Medaile pomůže sportovci, zřídka sportu

Olympijská vesnička v Soči

Olympijská vesnička v Soči Zdroj: CC BY-SA 2.0: smilygirl via Flickr

Čeští sportovci mají za sebou nejúspěšnější zimní olympijské hry v historii. Přesto z úspěchu bude více těžit samotný sportovec než konkrétní sportovní odvětví, byť úspěšné. Shodli se na tom odborníci na sportovní marketing, které deník E15 oslovil. Největší potenciál mají kolektivní a kontaktní sporty. Atraktivita sportu závisí také na tom, kolik lidí se mu věnuje a jak velký je tedy o něj zájem.

Pro každé sportovní odvětví je z hlediska marketingu klíčové to, jakou pozornost médií na sebe dokáže připoutat. „Zimní olympijské hry sledují stovky milionů diváků, což je dobrý marketingový potenciál pro jednotlivé druhy zimních sportů,“ konstatoval Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace. Účast na olympiádě je tedy pro každý sport nesmírně důležitá, i když ani ta nemusí stačit. „Ne každý to umí využít,“ dodává Brabec.

Letos byli jednoznačně nejúspěšnější biatlonisté. A to je právě příklad sportu, který by mohl na úspěchu vydělat jako celek. „Jejich sport je u nás na vzestupu a olympijské úspěchy jim jistě zajistí nejen potřebnou medializaci, ale i sponzory a tolik potřebné finance,“ domnívá se jednatel společnosti Hamr marketing Robert Hamrla.

Další úspěchy zažila i rychlobruslařka Martina Sáblíková, tři medaile přivezla před čtyřmi roky z Vancouveru, dvě přidala v Soči. Přesto je právě rychlobruslení příkladem disciplíny, která na olympijském úspěchu příliš nevydělá. „Smůla Sáblíkové spočívá v tom, že je hvězdou ve sportu, který má celosvětově jen zlomek příznivců oproti například hokeji či sjezdovému lyžování. Image jejího jména a příběhu holky z vesnice, která pokořila svět, je silnější než potenciál sportu, jehož je hvězdou,“ vysvětluje Brabec.

Počet aktivních členu sportovních svazuPočet aktivních členu sportovních svazu|E15

Může za to také fakt, že rychlobruslení nepatří mezi sporty, které se dají provozovat jen tak rekreačně. I z tohoto důvodu tento sport nadále zůstává na okraji zájmu a věnuje se mu jen nepatrný počet sportovních nadšenců. Na rozdíl třeba od dalšího sportu na ledě, kterým je hokej. Ten se řadí na opačný konec pomyslné tabulky oblíbených sportů, na samý vrchol. A to i navzdory současným neúspěchům na velkých akcích. „Hokej bude vždy marketingovým králem. Média jsou nutným zprostředkovatelem emocí, vytvářejí své hvězdy, luxusní značky, styly, glamour… To vše je marketing. Je to obchod, který potřebuje jak sport, tak ti, kteří na něm vydělávají,“ uzavírá Brabec.