A co více – poprvé od začátku měření divácké přízně pomocí peoplemetrů v roce 1997 se Nova musela sklonit před veřejnoprávní Českou televizí. Ta se vyhoupla nad 30 procent.
Útěchou může být komerční jedničce to, že s podílem 34,8 procenta zůstala lídrem ve večerním vysílacím čase, z něhož televizím plyne nejvíce reklamních příjmů. I tento výsledek ale znamená meziroční pokles o tři procentní body.
Podle mediálního analytika Milana Šmída jsou výhodou ČT peníze z koncesionářských poplatků, které jí dávají větší možnost rozprostřít nabídku do celého dne, zatímco komerční televize se soustředí na večer a přes den program trochu zanedbávají. Roli hraje i to, že Nova začala v době krize šetřit, soudí Šmíd. Nova také dál ztrácí náskok před Primou. Ten se loni v celodenním čase zmenšil na necelých šest procentních bodů.
„Sledovanost je jen jedním z kritérií, která monitorujeme. Minimálně stejný význam přikládáme spokojenosti diváků a různých diváckých skupin nebo hodnocení odborníků,“ komentoval data o tržních podílech generální ředitel České televize Petr Dvořák, jenž na Kavčí hory přišel předloni v říjnu právě z Novy.
Celodenní sledovanost TV v roce 2012 |
Značné zásluhy na loňském výsledku ale má bývalý dlouholetý šéf Kavčích hor Jiří Janeček, který veřejnoprávní televizi opustil měsíc před Dvořákovým nástupem. Janeček ještě měl značný vliv na podobu vysílání v loňském roce, zejména na vlastní hranou tvorbu, která se připravuje dlouho dopředu. Ani Dvořák ovšem není bez ambicí a se svým týmem postupně zavádí další novinky. Novu tak čeká další útok na její pozice i v letošním roce.
Ředitel komunikace a PR televize Nova Josef Koukolíček deníku E15 v reakci na výsledky řekl, že pro skupinu Nova je klíčový výsledek sledovanosti v cílové skupině 15-54 v hlavním večerním vysílacím čase neboli prime time. „Televize Nova v posledních měsících zvýšila počet svých kanálů v terestrickém vysílání ze dvou na čtyři, čímž se vyrovnala počtu ČT. Věříme, že výsledek v příštím roce proto bude jiný,“ uvedl Koukolíček.