Komiksové adaptace dovedly americká kina k rekordu | E15.cz

Komiksové adaptace dovedly americká kina k rekordu

Stanislav Šulc

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Američtí provozovatelé kin a hollywoodská studia mají důvod k radosti. Již čtvrtý rok v řadě překonají tržby kin za vstupenky částku deseti miliard dolarů. Navíc pokud nedojde k nějakému nepředpokládatelnému výpadku, prožijí rekordní rok.

Dosavadním držitelem rekordního zápisu je rok 2009, v němž tržby dle serveru boxofficemojo.com dosáhly částky 10,596 miliardy dolarů. K 18. prosinci tržby činily 10,261 miliardy dolarů, což je dosud nejvíce v historii. Rekord tedy nejspíš skutečně padne. „Avatar efekt“, který podpoří návštěvnost kin na konci roku, letos obstará nejnovější dobodružství ze Středozemě J. R. R. Tolkiena Hobit: Neočekávaná cesta.

Hollywoodským studiím se podařilo vyplnit díru vzniklou dvěma zásadními výpadky. Animované filmy, jeden z hlavních motorů komerčního úspěchu Hollywoodu uplynulé dekády, přestaly fungovat. Skončila navíc nejvýnosnější filmová řada všech dob, Harry Potter. Jejich místo ale převzaly jiné již běžící série (Sága Twilight a batmanovská trilogie vrcholící letošním filmem Temný rytíř povstal), navíc se podařilo odstartovat dvě nové řady (Avengers, Hunger Games). Hned čtyři z nejúspěšnějších snímků roku pak jsou adaptace buďto slavných knižních řad (Twilight, Hunger Games), nebo vycházejí z komiksových předloh (Avengers, Temný rytíř povstal); v top 10 roku je adaptací hned šest (bondovku Skyfall lze za adaptaci považovat jen zčásti).

Vítězů letošního klání o nejúspěšnější studio je však hned několik. Určitě jím je Walt Disney, který uvedl do kin nejúspěšnější film roku Avengers, spustil novou franšízu a i burzovní analytici předpokládají, že do budoucna právě Avengers budou tou nejžhavější věcí v byznyse. Disney navíc před několika měsíci koupil Lucasfilm a ohlásil produkci nových epizod Hvězdných válek. Možným vítězem je také studio Sony / Columbia, jehož filmy letos v USA utržily nejvíce (1,8 miliardy dolarů). A jeho největším hitem se stala bondovka Skyfall, největší překvapení letošního roku.

Nejúspěšnější filmy amerických kin roku 2012 Autor: E15

Opomenout však nelze ani vznik nového velkého studia, které nabouralo dlouholetou hegemonii velké šestky. Stalo se jím studio Lionsgate, jež na počátku roku pohltilo Summit Entertainment, a společně uvedly dvě významné teenagerské franšízy Twilight Ságu a Hunger Games. Výsledkem jsou celkové tržby 791,7 milionu dolarů, což představuje 7,7 procenta celkových tržeb.

Naopak největší propadák je jasný. Studiu Paramount, loňskému hegemonu, se tržby propadly o 54,1 procenta na „pouhých“ 813 milionů dolarů. Paramount se tak pod hranici jedné miliardy dostal poprvé od roku 2006.

Vítězové roku

Sony / Columbia Studio

Sony / Columbia letos dokazuje, že se může vyplatit mít více středně výkonných snímků než jeden megahit. Nejvýdělečnějším filmem studia Sony se letos stala bondovka Skyfall, která strhla veškeré americké rekordy spojené se sérií dobrodružství agenta 007. Sony však jako jediné studio letos uvedlo hned šest snímků, jejichž tržby překonaly částku sta milionů dolarů. Zajímavá je také statistika průměrných tržeb jednoho filmu, která se letos u Sony vyšplhala k částce 73,7 milionu dolarů. Studio také zaznamenalo největší meziroční nárůst tržeb ze všech velkých studií o 46,2 procenta.

Lionsgate

Na počátku roku středně výkonné studio Lionsgate pohltilo konkurenční Summit Entertainment, které slušně vydělávalo na teenagerské upíří romanci Twilight. Její závěrečný díl se letos stal čtvrtým nejvýnosnějším filmem roku, navíc Lionsgate pod vlastními křídly uvedlo premiéru prvního dílu série Hunger Games (ten se stal třetím nejvýnosnějším filmem roku). Lionsgate se tak stal jedním z vážných konkurentů tradičních velkých studií a v příštích letech s ním budeme muset počítat jako s rovnocenným partnerem Paramountu a spol.

Poražený roku

Paramount

Loni vítěz v amerických kinech i ve světě, letos jednoznačně největší propadák. Meziročně klesly tržby filmů společnosti Paramount o 54,1 procenta a po dlouhých letech poprvé Paramount nepřekonal hranici jedné miliardy dolarů. Největší problém Paramountu pak je, že letos neuvedl žádný zapamatovatelný snímek kromě brilantní komedie Sachy Barona Cohena Diktátor. Průměrné tržby 45,2 milionu dolarů na jeden film pak je spolu s Warner Bros. nejnižší výsledek ze všech velkých studií.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah