Český StartupYard 2012 startuje. Vybral devět projektů

TechSquare

TechSquare Zdroj: Jan Sedlak

StartupYard 2012 odstartoval. Do šestiměsíčního programu bylo vybráno 9 projektů, které mají šanci získat investice, zkušenosti a uspět na trhu.

První máj jako svátek práce, kdy se, pokud to jde, vůbec nepracuje, letos pro několik desítek lidí neplatil. V prostorách pražského TechSquare se totiž sešly mladé týmy, které uspěly ve výběrovém řízení a v následujících 6 měsících si projdou českým technologickým akcelerátorem StartupYard 2012. Ten navazuje na úspěšný předešlý ročník a má začínající firmy připravit na úspěch na tuzemském i globálním trhu.

Do letošního StartupYardu se několik týdnů mohl hlásit jakýkoliv tým, který měl zajímavou myšlenku nebo už rozpracovaný projekt. Zkusilo to celkem 54 různě kvalitních subjektů, ze kterých odborná komise vybrala pouhých devět. Z počátku se přitom počítalo s o něco menším počtem. „Obávali jsme se, zda narazíme alespoň na 5 dobrých startupů,“ říká šéf StartupYardu Nikola Rafaj, který organizování ročníku 2012 převzal po Lukáši Hudečkovi a Petru Ocáskovi z Node5 (bývalý TechHub). „Nakonec jsme ale našli 9 kvalitních středoevropských týmů.“

CSS Piffle, iMenu, Pizzatime a spol.

Velká část z 54 přihlášených projektů podle Rafaje svojí kvalitou a potenciálem značně pokulhávala. Těch kvalitnějších bylo kolem 15. „Některé z nich se se ovšem nepřihlásily v ideální fázi,“ vysvětluje šéf StartupYardu u kusu pizzy při zahajovací party. Šestiměsíční přípravou podnikání si nakonec projdou startupy, které minimálně podle poroty mají šanci uspět minimálně na zdejším trhu.

Aplikace ActivePeople.do zajišťuje celoživotní správu času, úkolů, finanční a komunikací a dynamicky roste s rozvojem nápadů a potřeb všech uživatelů a týmů. Projekt umožňuje tvorbu designu webových stránek pomocí grafické webové aplikace ve webovém prohlížeči. Aplikace iMenu je dotykový jídelní lístek pro tablety a chytré telefony, určený do restaurací, kaváren a dalších zařízení. Limatte umožňuje navázat komunikaci s návštěvníkem v okamžiku jeho odchodu z webu, díky čemuž provozovatelé mohou zjistit, proč jejich služby opouští. NYO.is slouží jako webová firemní aplikace, Pizzatime nabízí rozvozy jídel pomocí jednoduchého objednání z webu nebo mobilu, Lingv.us funguje jako online burza překladatelů, SpaceTeacher je sociální síť určená zájemcům o výuku cizích jazyků a TabFoundry je pak nástroj pro správu sociálních sítí.

Prostory TechSquare na 6 měsíců kromě stálých značek jako Lonely Sock nebo Credo Venture zaplní 9 slibných startupů.Prostory TechSquare na 6 měsíců kromě stálých značek jako Lonely Sock nebo Credo Venture zaplní 9 slibných startupů. | Jan Sedlak

StartupYard nabízí všem přijatým týmům kancelářské prostory v TechSquare na Pražského povstání v Praze po dobu 6 měsíců zdarma. První 3 měsíce přitom mohou využívat také zkušeností mentorů a investorů. Těch je podle Rafaje až kolem 50 a kromě klasických obchodních, finančních, technických či marketingových rádců bude k dispozici například psycholog, který startupům může pomoci s tím, jak jejich produkt působí na zákazníky.

Mentoři se s týmy ze začátku budou seznamovat a později mají být dostupní na vyžádání. „Když se například tým zasekne při práci na nějakém problému, domluví se mu daný odborník, který jim pomůže,“ popisuje Rafaj. Součástí budou také různé tematické přednášky, například to, jak komunikovat s médii a novináři.

O peníze letos není zájem

Z mentorů se budou angažovat například produktový ředitel Seznamu Pavel Zima, Hubert Palan z GoodData, Robin Raszka z Tapmates, zakladatelé Atlas.cz Michal Bláha a Pavel Doležal, zakladatel Jyxo.cz Michal Illich, šéf Elephant Orchestra Jan Barta či investor Ondřej Bartoš z Credo Ventures. Odborníci se na projektu podílí dobrovolně. „Většina z mentorů jsou zároveň investoři, takže mohou týmy a jejich projekty lépe poznat a případně do nich vložit své peníze,“ konstatuje Rafaj.

Peníze startupům nabízí také samotný StartupYard. Současný ročník má připravenou investici ve výši 10 tisíc dolarů pro každý tým výměnou za 10procentní podíl ve firmě. Tuto možnost však využil pouze jeden projekt, zbytek sáhlo pouze po „mentoringu“ za podíl 5 procent. „Mentoři nás mohou nasměrovat a dotlačit někam dál,“ popisuje například své rozhodnutí Lukáš Hurych z CSS Piffle. „Nějaké investice už máme, teď potřebuje především pomoci s dalším rozvojem,“ popisují v rozhovoru pro E15.cz podobnou motivaci zástupci aplikace iMenu.

Drtivá většina týmů si nepřišla pro investici, ale především pro zkušenosti a rady mentorů, kteří je mohou nasměrovat dál.Drtivá většina týmů si nepřišla pro investici, ale především pro zkušenosti a rady mentorů, kteří je mohou nasměrovat dál. | Jan Sedlak

Součástí programu StartupYardu jsou také „poznávací“ cesty na zahraniční akce. Ještě před zahájením se zástupci mladých firem podívali na konferenci The Next Web v Amsterodamu, kde mohli své projekty představit i některým vlivným osobnostem. „To byla taková motivační cesta,“ usmívá se Rafaj. „Do budoucna ale plánujeme také další cesty, například do Berlína. Tam už startupy budou moci své produkty skutečně prezentovat a předvádět lidem,“ dodává.

Startup pro startupy

Také samotný StartupYard je ve své podstatě startup, který se teprve rozjíždí. V současné době žije z investic, které poskytl například Michal Illich a někteří další investoři. Akcelerátor by do budoucna měl být živ především z podílů, jenž v mladých firmách za své služby získává. Je pro něj proto velice důležité, aby se absolventům StartupYardu v budoucnu dařilo. „Samozřejmě chceme, aby projektů uspělo co možná nejvíce,“ odpovídá Rafaj na otázku, kolik startupů musí uspět. Současnou výši investici neuvádí, do dvou let by se ale měly peníze začít vracet.

Tak na úspěšné startupování.Tak na úspěšné startupování. | Jan Sedlak

Produkty, které vznikly v prvním zážehovém ročníku, napovídají, že by nemuselo jít o tak špatný byznys. už získala investora, je na tom velice podobně a vyhlíží dokonce na globální trh, daří se také Brand Embassy a funkční je i Optiscont.

Podobné služby jako StartupYard se v Česku snaží nabízet také další subjekty. V tuto dobu na Smíchově startuje Node5, který dříve vycházel z franšízy londýnského TechHubu. V Brně funguje Jihomoravské inovační centrum živené především ze státních peněz a vlastní inkubátor . Kritické hlasy však říkají, že pro malou zemi jakou je Česká republika je akcelerátorů až příliš a lepší by bylo alespoň částečné sjednocení.

Startupová scéna v Česku nicméně výrazně ožívá. Nedávno se například , který mezi 11. a 13. květnem zamíří také do Bratislavy.