Kde vznikají české mobilní bankovní aplikace
Balaria v Česku delší dobu působil jako softwarový architekt ve společnostech, jako jsou Oskar (dnes Vodafone) nebo Česká spořitelna, počátkem roku 2008 se ale rozhodl rozjet vlastní podnikání a vrhnul se na nově nastupující vlnu mobilních zařízení. „Na povedenou mobilní platformu jsem vždy čekal a před příchodem iPhonu jsem vyzkoušel celou řadu chytrých zařízení, včetně různých modelů z Japonska. Ale až s iPhonem to začalo dávat smysl,“ vzpomíná v rozhovoru pro E15.cz na své začátky.
Před zhruba čtyřmi lety tak založil společnost Zenity a do světa vyrukoval s první hrou pro novinku od Applu, která do digitální dotykové podoby převedla populární indickou deskovou hru carrom. Ta se stala poměrně hodně oblíbenou mezi indickou komunitou po celém světě a dočkala se dalších předělávek a variant. Hra se z počátku prodávala za necelé 3 dolary a dokázala vydělat „zajímavé peníze“ a rostoucí tým Zentity začal vytvářet další aplikace. Populární iPrší se například stále drží v první desítce tuzemských nejoblíbenějších aplikací na App Store.
Ve správném čase na správné vlně
„Chytli jsme správný čas a přišli jsme na začátku mobilního trendu,“ myslí si Balaria s tím, že rozhodně nečekal, že mobilní trend dosáhne takových rozměrů, jako tomu je dnes. Nicméně i když jeho aplikace měly úspěch a dokázaly generovat příjmy, chtěl společnost více rozvinout a zajistit jí stabilitu. Rozhodl se proto využít svých významných zkušeností z nadnárodních společností a namísto tvorby vlastních projektů vytvářet náročnější řešení na zakázku.
„I když je trh vlastních aplikací poměrně veliký a vydělají vám ze začátku zajímavé peníze, firmu z toho neuživíte,“ popisuje veselý podnikatel. Podle jeho slov se ne každému podaří na základě vlastních aplikací vybudovat silnou společnost. „Je to byznys jako v Hollywoodu, buď zasáhnete, nebo minete,“ říká a jako příklad uvádí finskou společnost Rovio, která sice uspěla se sérií hříček Angry Birds, předtím ale vydala kolem 50 aplikací, které se příliš nechytly.
Zentity tak v roce 2010 přesedlalo plně na zakázkový vývoj, i když své původní projekty stále aktualizuje a udržuje při životě a stále provozuje interní „výzkumné“ oddělení, a dnes už téměř 100 procent aktivit věnuje vývoji řešení na míru. „Máme velice silné zázemí v podnikové sféře, takže jsme se chtěli zaměřit právě na tuto oblast,“ vysvětluje Balaria, „a ty původní aplikace jsme dělali spíše pro zábavu a z toho důvodu, abychom se na nich naučili vyvíjet pro mobilní platformy.“
Vodafone prý byl na na mobilní aplikaci Můj Vodafone připravený. Stačilo se přes API napojit na jeho současnou internetovou samoobsluhu. |
První aplikací vytvořenou na zakázku byla registrace domén pro Active 24. I když holešovická společnost dnes podle slov jejího zakladatele registruje až 5 nových poptávek týdně, ze začátku nebylo lehké tyto zákazníky shánět a firmy bylo nutné přesvědčovat. „Pro hodně společností hrálo roli to, že chtěly být první a více než o obchodní přínos jim šlo o nástroj pro image,“ říká a dodává, že dnes už to tak rozhodně není.
Zentity kromě aplikace pro Vodafone vytvořilo například mobilní programy pro ČSOB, ERA Poštovní spořitelnu, Českou národní banku, PPL, nebo Generali. Abhishek Balaria se společně se svými kolegy rozhodl vytěžit maximum z jejich dřívějších aktivit a zaměřili se především na finanční sektor. „Ze začátku nikdo příliš nevěřil, že se nám něco takového povede,“ vzpomíná podnikatel ve své kanceláři obložené mobilními přístroji. Dostat se s technologiemi do bankovních domů není zrovna jednoduché, Zentity proto hodně investovalo do prvního produktu a na jednáních pak nabízelo hotové řešení. „Nechtěli jsme s nikým diskutovat o tom, zda na to máme,“ říká Balaria. Firma jednoduše přišla s produktem, který fungoval, a bylo možné jej nasadit.
Mobilní produkty pro banky
Mobilní aplikace pro finanční instituce totiž nepředstavuje pouze jednoduché dotykové rozhraní, ale také komplexní systém za ním. Zentity tak kromě samotného vývoje programu pro danou mobilní platformu také zajišťuje věci jako vývoj serverových komponent, zajištění náročných bezpečnostních prvků, napojení na integrační server, implementaci a neustálou technickou podporu. Firma vytvořila vlastní framework, jenž se napojuje na stávající bankovní systémy a nad ním pak upravuje další funkce dle požadavků.
Tento framework tak umožňuje nasazovat služby poměrně rychle. „Nechceme na projektu pro firmy pracovat rok, chceme jim to dodat co nejdříve,“ popisuje fungování firmy Balaria. Podle jeho slov je tak Zentity více klasickou IT společností, než běžným mobilním studiem. „Od klasických studií se v tomto hodně lišíme. Musíme myslet na všechno, nejenom na uživatelský komfort na telefonu či tabletu, ale také na dlouhodobou údržbu, rychlost implementace a veškeré pozadí za aplikací.“
Zentity tzv. back-end systémy vyvíjí v jazyce Java, za nímž aktuálně stojí gigant Oracle. „Dá se to samozřejmě vytvářet také například v .NET od Microsoftu, ale Java má za sebou výbornou základnu aplikačních serverů, například od IBM a Oraclu,“ popisuje Balaria výhody jím preferovaného jazyka. Finanční instituce v Česku ostatně hodně fungují právě na technologiích Oraclu a tak je integrace s Javou často to nejlepší možné řešení.
Nejsme klasické mobilní studio, ale spíše IT firma, tvrdí spoluzakladatel a šéf Zentity Abhishek Balaria. |
Sázka na finanční produkty se Zentity vyplácí, už teď je společnost v Česku a na Slovensku největším implementátor mobilních bankovních řešení a stále roste. Firma ještě v tomto roce plánuje spustit další 3 velké projekty z této oblasti a postupně se rovněž počítá s expanzí do zahraničí.
Ze současného hlavního pole působnosti Zentity se ostatně dá plynule přeskočit také na další trend – mobilní platby. V této oblasti už společnost odstartovala několik pilotních projektů, o kterých ale prozatím nemůže mluvit. „Mobilní platby budou jednou z největších technologických změn,“ věří Balaria a dodává, že po technologické stránce jsou na tento přelom v Zentity výborně připravení.
Trh s mobilními platbami je nicméně v současné době velice fragmentovaný. „Myslím si, že je to správně a že o dalším směřování rozhodne trh. Kdybychom používali jedno standardizované řešení, časem bychom mohli zjistit, že není ideální,“ popisuje Balaria současnou situaci na trhu. „U NFC plateb rovněž hraje velikou roli to, že penetrace telefonů s tímto čipem je velice malá,“ uzavírá téma s tím, že pokud bude mít iPhone 5 NFC čip, zřejmě se počet plateb uskutečněných tímto způsobem výrazně rozroste.
Windows Phone má naději
Zentity vyvíjí koncové aplikace pro iOS, Android a také Windows Phone. „Naši zákazníci už v požadavcích mobilní Windows mají, stejně jako začínají registrovat chytré televize,“ říká Balaria a jedním dechem dodává, že se v Holešovicích připravují také na příchod Windows 8, což má být další logická vývojová větev. Podle Balarii a jeho zkušeností z trhu navíc stále žije šance pro Windows Phone. „Penetrace chytrých telefonů stále není stoprocentní a potenciál získat podíl uživatelů klasických modelů je veliký.“
Nejvíce poptávanou platformou pro chytré televize je v současnosti Smart TV od Samsungu, i když je celková nabídka značná a roztříštěná. „Fragmentace chytrých televizí je prozatím veliký problém, ale Steve Jobs ve svém životopise říkal, že už to má vyřešené,“ směje se Balaria.
Naopak fragmentaci Androidu za tak zásadní problém nepovažuje. „Máme za sebou tolik zkušeností a aplikací, že s tím, že je několik verzí Androidu a mnoho hardwaru je pohánějících, počítáme už od začátku.“
Zentity už je akciová společnost a vyrostla bez externí investice a od začátku je provozována pouze z vlastních prostředků a příjmů s tím, že firmu aktuálně vlastní 3 majitelé. Firma nechce příliš podrobně mluvit o finančních výsledcích, obrat už se ale pohybuje ve „více než desítkách milionů“ a každoročně si připisuje dvojnásobný růst. Do širšího světa se Zentity hodlá vydat především přes partnery, protože chce spolehlivě kontrolovat růst. Aktuálně je v plánu rozšíření v Rakousku a navázáno je také spojení se silnými partnery v Německu. „Technologicky jsme schopní konkurovat celému světu. A to nejenom my, ale celkově jsou čeští mobilní vývojáři na globální úrovni.“
Možná i proto se dobří vývojáři velice těžko shání. „Jednou z možností je vlastní vzdělávání schopných programátorů,“ říká Balaria. „Výhodou je, že už máme dobrou značku a máme za sebou zajímavé projekty, takže už se nám často dobří programátoři hlásí sami.“ Podle slov zakladatele společnosti ale není lehké se Zentity dostat na uchazeče o práci jsou kladeny vysoké nároky.
Firma v současné době zaměstnává okolo 30 lidí nejenom v Praze, ale v oblasti vývoje také v Bratislavě a dva obchodníky má v Rakousku. Někteří lidé jsou přitom zaměstnaní pouze na projektové bázi. Největší tým tvoří vývojáři na Android a zhruba jedna třetina celkových pracovních sil se zaměřuje na back-end vývoj.
Prostor pro růst je podle Balarii značný. Nejenom v expanzi současných aktivit za hranice, ale také v tom, že se firmě kupí nabídky na další druhy práce, například na vývoj webových aplikací. Firma tak má možnosti stát se velikým dodavatelem komplexních IT řešení v moderním duchu. „Velké IT firmy často nedokáží tak rychle reagovat na nové trendy jako jsou například mobilní technologie, což dává výhodu firmám, jako jsme my a další,“ uzavírá Balaria.