Vybrali jsme přes dva miliony, pěstování v bytě je budoucnost, říká Zbytek z Plantee

Spoluzakladatel startupu Plantee Ondřej Zbytek

Spoluzakladatel startupu Plantee Ondřej Zbytek Zdroj: Archiv Ondřeje Zbytka

Spoluzakladatel startupu Plantee Ondřej Zbytek
Zakladatelé Plantee Valery Mezencev (vlevo) a Ondřej Zbytek
Startup Plantee na platformě Kickstarter vybral přes dva miliony korun.
Chceme postupem času nabízet různé velikost, varianty do různých prostorů nebo jednodušší verze, říká Ondřej Zbytek.
Chytrý skleník Plantee
10
Fotogalerie

Český startup Plantee Ondřeje Zbytka a Valeryho Mezenceva přišel na trh s netradičním produktem: chytrým skleníkem do interiéru, ve kterém lze pěstovat cokoli. V září s ním na crowdfundingové platformě Kickstarter získali přes dva miliony korun. Pro náš výrobek neexistuje žádná kategorie, proto nás zájem překvapil, vysvětluje v rozhovoru Zbytek, který bude jedním z vystupujících na E15 Technologic Festivalu.

Byli jste na Kickstarteru, prodali jste přes sto chytrých skleníků. Jak jste s tou kampaní spokojení? 

Na Kickstarteru jsme vybrali přes dva miliony korun, bereme to jako velký úspěch. Největší problém je, že pro nás neexistuje produktová kategorie. Když prodáváte tenisky, máte okamžitě možnost oslovit existující segment, kdežto my jsme jej museli vytvořit úplně od píky včetně cílové skupiny. Proto jsme byli příjemně překvapeni, z jakých oblastí se zákazníci rekrutovali. 

Komplikuje vám práci globální čipová krize? 

Ano. Naše kampaň se sešla s čipovou krizí, a naše zařízení jsou přitom plná elektroniky. Původní plán dodat objednané zboží v únoru je tak nereálný, protože čipy mají najednou dodací dobu tři čtvrtě roku, což jsme museli projednat se svými podporovateli. 

Před startem jste avizovali, že úspěchem by byl prodej tří set kusů. Museli jste z toho cíle slevit? 

Přesně tak. Na Kickstarteru jsme se dozvěděli, že je obrovský problém, když nemůžeme oslovit nějakou existující komunitu. Zároveň náš produkt teprve vznikal, původní cíl počítal s tím, že bude jednodušší nalézt správné lidi. Když jsme se vyptávali, proč nám lidé přispěli, ukázaly se různé motivace. Někteří chtěli Plantee proto, že jim všechny rostliny umíraly, další chtěli pěstovat něco exotického, jiným se jen líbil design Plantee a chtěli to mít doma. 

Na kdy jste přesunuli původní termín dodání? 

Na léto příštího roku. Ale na rovinu říkám, že dokud se situace nezlepší u výrobců a dodavatelů, nedokážeme termín zaručit. Když to nedokáže Škoda Auto, tak my také ne. Zatím víme, že to nebude dříve než v polovině příštího roku. 

V čem vidíte největší přínos své inovace? 

Dokáže propojit komunitu začátečníků a profesionálů. Nabízíme unikátní databázi rostlin, kde lze sdílet pěstební postupy i s úplnými nováčky. Stačí si jen stáhnout data a řídit se podle nich, o pěstování ani není třeba něco vědět. 

Video placeholde
Green deal pro Evropu. Co to je a jak má pomoci od zhoršování životního prostředí? • Videohub

Může být někdy takzvaný smart gardening masovou záležitostí? 

Ano. Chtěli bychom, aby se to stalo mainstreamovou záležitostí. Urbanizace pokračuje, lidé se stěhují do velkých měst. Když žijete na Manhattanu, tak zahrádku mít nemůžete, ale chcete něco pěstovat. Krátí se ale i čas, který tomu lidé mohou věnovat, proto je výhodné, že se o to umí Plantee postarat. Je to budoucnost, pěstování v domácnostech pomocí chytrých technologií bude jednou běžné. 

Co bylo na vývoji nejtěžší? 

Vybrat udržitelné komponenty, které by dokázaly být dalších pět let dostupné na trhu. Stalo se nám, že jsme vybrali součástku, ale druhý den jsme se dozvěděli, že už se nebude vyrábět. Nedá se na to spolehnout. Pro firmy, kterým na tom stojí byznys, to musí být katastrofa. 

Máte za sebou vývoj prvního produktu. Vidíte už směr, kterým byste mohli nabídku rozšiřovat? 

V tuto chvíli veškeré technologie, které máme v Plantee, umíme využívat i samostatně. Chceme proto postupem času nabízet různé velikosti, varianty do různých prostorů nebo také jednodušší verze, které sice nebudou mít všechny funkce, ale některým uživatelům to postačí. První produkt je vše v jednom, ale do budoucna ho můžeme rozkouskovat, což by mohlo vést k tomu, že vytvoříme širší komunitu. 

Začátek Plantee jste financovali z vašich zdrojů s pomocí investice od Agro CS, zároveň za sebou máte kampaň na Kickstarteru. Ozvali se vám noví investoři?

Veřejně jsme říkali, že zatím další investici nechceme, protože nejdříve musíme vyhodnotit, kam dál v souvislosti se situací s polovodiči. Je ale možné, že na přelomu roku zvážíme možnost oslovit další investory a nabídneme jim účast v Plantee. Teď je to ale předčasné.

Když jsme se pustili do vývoje, nevěděli jsme, jestli si to koupí jediný člověk, jestli za to někdo těch třicet tisíc dá. Ale teď to máme ověřené. Když jsme na začátku hledali investory, říkali nám, ať přijdeme ve chvíli, kdy budeme mít nějaké výsledky na trhu. Výsledky už máme, a díky tomu můžeme nabídnout reálnou vizi. 

O čem budete mluvit na E15 Technologic Festivalu

O smart gardeningu, tedy o oblasti, která díky covidu neuvěřitelně vyrostla. Donedávna ještě nebylo interiérové pěstování možné zejména kvůli drahým senzorům. To se změnilo, senzory zlevnily. Za druhé pandemie spoustu lidí uzavřela, což způsobilo, že lidé hledali způsoby, jak začít pěstovat doma. Proto na Technologic Festivalu představím náš chytrý interiérový skleník a vizi, kam bych chtěl, aby se smart gardening v budoucnu ubíral.