Budoucnost telekomunikací v Barceloně: geopolitika, AI a energie

MWC Barcelona 2024

MWC Barcelona 2024 Zdroj: Profimedia.cz

Každý rok na konci února se prakticky celý telekomunikační svět slétne do katalánské metropole, aby na tamním výstavišti sledoval představení nových technologií, dojednal nové deklarace a případně dohodl nové obchody. Letos se obří Světový mobilní kongres (MWC) pomalu vrátil do své předpandemické velikosti – registrovaných účastníků bylo 96 tisíc (rekord je 109 tisíc z roku 2019).

Kam se trh ubírá a kdo je na něm důležitý (nebo kdo tak chce vypadat), se dá poznat nejen z představovaných technologií, ale i ze zdánlivých drobností. Letos se jako rostoucí síla v tomto byznysu ukázali arabští operátoři. Významně větší stánek než v minulosti a na důležitějším místě měl emirátský operátor e& (mimo jiné většinový majitel všech telekomunikačních aktiv české skupiny PPF mimo Česko a také důležitý investor do globálního hráče Vodafone).

Saúdskoarabský operátor STC byl sponzorem šňůrky na krk s návštěvnickou visačkou (což je prestižní a dost drahé). Velikost stánku také ukázala, kolik jsou ochotni za prezentaci firmy utratit, protože na nejprestižnější telekomunikační akci roku vyjde každý čtvereční metr plochy na několik tisíc eur. Tradičním vítězem této „disciplíny“ byla čínská společnost Huawei, která chce logicky ukázat, že se jí i přes americké sankce daří dobře.

Veletrh byl také ještě globálnější – 25 procent návštěvníků bylo z Asie – a kongres v Barceloně tak slouží jako centrum setkávání v jinak zostřujícím se globálním obchodním prostředí, kdy volný obchod už dávno není tak volný a národní bezpečností se zdůvodňují všelijaké politické restrikce. I na tom vydělají blízkovýchodní telekomunikační firmy, které se prezentují jako neutrální hráči v geopolitickém soupeření.

Každopádně slovem roku pro letošek je i v telekomunikacích umělá inteligence. Deutsche Telekom, korejský SK Telecom, e& a singapurský Singtel chtějí vytvořit společný podnik pro vývoj velkého jazykového modelu specificky určeného pro telekomunikace, který by jim pomohl v interakcích se zákazníky. Rozhodně v tom bude potřeba ještě hodně práce, protože jak připomněl ředitel pro technologie Vodafonu Scott Perry na jedné z mnoha panelových diskuzí na kongresu, raná verze chatbotu, kterou operátor spustil a testoval, odpovídala správně jen v asi čtvrtině případů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!