Expanze e-shopu do zahraničí se může značně zkomplikovat. Pomůže omnichannel řešení | E15.cz

Expanze e-shopu do zahraničí se může značně zkomplikovat. Pomůže omnichannel řešení

Prezentace klienta •
Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Když se eshopista, výrobce či jakýkoliv obchodník rozhodne vystoupit ze své komfortní zóny a vydá se za hranice lokálního trhu, čeká ho mnoho výzev. Expanze do Evropy je poměrně složitá, protože tento kontinent není homogenní, nachází se zde mnoho národů i kultur, každý trh má jiné zvyklosti, a tedy i evropská e-commerce je značně roztříštěná. 

Po počáteční analýze, na jaké trhy expandovat, každá firma zjistí, že klasické e-shopové platformy pro zahraničí nejsou vhodné. Navíc správa více rozdílných e-shopů zvlášť není snadná. Je nutné mít specializovaný nástroj, platformu, ze kterého lze řídit celý evropský online byznys z jedné administrace, a také zajistit, aby nový e-shop (či spíše několik evropských e-shopů) vyhovovalo tamním podmínkám a splňovaly takzvaná lokální specifika, bez kterých úspěšnou expanzi provést nelze.

Lokalizace není jen překlad

Mnoho lidí se mylně domnívá, že lokalizace je pouze překlad stávajícího českého e-shopu a nastavení správné měny. Je to však mnohem komplexnější proces, který zahrnuje i drobné detaily jako například rozdíly ve formátu dodacích adres, jiné zobrazení data a času, ale i například rozdílné číslování oblečení či obuvi. Například česká velikost bot 38 odpovídá v Itálii velikosti 44. Samozřejmostí jsou jiné platební metody či nastavení logistiky. Zahraniční zákazník by se na lokálním e-shopu měl cítit stejně, jako by nakupoval na e-shopu od lokální firmy. Pokud zajistíte i lokální bankovní účet, telefonní číslo a adresu pro vrácení zboží a zákaznickou podporu v daném jazyce, můžete očekávat další zvýšení konverze i prodejů.

E-COMMERCE SUMMIT 2021: Největší online e-commerce konference. Zjistěte víc >>>

Vhodný nástroj k expanzi

Pokud jste chtěli expandovat do zahraničí v minulosti, museli jste buď vyvinout své vlastní řešení, které bylo velmi drahé, nebo spustit několik nezávislých služeb, které spolu neuměly komunikovat. Vedle vlastních e-shopů obchodníci stále více využívají i takzvaná tržiště, kam mohou zalistovat svoje produkty a ty jsou následně zobrazovány návštěvníkům, kteří si zboží objednávají přímo na webu tržiště. Do popředí se tedy stále více dostávají takzvané cloudové e-commerce omnichannel platformy, které slouží právě k vyřešení největšího problému při expanzi, což je vytváření a správa všech e-shopů z jedné administrace. 

Tyto systémy vynikají svojí uživatelskou jednoduchostí a zejména usnadňují práci díky automatizaci mnoha běžných činností související s e-commerce procesy, protože všechny svoje weby, e-shopy či právě účty na globálních tržištích můžete spravovat z jednoho systému (ostatně od možnosti spravovat více prodejních kanálů vzniklo slovo omnichannel, neboli v překladu „všechny kanály“). Na jednom místě v administraci lze nalézt všechny objednávky, správu zákazníků, ale i pokročilou správu produktů na všech prodejních kanálech. Vytvoření prvních zahraničních e-shopů je rychlé, ale hlavně je možné využít nižší cenu a měsíční poplatky, systém tedy mohou využívat i menší podnikatelé.

S e-commerce omnichannel řešením může expandovat každý

Nezáleží, zda jste menší firma či zkušený obchodník, systém může využívat firma bez ohledu na svoji velikost.

„Jsou takové tři typické příklady, kdy je užitečné přejít z e-shopového na omnichannel řešení. První scénář je pro firmy, které chtějí expandovat do zahraničí a mít tedy několik e-shopů s různým front-endem a napojit se také na různá tržiště a srovnávače, druhým příkladem je třeba firma, která chce mít několik e-shopů pouze v rámci ČR, ale s různým sortimentem a různými kategoriemi produktů. To pak nazýváme multibrandovou strategií. Třetí možnosti je samozřejmě kombinace obou předchozích postupů,“ podotýká Petr Heller, CEO a zakladatel společnosti Retailys, která od roku 2015 vyvíjí stejnojmennou e-commerce omnichannel platformu Retailys.

Pro expanzi nestačí mít jen e-shop

Po založení několika mezinárodních e-shopů nastává další fáze, kterou e-commerce omnichannel nástroj umožňuje, a to je napojení na místní tržiště a srovnávače, jako je například Amazon nebo Ebay. V poslední letech zažívají tyto platformy velký boom a jsou ideálním prostředím, kde můžete získat milióny nových zákazníků a také zvýšit povědomí o své značce. Každá země nabízí spousty možností. Samozřejmě nestačí, vybrat si nejvýdělečnější platformu, nahrát na ní své produkty a myslet si, že jste úspěšně penetrovali tamní trh. Musíte využít veškerý potenciál a expandovat na tolik platforem, na kolik je to možné. Díky synchronizovaným skladům nebudete mít starost s tím, když vyprodáte jeden produkt, že byste museli ručně opravovat na všech platformách, že chybí, nástroj to díky automatizaci udělá za vás.

Rovněž si do své administrace můžete připojit díky robustnímu API různé integrace a doplňky jako například marketingové nástroje, logistické služby či lokální platební brány. Připojit můžete i svůj kamenný obchod a vystavovat účtenky či faktury rovnou ze systému.

Automatizací k udržitelnému růstu

Závěrem lze říci, že fungující e-shop dříve nebo později sám sebe přeroste a mohou nastat četné problémy. Začnou se hromadit objednávky, protahují se časy expedice, přibývá nespokojených zákazníků.

„Výběrem správného nástroje a automatizací procesů lze těmto problémům jednoduše předcházet, efektivně bojovat s konkurencí a udržitelně růst, a to nejen v rámci České republiky, ale i skutečně po celé Evropě,“ uzavírá Petr Heller.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah