On-line marketing české firmy ještě neumějí smysluplně využít

Zákaznická linka může používat nahrané fráze, ale na sociálním profilu musí firma s lidmi jednat osobně.

Zákaznická linka může používat nahrané fráze, ale na sociálním profilu musí firma s lidmi jednat osobně. Zdroj: Repro Strategie

Jsou internet a především sociální sítě hřištěm, na kterém české firmy umějí hrát? Většina podniků investuje do on-line reklamy, jen málo z nich ale propagaci na webu využívá smysluplně. Podle ředitele společnosti LCG New Media Vojtěcha Lamberta jsou sice tuzemské podniky na webu aktivní, ale mají problém oslovit zákazníky.

Firmy mají s on-line marketingem rozdílné zkušenosti. Většina z nich se na propagaci na síti dívá stejně jako na reklamu v tištěných médiích, v televizi či rozhlase. Snažíme se jim vysvětlit, že na webu je to jiné, a měly by zvolit odlišné metody propagace,“ říká Vojtěch Lambert.

S tím, jak se přizpůsobit specifickým potřebám on-line marketingu, bojují především tradiční velké české firmy. Ty často umísťují reklamu na web naslepo bez jakékoli strategie a nevědí, jaké nástroje jsou pro rozvoj jejich byznysu důležité. Progresivní společnosti hledají cestu ke svým zákazníkům a snaží se s nimi aktivně komunikovat.

„Mnozí podnikatelé mají pocit, že si jednoduše koupí reklamní prostor, kam umístí banner. A že stačí, když budou vidět. Pokud pak nemají výsledky, nevěří, že on-line marketing může fungovat. Ale on-line marketing je skvělý v tom, že se dá velmi dobře měřit. Je možné hned zjistit, které kampaně či kanály fungují a které ne,“ upozorňuje Vojtěch Lambert.

Podle interního průzkumu mezi zhruba 150 drobnými podnikateli, který poradenská společnost v loňském roce realizovala, firmy nejčastěji vynakládají na on-line propagaci částky do deseti tisíc korun měsíčně.

Základem je produkt

Zástupci byznysu především potřebují vědět, kdo jsou jejich potenciální klienti a analyzovat jejich potřeby. Následně by pro ně měli namíchat koktejl, který jim bude „chutnat“, a servírovat jim ho tam, kde se denně setkávají s podobně smýšlejícími lidmi.

Podle ředitele LCG New Media není rozhodující, jakou má propagace formu, pokud daná firma nemá správný produkt nebo službu.

Pokud nemáte co nabídnout, je úplně jedno, jak vaše propagace vypadá. Lidé se na vaši reklamu, která je může zaujmout, podívají jednou, ale když je výrobek neosloví, už na ni nekliknou a rozhodně nic nekoupí. Podnik si musí zanalyzovat, co a komu chce prodat a nabídnout to zákazníkovi v takové formě a prostřednictvím takového nástroje, jež je ochoten akceptovat,“ doplňuje Lambert.

Kdo chce úspěšně lákat zákazníky, nemůže ignorovat sociální sítě. Z průzkumu LCG New Media vychází, že zatímco webové stránky má 92 procent respondentů, Facebook k propagaci využívá jen 58 procent z nich.

Ve chvíli, kdy se prostor přehltí, může mít snaha o propagaci opačný efekt. Funguje to podobně, jako kdybyste se v televizi koukali na film a každých deset minut by ho přerušovaly reklamy. Musíte tedy dávkovat přiměřeně

Poradenské firmy umí vyhodnotit, jaké výhody přináší podnikům přítomnost na Twitteru, Facebooku, Pinterestu či Instagramu. Podle Vojtěcha Lamberta se ovšem případný úspěch neodvíjí od toho, jestli má firma na Facebooku účet, ale jak je zde aktivní.

„Našim klientům zdůrazňujeme, že založit si facebookový účet samo o sobě nic nepřináší. Jsou i firmy, které mají účet několik let, mají pár desítek fanoušků, ale za poslední půlrok jej neaktualizovaly. A pokud ano, tak mají velmi špatný obsah, který není zajímavý pro sdílení. Když se jich pak zeptáte, jak jim funguje on-line marketing, řeknou vám: máme všechno, máme i Facebook. Ale smysluplného vlastně nemají pro svou propagaci nic,“ říká Vojtěch Lambert.

Firma musí neustále pracovat se zákazníkem, mluvit stejným jazykem jako on a také neustále nabízet nové věci. Umíte-li s on-line propagací nakládat, může být efektivnější než jiné druhy reklamy. Když to neumíte, funguje stejně nebo i hůř.

A existuje ještě jedno úskalí aktivit na sociálních sítích. Při komunikaci s uživateli musejí brát zástupci byznysu ohled na to, co jsou ještě potenciální zákazníci ochotni vstřebat.

„Ve chvíli, kdy se prostor přehltí, může mít snaha o propagaci opačný efekt. Funguje to podobně, jako kdybyste se v televizi koukali na film a každých deset minut by ho přerušovaly reklamy. Musíte tedy dávkovat přiměřeně. Ideálně i doporučujeme klientům oddělovat reklamy od obsahu ve feedu, kam se dává výhradně nereklamní typ obsahu nebo volně skrytý reklamní formát, tedy blogy atd.,“ říká.