MusicJet už má firmu, startuje brzy

digitální muzika (ilustrační foto)

digitální muzika (ilustrační foto)

Přípravy na spuštění hudební služby MusicJet, za kterou stojí velké gramofirmy, na českém internetu vrcholí. V červenci vznikla stejnojmenná firma, ve které má po pěti procentech Universal Music, Supraphon a Ochranný svaz autorský. Většinu, 85 procent, zatím drží technologická firma Bald Brothers.

„EMI, Sony Music Entertainment a Warner Music přistoupí v krátké době,“ uvedl Michal Horák, poloviční majitel Bald Brothers a manažer projektu MusicJet. Ten zároveň odmítl komentovat podrobnosti chystané služby.

Podle zjištění deníku E15 by však MusicJet měla být podle plánu spuštěna někdy na přelomu srpna a září. Bude zahrnovat nabídku digitální hudby od všech zúčastněných vydavatelství. „V rámci MusicJet nabídneme veškerý repertoár v řádu mnoha set tisíc skladeb včetně všech domácích nahrávek,“ sdělil ředitel české pobočky Universal Music Tomáš Filip.

Skladby však nepůjde stáhnout, budou vysílány jako internetový streaming. Posluchač je bude moci přehrát na počítači nebo mobilním telefonu. Obchodní model bude fungovat na bázi předplatného, jeho výše je dosud tajemstvím. Deník E15 odhaduje, že se bude pohybovat v řádu několika desítek korun. MusicJet tak bude v mnohém kopírovat švédskou službu Spotify spuštěnou na podzim 2008. Nabízí streaming hudby od velkých firem bez digitální ochrany, nejlevnější předplatné činí pět dolarů (zhruba 85 korun).

Podle manažerů českého nahrávacího průmyslu by se MusicJet měl stát předělem ve vývoji trhu s hudbou. Ten zatím na komerčně úspěšnou službu typu iTunes čeká. Letos v únoru po dvou a půl letech skončil portál se stahovanou hudbou i-Legalne.cz. Ten žádal za neomezené stahování měsíční předplatné 249 korun.

Digitální hudba a hudební nosiče v Česku zažívají útlum. Podle asociace hudebního průmyslu se loni prodala digitální hudba za 25 milionů korun (v roce 2008 to bylo třicet milionů) a trh fyzických nosičů klesl na 357 milionů korun oproti 490 milionům v roce 2009.