Uhlíková neutralita Netflixu tvrdě dopadne na filmové štáby | E15.cz

Netflix, rok 2022: Uhlíková neutralita tvrdě dopadne na filmové štáby

Lukáš Vojáček

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Americká streamovací služba Netflix zamýšlí už před koncem příštího roku dosáhnout uhlíkové neutrality. Na její nový cíl upozornil deník Financial Times. Změna se citelně projeví především ve způsobu natáčení filmů a seriálů. Nejvíce škodlivých emisí primárně produkují natáčecí štáby, jak odhalila studie, kterou si dal vypracovat Britský filmový institut.

„Většina naší uhlíkové stopy vzniká při tvorbě projektů jako je například seriál Koruna,“ potvrzuje šéf Netflixu Reed Hastings. Největší problémy podle studie vyvolávají stavby filmových kulis, používání dieselgenerátorů či doprava štábů na natáčecí místa, nikoli datová centra internetových platforem.     

Natáčení filmu v průměru vyprodukuje 2840 tun emisí oxidu uhličitého, zhruba stejně, jako když automobil se spalovacím motorem najezdí jedenáct milionů kilometrů. Téměř polovina z tohoto připadá na dopravu a třetinu představuje spotřeba elektřiny a plynu. 

Za celý loňský rok činila uhlíková stopa Netflixu 1,1 milionu tun oxidu uhličitého, což je srovnatelně s 25 tisíci americkými domácnostmi. A to v součtu nejsou započítané emise vznikající při přenosu dat po internetu a spojené se samotnými elektronickými zařízeními. To vše se má nyní změnit. 

Čistší přístup k výrobě filmů a seriálů má zahrnovat například používání elektromobilů k přepravě herců a filmařů, omezení cestování letadly a najímání lokálních pracovních sil. Mnohem více filmového materiálu má vznikat virtuálně ve studiích. Tato pravidla se dotknou všech pořadů, které Netflix zaštítil svou značkou, ne pouze těch, které skutečně vyrábí. 

Společnost se zároveň chystá investovat do ochrany kritických přírodních ekosystémů, jako je uzdravování půdy či obnova lesů a travních porostů. Plánuje též zavedení jakési vnitřní uhlíkové daně, aby osoby odpovědné za rozpočty filmových projektů měly motivaci nutit štáby nepoužívat fosilní paliva a snižovat emise.   

„Jsme rádi, že Netflix přistupuje k problematice udržitelnosti se stejným pozitivním zápalem, s jakým působí ve svém oboru, a má vysoké ambice dosáhnout rychle čisté nuly,“ uvedla Christiana Figueresová. Tato kostarická diplomatka se jako nezávislá poradkyně podílela na vytvoření nového strategického plánu Netflixu a v minulosti třeba pomáhala vyjednat Pařížskou klimatickou dohodu z roku 2015. 

Zatímco velké technologické korporace typu Amazonu, Microsoftu či majitele Googlu Alphabetu si v posledních letech stanovily velmi ambiciózní klimatické cíle, firmy podnikající v zábavním průmyslu přecházejí na základě mínění Reeda Hastingse na bezuhlíkovou ekonomiku pomaleji. 

„Domnívám se, že v sektoru zábavy se touto cestou vydáváme jako první,“ tvrdí šéf Netflixu. „Doufáme, že společnosti typu Walt Disney, ViacomCBS nebo BBC budou následovat naše vedení v zelených produkcích,“ dodává. Walt Disney a BBC se nicméně už dříve zavázaly dosáhnout uhlíkové neutrality do konce této dekády. 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.