Digitalizace kin stála zatím tři čtvrtě miliardy | E15.cz

Digitalizace kin stála zatím tři čtvrtě miliardy

Diváci v kině
Diváci v kině
• 
ZDROJ: profimedia.cz
Dušan Kütner

Dušan Kütner, Anna Vacková

Druhá „kinofilmová“ revoluce, tedy nástup promítání filmů v digitální podobě ve standardu Digital Cinema Initiatives (DCI), stála podle odhadů sdružení Pro-Digi asi tři čtvrtě miliardy korun. Stát na ni dosud přispěl 116 miliony, což je méně, než byl původní plán ministerstva kultury, jenž ve výhledu let 2009 až 2012 počítal s příspěvkem zhruba 50 milionů ročně.

Samotná částka, v níž jsou započítány i multiplexy, je ale jen hrubým odhadem. „Přesné číslo se dá říct jen těžko. Kina nemusela kupovat jen techniku, ale v rámci digitalizace mohla upravovat i další části kina,“ poznamenal Petr Vítek ze sdružení Pro-Digi.

Digitalizace jednoho sálu vychází podle odhadu sdružení na 1,5 až 2,5 milionu korun, provozovatelé mohli žádat maximálně o polovinu z celkově investované částky. V první vlně žádostí v roce 2009 činila průměrná částka na projekt 1,1 milionu korun, v té zatím poslední z roku 2012 to bylo již jen 455 tisíc. V posledních vlnách tak již podpora od Fondu na podporu české kinematografie poloviny investice zřejmě nedosahovala.

Částka ale klesá i proto, že se o peníze ucházela i stále menší a menší kina, neboť ta velká se hlásila hned od začátku. „Snižující se podpora z fondu kinematografie je zapříčiněna změnami ve financování fondu a jeho reálnými možnostmi,“ řekla Markéta Ševčíková, mluvčí ministerstva kultury, které do konce loňského roku fond kinematografie spravovalo.

Státní podpora digitalizace kin Autor: E15

Fond dříve čerpal peníze především z příjmů z odvysílané reklamy na veřejnoprávní České televizi. Od října 2011 bylo ale vysílání reklamy na ČT výrazně omezeno, což mělo za následek hluboký propad příjmů ČT z reklamy. Omezení reklamy na ČT pak přineslo podle ministerstva kultury výpadek příjmů fondu kinematografie ve výši 150 milionů.

Omezení reklamy na ČT bylo sice souběžně doprovozeno tím, že do fondu musely začít přispívat komerční televize ve výši dvou procent z výnosů z reklamy. To ale nastane se zpožděním. „Příspěvky celoplošných televizí za rok 2013 reálně přijdou do fondu až v červenci 2014. Fond má tedy po přechodnou dobu nižší disponibilní zdroje na podporu projektů včetně digitalizace kin,“ podotkla Ševčíková.

Podpora z fondu kinematografie na digitalizaci kin bude ale podle ministerstva pokračovat i v průběhu letošního roku. Na digitalizaci kin je letos vyčleněna částka šest milionů korun. „Ačkoli v prvních pěti vlnách došlo k digitalizaci jednosálových kin ve většině velkých měst, stále zůstává řada nedigitalizovaných kin v obcích pod deset tisíc obyvatel,“ dodává mluvčí.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.