HP slibuje revoluci v ukládání a zpracování dat

Meg Whitman, CEO HP

Meg Whitman, CEO HP Zdroj: Jan Sedlak

E15.cz z Frankfurtu: Pokud se v současné době v médiích píše o společnosti HP, je to v drtivé většině případů o poklesu akcií, propadu hospodářských výsledků v některých oblastech a zejména údajných účetních čachrech a odpisech v koupené firmě Autonomy. „O samotném jádru našeho podnikání už se ale příliš nemluví,“ říkají různé hlasy z HP. „Přitom jsme zdravá společnost, která je ale kótovaná na burze a s tím souvisí spousta věcí kolem.“

Hewlett-Packard koupil britské Autonomy v roce 2011 za cenu převyšující 10 miliard dolarů. Částka byla často kritizována jako výrazně nadhodnocená, HP nicméně argumentovalo tím, že zakoupené technologie spadají do strategického plánu. Stejně mluví zástupci společnosti i nyní, v době, kdy musí část investice odepsat a kvůli finančním nesrovnalostem dojde k prošetřování celého získaného subjektu.

„Autonomy je společně s koupí společnosti Vertica nejdůležitější součástí softwarové divize HP,“ říká v rozhovoru pro E15.cz šéf HP Software George Kadifa, „a software je to, díky čemuž v budoucnu porostou naše příjmy a prodeje hardwaru.“ Podrobná čísla o prodejích technologií Autonomy HP prozatím nespecifikuje a občas zaznívá i to, že tento produkt vůbec není lehké prodávat, Vertica ale podle Kadifa zaznamenala meziroční růst o 100 procent.

Autonomy prorůstá skrze HP

„Autonomy není jenom jeden samostatný produkt, ale tuto technologii využíváme skrze celou řadu našich ostatních produktů,“ vysvětluje softwarový šéf začlenění firmy do struktur HP. Produkt pro analýzu nestrukturovaných dat legendární společnost začíná využívat například i v tiskárnách a je nyní významnou součástí nové generace systémů úložných systémů. Autonomy tak nemusí být v prodejních číslech HP přímo vidět, má být ale akcelerátorem a tahounem na pozadí ostatních výrobků.

„Stále jsme Autonomy na 100 procent oddáni a budeme díky němu výrazně inovovat,“ vzkázala výkonná šéfka HP Meg Whitman při svém projevu na konferenci v německém Frankfurtu.

V očích veřejnosti problémová akvizice má technologie, která umožňuje analýzu takzvaných big data – nestrukturovaných dat jako jsou video, sociální sítě, obrázky, zvuky, hudba a mnoho dalších. Nestrukturovaná data už tvoří 90 procent všech vyprodukovaných informací a nové systémy jako Autonomy je umožňují poskládat dohromady a na základě nich získat užitečné údaje a výsledky.

„Jednou z hodně oblíbených součástí je prediktivní analytika,“ vysvětluje George Kadifa. „Tato matematická funkce umožňuje firmám například zjistit, kam směřuje trh a jaké výrobky se v budoucnu budou nejvíce prodávat.“ Příkladem mohou být farmaceutické firmy, které z dat na internetu dokážou na základě toho, že si například uživatelé stěžují na sociálních sítích na příznaky rýmy, odhadnout, v jakých oblastech se brzy vyskytne chřipka a rychle zásobí tamní lékárny svými léky.

Důkaz našich inovací. Viceprezident HP Dave Donatelli.Důkaz našich inovací. Viceprezident HP Dave Donatelli. | Jan Sedlak

Díky analýze velkých dat je možné zjistit třeba i to, jak lidé v reálném čase reagují na průběžné výsledky voleb (opět na základě informací ze sociálních sítí, blogů a webu), je možné monitorovat a předpovídat kriminalitu, třídit lékařská data a další.

Technologie toto umožňující tvoří obrovský trh. Podle průzkumu společnosti IDC letos dosáhne velikosti přes 35 miliard dolarů s meziročním růstem 10 procent, a do roku 2016 by měl překonat 50 miliard. Prodejním argumentem tohoto zboží je například to, že podle průzkumu Nucleus Research vydělá každý dolar vynaložený za analytiku dalších 10 dolarů díky využití kontextu setříděných informací. Autonomy a Vertica se proto v HP těší pozornosti a na základě nich byly vybudovány nové služby HP AppSystems for Big Data.

Mobilní reklama místo SMS

Tento balík o různých edicích mohou využít například právnické firmy a HP chce výrazně mířit také na marketingová firemní oddělení, která podle údajů Gartneru už v roce 2016 začnou za IT technologie utrácet více, než samotná IT oddělení. HP tak následuje ostatní hráče na trhu jako IBM, Adobe a další.

Jedním z významných zákazníků pro analýzu nestrukturovaných dat jsou mobilní operátoři. Ti mohou zjistit, kde se uživatel aktuálně se svým mobilem nachází a tyto informace pak zpracovat a prodat inzerentům, kteří pak mohou svá reklamní sdělení přesně zacílit. „Když můj operátor zjistí, že teď sedím v konferenčním centru ve Frankfurtu a ví, že jsem nedávno hledal určitý druh zboží, může tento balík prodat inzerentovi nabízejícímu tento typ zboží někde ve Frankfurtu,“ popisuje v rozhovoru pro technologický šéf jedné z divizí HP Jeff Edlund. „Tato data jsou anonymní a inzerent neví žádné vaše osobní údaje a podobně,“ dodává.

Systém rovněž operátorům umožňuje získávat peněžní podíl na mobilním vyhledávání, tedy z oblasti, kde tyto firmy doposud stály stranou. Veškeré hledání z mobilů v jejich síti mohou přesměrovat přes své servery, vyhodnotit data uživatelů jako jsou aktuální lokalita a další, a balík těchto informací se pak předá Googlu nebo Bingu. Internetové vyhledávače operátorům platí provize za přivedené dotazy a informace. „Tato praxe je teprve na začátku, ale společně s cílenou mobilní reklamou to může pro operátory být další velká věc, která jim zacelí propadající se příjmy z SMS a klasického volání,“ věří Edlund.

Podobné analytické technologie jako Autonomy mají operátorům umožnit budovat nové obchodní modely na datových službách – třeba připravit speciální balíčky neomezené balíčky pro sledování videa a další. Cisco toto umí řešit pomocí hardwaru, HP ale věří, že klíčem je správný software a softwarově definované sítě (SDN). „Trh chce standardizovaný hardware, nad kterým bude tu zásadní logiku a funkce řešit software,“ konstatuje Edlund.

Ukládání a zpracování dat jako jeden z hlavních pilířů HP. Zprava: David Scott (viceprezident pro storage systémy) a Dave Donatelli (šéf enterprise divize).Ukládání a zpracování dat jako jeden z hlavních pilířů HP. Zprava: David Scott (viceprezident pro storage systémy) a Dave Donatelli (šéf enterprise divize). | Jan Sedlak

Analyzování a třídění nového druhu dat a jejich rostoucí objem s sebou přináší i větší nároky na jejich uskladňování. HP k tomuto účelu vydává novou generaci storage systémů, které označuje za „největší oznámení za poslední dekádu, které změní tuto část průmyslu“. „Servery a sítě musely být přebudovány kvůli cloudu a mobilním zařízením a to samé bylo nutné udělat také s úložnými systémy,“ popisuje viceprezident HP Dave Donatelli.

Data statisíckrát rychlejší

Podle Hewlett-Packard mají být nové „krabice“ na ukládání dat výjimečné v tom, že pracují pouze s jednou architekturou, která je společná pro všechny cenové a výkonnostní hladiny. Jinými slovy ten nejvýkonnější a nejdražší storage systém je v podstatě totožný s tím nejlevnějším a pouze kombinuje více „menších systémů“ v sobě. HP se díky tomu s dříve koupenou technologií 3PAR dostává také do jedenáctimiliardového segmentu menších firem.

Zatímco akvizici Autonomy vidí hodně analytiků a odborníků jako problémovou, v konkurenční přestřelce s Dellem získaný 3PAR se naopak uvnitř HP uchytil dobře. Tyto výkonné úložné systémy meziročně rostly o 75 procent a celá konvergovaných storage si ve fiskálním roce připsala růst 38 procent.

Nové systémy HP 3PAR StoreServ pracují jak s klasickými disky, tak s SSD a flash paměťmi a HP tvrdí, že na hlásání konce tradičních disků je ještě čas. „Jejich role se posouvá do nižších pater, ale prozatím rozhodně nezmizí,“ říká Donatelli. Nejnižší a nejlevnější řada StoreServ pojme až 240 SSD disků a pracuje s 320 tisíci IOPS. K dispozici jsou také čistě zálohovací stroje StoreOnce a vše je připraveno pro cloud.

Vůbec největší pokrok ale Hewlett-Packard vidí v novém systému StoreAll určeným právě pro big data. Tato soustava technologií v sobě obsahuje kromě hardwaru především software nazvaný Express Query from HP Labs, který dokáže obrovskou rychlostí vyhledávat data z nestrukturovaných databází a různých zdrojů. StoreAll obsahuje až tisíc nodů, pracuje s kapacitou 16 PB a zvládne ukládat a zpracovávat miliardy objektů a souborů.

Vskutku rychlá krabice. HP StoreAll.Vskutku rychlá krabice. HP StoreAll. | Jan Sedlak

„Analytický software je v tomto případě přímou součástí úložné vrstvy a i díky tomu je tak Express Query až statisíckrát rychlejší, než tradiční souborový sken,“ tvrdí Donatelli. Nová technologie je propojená s Autonomy a HP chce celý StoreAll systém dodávat pro výše popisované případy zpracování a analýzy dat.

„To je rozhodně důkaz toho, že HP stále inovuje,“ věří viceprezident HP. Vzkaz o inovacích ostatně vyslala i jeho šéfová Meg Whitman. „Není pravda, že neinovujeme,“ říká, „ale musíme ještě více inovací přivést ke komerčnímu životu.“ Jedním z ambiciózních projektů firmy je CeNSE – HP pomocí miniaturních senzorů vytváří „centrální nervový systém země“, který má sbírat kvanta dat, třeba o počasí, zemětřesení, ovzduší a podobně. „Vše je o datech. Kdo je má a dokáže je zpracovat, je vítěz,“ tvrdí Jeff Edlund.

Jednou z těchto inovací mají být servery postavené na mobilních čipech ARM. Testovací verze už je k dispozici nyní a finální produkt by se měl dostat na trh v první polovině příštího roku. Projekt nazvaný Moonshot je stvořen speciálně pro potřeby softwarově definovaných datových center a do jednoho racku dokáže natěsnat až tisíc serverů.

„Jsme ve velice dobré finanční kondici a máme velice dobrou cash flow,“ vzkazuje Whitman. „Vytvořili jsme koncept konvergované infrastruktury v datových centrech, infrastruktura tvoří velkou část našich příjmů a jsme lídři v této oblasti,“ dodává. Podle analytiků HP musí v současné době ujistit zákazníky v tom, že má vizi a ví, kam míří. Meg Whitman se to podle nich daří, ona sama ale tvrdí, že kompletní obrat k růstu bude záležitostí několika let.