Boj o data. Blíží se konec podpory cookies a české firmy budou muset imitovat Apple

Data. Ropa 21. století bude nedostatkovější.

Data. Ropa 21. století bude nedostatkovější. Zdroj: Midjourney

Zuří válka o jednu z nejcennějších „surovin“ současnosti – data uživatelů internetu. Šrapnely brzy dopadnou i do Česka a velcí hráči v oboru už se na to připravují.

Uživatelská data představují v 21. století zhruba to, co znamenala levná ropa pro ekonomický růst století dvacátého. I na tuto novodobou „komoditu“ klíčovou pro fungování e-commerce a digitálního byznysu obecně má už ale hlavní vliv několik málo firem a menším podnikům hrozí, že zůstanou takzvaně na suchu.

V dostupnosti a použitelnosti tolik potřebných údajů o chování uživatelů nastanou zásadní změny. „Celé odvětví se ocitá na dalším zásadním milníku. V podmínkách České republiky se změny mohou týkat 70 až 80 procent veškerého webového provozu.

Nese to s sebou jak výhody, tak i nevýhody,“ popisuje pro Magazín E15 Jiří Svoboda, manažer reklamních technologií v Heureka Group. „V celé skupině se na tento stav již dlouhodobě připravujeme, testujeme různá řešení a s očekáváním vyhlížíme, co tato změna přinese,“ doplnil Svoboda.

V české e-commerce hraje zásadní roli Alza. Podívejte se na videoprofil firmy a jejího zakladatele:
Video placeholde
Historie e-shopu Alza a kdo za ním stojí • Videohub

Co je příčinou takto dramatických kroků? Cookies. Nenápadné abstraktní slůvko. Češi se s ním ovšem setkávají prakticky neustále kvůli nutnosti při návštěvě webových stránek potvrdit, že souhlasí s poskytováním těchto dat.

Čekání na Google

Na obzoru jsou dramatičtější změny než odklikávaní souhlasu. Digitální gigant Google má s cookies vlastní záměry. Plánuje ve svém prohlížeči Chrome, který má většinový podíl na trhu, ukončit podporu třetích stran.

Co jsou cookies

Podle slovníku oborového portálu MediaGuru je cookie malý kód (znakový řetězec), který si webová stránka prostřednictvím prohlížeče ukládá na zařízení uživatele za účelem pozdější komunikace. Jedná se třeba o identifikaci uživatele, uživatelské nastavení čtených sekcí, označení oblíbených článků nebo třeba obsah nákupního košíku. Díky tomu lze také sledovat čtenost internetových serverů či jednotlivých sekcí.

Google zároveň slibuje, že dosavadní systém k zaznamenávání uživatelské aktivity nahradí podobně funkčním řešením, které by ale formálně lépe odpovídalo zásadám na ochranu soukromí. Firmy se nicméně už pomalu učí spoléhat v první řadě na svoje vlastní informace o uživatelích.

„Google už tento krok několikrát odložil a aktuální termín připadá cca na druhou polovinu roku 2024. První A/B testování bude probíhat na menších skupinách uživatelů již během roku 2023 a nikdo neví, jestli nedojde k dalšímu odkladu. Myslím si ale, že je potřeba se tomuto tématu věnovat, a kdo tak ještě nečiní, měl by neprodleně začít,“ říká Svoboda.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!