kdo investoval do Zuri

Novými investory jsou Jaroslav Beck, Jakub Nešetřil a Rastislav Turek. Již dříve do Zuri investovali Marek Rosy, Zdeněk Polách, partneři ze skupiny Pale Fire Capital nebo portál Kiwi.com  

Když se vede debata o elektroautech, vždy se mluví o těžkých bateriích. To není pro Zuri komplikace? 

Hmotnost baterie představuje problém, právě proto není Zuri stoprocentně elektrické, ale hybridní. 

Jak je na tom infrastruktura v Česku pro tento typ dopravy? 

Ta vyhovuje už teď. Heliportů a malých letišť je v Česku více než sto, a právě na nich může Zuri přistávat. To není limitující faktor. 

Zuri v malém týmu vyvíjíte od roku 2017. Splnila rychlost vývoje vaše představy?

Zhruba ano. Samozřejmě bychom rádi vyvíjeli rychleji než dosud, ale jsme limitováni penězi i stavem technologií. 

Posunuly se za ty čtyři roky technologie? 

Rozhodně ano. V současné době je mnohem širší nabídka elektromotorů. Existují desítky firem po celém světě, které vyrábějí elektromotory vhodné pro letectví. Velký posun se odehrál i v bateriích, jejichž kapacita se zvětšila až o třicet procent. Všechno jde směrem, který potřebujeme. 

Než jste se pustil do Zuri, pracoval jste zejména na softwarových projektech. Jaký vidíte rozdíl? 

Hardware je těžší a pomalejší na vývoj. Na druhé straně to znamená, že se do toho pustí méně firem, takže trh není tak přeplněný jako u softwarových nebo internetových projektů. 

O čem budete mluvit na Technologic Festivalu? 

O Zuri. Představím, co vlastně děláme. Budu mluvit o tom, co se nám za poslední rok podařilo. Hlavně o letových testech demonstrátoru.