Kam míří Adobe po éře Flashe

Adobe umožňuje publikaci a tvorbu digitálních médií a nyní k tomu chce přidat také digitální marketing. Zákazníků a partnerů ma dost. Zde například v Londýně fotil materiál časopis Vanity Fair.

Adobe umožňuje publikaci a tvorbu digitálních médií a nyní k tomu chce přidat také digitální marketing. Zákazníků a partnerů ma dost. Zde například v Londýně fotil materiál časopis Vanity Fair. Zdroj: Jan Sedlak

E15.cz z Londýna: Flash pro Adobe po dlouhou dobu představoval jeden ze stěžejních pilířů příjmů. Sám o sobě sice žádné peníze negeneroval, do firmy je ale přinášely nástroje, se kterými je možné flashový obsah vytvářet. Jenže doba se mění a Flash už není a v budoucnu nejspíše ani nebude mít takové postavení jako doposud.

Ne snad, že by Flash zmizel ze světa úplně, stále hraje významnou roli zejména v internetovém videu (i to se ale mění), hrách a reklamních banerech. Mnoho funkcí Flashe ale na klasickém webu začala přebírat technologie HTML5 a slavný produkt Adobe už nemusí nutně znamenat synonymum pro dynamickou a funkčně bohatou dynamickou aplikaci.

Druhý klacek pod nohy Flashi hází mobilní zařízení a jejich rostoucí význam a penetrace. Apple se rozhodl na iOS Adobe úplně bojkotovat. Na Androidu firma nedokázala rychle přijít s mobilní verzí Flashe, která by za něco stála. V Adobe se proto rozhodli boj s větrnými mlýny vzdát. Mobilní Flash byl ukončen a společnost se přidala k celé řadě vlivných podporovatelů HTML5.

Ovšem zde pro dlouholetého výrobce softwaru vzniká problém. Zatímco nástroje pro tvorbu projektů ve Flashi vydávalo prakticky pouze Adobe (až na pár pokusů, které však funkčně za mnoho nestály) a logicky tak inkasoval většinu peněz, v případě HTML5 je ve hře vývojových nástrojů spousta. Adobe se sice stále snaží nabízet kvalitní nástroje na tvorbu webů, zároveň se ale začalo poohlížet jinde, kde může očekávat rychlejší a zajímavější finanční růst.

Nový miliardový trh

„Naší strategií je stát se lídrem v oblasti digitálních médií a digitálního marketingu,“ okomentoval poslední finanční výsledky Adobe výkonný šéf firmy Shantanu Narayen. Softwarový obr už nějakou dobu vedle klasických značek jako Photoshop nebo Premiere poskytuje nástroje, které umožní tvorbu obsahu pro digitální média, například tvorbu časopisů pro iPad. Nyní na trh vypouští také sadu služeb pro hrátky s internetovým marketingem.

„V oblasti digitálních médií jsme už delší dobu a nyní na to navazujeme také produkty z oblasti digitálního marketingu,“ řekl na londýnském summitu v rozhovoru pro E15.cz Aseem Chandra z nově budované divize firmy. Balík aplikací dostal název Digital Marketing Suite a v posledním čtvrtletí už vygeneroval příjmy ve výši 213 milionů dolarů. Oproti celkové jedné miliardě je to sice prozatím pouze menší část, produkt ovšem zaznamenal více než 30procentní růst.

Balík Digital Marketing Suite by v budoucnu mohl ročně generovat až miliardové příjmy.Balík Digital Marketing Suite by v budoucnu mohl ročně generovat až miliardové příjmy. | Jan Sedlak

„Trh médií a marketingu se zásadně transformuje a my chceme být u obou těchto změn,“ popsal probíhající změny uvnitř Adobe technologický šéf společnosti Kevin Lynch.

Chandra zároveň zdůrazňuje, že vstup na trh s digitálním marketingem není pouze o tom, že by Adobe potřebovalo náhradu za Flash. „Spíše jde o to, že veliká část toho, co vidíte na webu, je vytvořeno pomocí aplikací od Adobe, ať už jde o grafiku nebo publikování. Nástroje pro digitální marketing jsou logickým rozšířením, které umožňuje pracovat s daty, které takto vytvořeným webem proudí.“

Motivací pro Adobe jsou obrovské peníze, které se v reklamě na internetu protočí. Celosvětově se za reklamu utratí kolem 600 miliard dolarů ročně, přičemž 100 miliard připadá na internet. Světová síť by navíc v budoucnu měla získávat čím dál větší roli. „Internetová reklama může ročně růst o 16 nebo 17 procent po několik dalších let,“ odhaduje Chandra. Adobe z těchto transakcí může získat až desetinu podílu. „Z každého dolaru utraceného za reklamu se k vydavateli dostane tak polovina, zbytek si rozdělí různé agentury, poskytovatelé a dojde také na software.“

Přes chytré akvizice

Analytici jsou s tímto tvrzením za jedno. Shodují se na tom, že současná proměna marketingu může být jedním z vůbec největších trhů v historii. Slavné softwarové firmě se sázka na tuto kartu vyplácí také na burze. Akcie od začátku tohoto roku povyrostly z tehdejších zhruba 28 dolarů na současných 32 dolarů.

Adobe se na vstup na nový trh připravovalo zhruba 3 roky. V roce 2009 odkoupilo společnost Omniture, na jejíchž produktech byl balíček s marketingovými nástroji vybudován, a letos v lednu k tomu přidala firmu Efficient Frontier. Transformace uvnitř Adobe údajně probíhala poměrně hodně intenzivně. „Dost se na nás tlačilo a vše šlo velice rychle,“ popisuje Michal Metlička, který se v Adobe stará o některé rozvojové trhy.

Výsledné produkty nicméně kvality na to splnit vizi šéfa společnosti mají. Digital Marketing Suite už si našel zákazníky například mezi společnostmi jakými jsou Fox, Electronic Arts, NBC, Citibank nebo Samsung. Tyto a další firmy díky těmto nástrojům mohou například monitorovat sociální sítě a web, pracovat se získanými daty, sledovat a vyhodnocovat aktivity na internetových obchodech, spravovat a vytvářet reklamní internetové kampaně, tvořit obsah pro sociální sítě a tak dále.

Vstupujeme na obrovský trh, to je naše hlavní motivace, říká Aseem Chandra, který do Adobe přišel při akvizici Omniture.Vstupujeme na obrovský trh, to je naše hlavní motivace, říká Aseem Chandra, který do Adobe přišel při akvizici Omniture. | Jan Sedlak

Podobné jednotlivé nástroje už samozřejmě existují. Monitoring sociálních sítí například velice úspěšně zajišťuje také česká firma SocialBakers. Adobe nicméně věří, že jeho síla je v tom, že nabídne kompletní balík těchto služeb. „Cílíme především na veliké zákazníky, kteří nechtějí kupovat několik různých nástrojů od několika různých výrobců,“ říká Metlička. Sjednocení a zjednodušení je pro firmy skutečně pádný argument. Například SAP sjednocuje finanční, účetní, CRM a další aplikace, z čehož dokáže velice dobře těžit.

Kreativní cloud, který je potřeba

Adobe je stále velice silné v oblasti grafických nástrojů a tuto pozici si hodlá udržet. Firma proto nedávno spustila službu Creative Cloud reagující na aktuální trend. „Zákazníci po nás skutečně chtěli systém, kdy není nutné koupit si kompletní produkt, ale stačí ho platit formou měsíčního předplatného,“ říká Metlička. Díky Creative Cloudu si můžete aplikace z Creative Suite Master Collection (Photoshop, Premiere a další) měsíčně pronajímat za 50 dolarů namísto jednotné platby 2600 dolarů.

Creative Cloud zároveň představuje nástroj pro spolupráci a cloudové úložiště dat. Mezi jednotlivými aplikacemi je možné sdílet data a projekty, komentovat je a upravovat. Na podobné bázi je postavený například Office 365 od Microsoftu a o podobnou změnu se snaží také zavedení „licenční násosky“ jako SAP nebo Oracle.

Cloud od Adobe v sobě navíc spojuje různé produkty, které společnost vyrábí. Marketingové oddělení si tak například může při plánování reklamní kampaně v Digital Suite vyměňovat grafická data s grafiky. „V tomto propojení služeb vidíme velikou budoucnost a je to něco, kam směřujeme,“ popisuje Metlička. Adobe chce v podstatě prodávat jedno velké fungující řešení.

Firma má tedy jasný směr. Zároveň s tím ale stále nezanevřela na Flash a do budoucna s ním ještě počítá. „Trh se rozhodl, že půjde cestou HTML5. My máme nástroje, díky kterým můžeme touto cestou jít,“ vysvětluje Chandra, „nicméně skutečnost je taková, že tato technologie je stále ve fázi rozvoje a technologicky prozatím nedokáže to, co dokáže Flash.“