Evropský WSJ je podezřelý, že mátl inzerenty čísly o nákladu | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Evropský WSJ je podezřelý, že mátl inzerenty čísly o nákladu

Evropský WSJ je podezřelý, že mátl inzerenty čísly o nákladu
Wall Street Journal
• 

ČTK

Evropská edice amerického ekonomického listu The Wall Street Journal (WSJE) je podezřelá, že přes obchodní vazby s nizozemskou společností Executive Learning Partnerships (ELP) nadhodnocovala údaje o svém nákladu. Obvinění se objevilo v listě Guardian a teď se jím zabývá úřad Audit Bureau of Circulations (ABC), který ověřuje náklad tiskovin.

WSJE obvinění odmítá a tvrdí, že úřadu ABC je obchodní vztah mezi WSJE a nizozemskou společností znám. ABC však uvedla, že se v této záležitosti objevily nové informace, které je třeba ověřit. Nic bližšího k tomu nesdělila. Guardian uvedl, že díky obchodním vazbám na společnost ELP mohl WSJE de facto nakupovat výtisky svých vlastních novin.

Kvůli napojení na společnost ELP už tento týden rezignoval vydavatel WSJE Andrew Langhoff ze společnosti Dow Jones & Co, která noviny vlastní. Nizozemský podnik podle Guardianu dostával peníze a příznivé zpravodajství o svých aktivitách za to, že bude nakupovat tisíce výtisků WSJE.

Mluvčí Dow Jones & Co Bethany Shermanová uvedla, že podnik je s britskou součástí ABC v této záležitosti v kontaktu už od července. Znovu se prý na úřad obrátil až dnes. „Nikdy jsme před úřadem ABC nic neskrývali a oni s tím programem v posledních účetních obdobích souhlasili,“ řekla Shermanová podle agentury AP.

Když tento týden vydavatel WSJE Andrew Langhoff oznamoval rezignaci, za důvod jeho odchodu společnost Dow Jones & Co označila právě spojení novin s nizozemskou ELP. Kvůli tomuto obchodnímu vztahu by prý mohlo vzniknout podezření, že zpravodajské krytí lze ovlivnit obchodními vazbami. Langhoff tak prý rezignoval kvůli „domnělému překročení redakční integrity“, nikoli kvůli údajnému nadhodnocování čísel o nákladu WSJE.

Údaje se opíraly o snížené ceny

I když WSJE zadavatele reklamy zřejmě neuváděl v omyl, pokud jde o čísla ohledně prodaných výtisků, předkládané údaje se opíraly o snížené ceny. Ze záznamů ABC za první pololetí vyplývá, že za plnou cenu u stánků nebo na základě plného ročního předplatného se prodalo méně než 14 procent výtisků WSJE.

WSJE se v Evropě prodává za tři eura, ale třeba pro Česko je cena stanovena na 112 Kč. Nizozemská ELP údajně odebírala 12 tisíc výtisků denně a za každý platila pouze jeden euro cent (asi 25 haléřů). WSJE tak podle Guardianu posílá peníze na účet jednoho ze svých předplatitelů, čímž v podstatě nakupuje své vlastní noviny, a vytváří dojem, že prodává více výtisků.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!