Češi dávají přednost legální digitální hudbě, prodeje CD soustavně klesají

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY 2.0: Sorosh Tavakoli

Češi stále více upřednostňují legální stahování hudby na internetu před nákupem CD nebo DVD nosičů. Podle statistik Ochranného svazu autorského (OSA) se za rok 2013 zvýšil prodej digitální hudby o 70 procent. Důvodem jsou nové hudební internetové obchody.

V roce 2012 tvořila digitální hudba necelou čtvrtinu celkového prodeje v Česku. V loňském roce se už prodeje vyšplhaly na 41 procent. Výrazný podíl na oblibě digitální hudby mají online obchody, jako je například Supraphonline nebo iTunes.

Podle předsedy představenstva OSA Romana Strejčka je patrné, že tady byla skutečně poptávka, která nebyla historicky uspokojena. „Já jsem v tomto směru optimista a věřím, že lidé, kteří mají rádi hudbu, vědí, že nemůže vznikat nová kvalitní hudba, aniž by za ni platili,“ uvedl Strejček v Českém rozhlase 1 Radiožurnálu.

Kopírujeme zahraničí

Rostoucí zájem o digitální hudbu ukazuje na to, že Česko s jistým zpožděním kopíruje zahraničí. Myslí si to alespoň hudební publicista Karel Veselý. Ten uvedl, že v USA nebo ve Velké Británii prodeje digitální hudby překročily zisky z fyzických nosičů už v roce 2011. „U nás se nepochybně v horizontu 3 až 5 let stane něco podobného,“ domnívá se Veselý.

Prodej digitální hudby ve zmiňovaných Spojených státech už dokonce dosáhl svého vrcholu. Jak uvedl na začátku letošního roku web E15.cz, tamní trh vůbec poprvé zaznamenal pokles zájmu. Počet stažených skladeb se snížil o 5,7 procenta na 1,26 miliardy.

Nižší prodeje CD = méně peněz pro autory

S oblibou digitální hudby jdou ruku v ruce klesající prodeje CD a DVD nosičů. Jak vysvětlil Strejček, zatímco v roce 2009 vybral OSA na autorských odměnách více než 53 milionů, v loňském roce byla částka přibližně poloviční. „Bezesporu se na tom podílí i nelegální sdílení hudby,“ věří Strejček.

Z popularity digitální hudby se příliš nemohou radovat vlastníci autorských práv a samotní interpreti. Online prodeje jim totiž přináší daleko menší zisky než prodeje fyzických nosičů. Publicista Veselý potvrzuje, že zatímco s CD kupují lidé všechny písně, při online nakupování je běžné, že si koupí jen jednu píseň alba. Za streamování hudby přímo z internetu jsou podle Veselého zisky ještě nižší.

V letošním roce se dá v Česku očekávat další růst online prodejů - do statistik pravděpodobně výrazně zasáhnou další nové služby jako Google Play nebo 7digital, které na český trh vstoupily v druhé polovině loňského roku.