Revoluce v TV: podíl ČT na sledovanosti překonal Novu

Česká televize

Česká televize Zdroj: profimedia.cz

Televize Nova, která dříve vévodila trhu a ještě na konci devadesátých let lákala polovinu diváků sledujících v tu chvíli obrazovku, dál ztrácí pozice. Průměrný podíl jejích kanálů, mezi něž patří Nova, Nova Cinema a Fanda, na celodenní sledovanosti u diváků nad 15 let loni poprvé spadl pod 30 procent. Vyplývá to z údajů ATO-Mediaresearch.

A co více – poprvé od začátku měření divácké přízně pomocí peoplemetrů v roce 1997 se Nova musela sklonit před veřejnoprávní Českou televizí. Ta se vyhoupla nad 30 procent.

Útěchou může být komerční jedničce to, že s podílem 34,8 procenta zůstala lídrem ve večerním vysílacím čase, z něhož televizím plyne nejvíce reklamních příjmů. I tento výsledek ale znamená meziroční pokles o tři procentní body.
Podle mediálního analytika Milana Šmída jsou výhodou ČT peníze z koncesionářských poplatků, které jí dávají větší možnost rozprostřít nabídku do celého dne, zatímco komerční televize se soustředí na večer a přes den program trochu zanedbávají. Roli hraje i to, že Nova začala v době krize šetřit, soudí Šmíd. Nova také dál ztrácí náskok před Primou. Ten se loni v celodenním čase zmenšil na necelých šest procentních bodů.

„Sledovanost je jen jedním z kritérií, která monitorujeme. Minimálně stejný význam přikládáme spokojenosti diváků a různých diváckých skupin nebo hodnocení odborníků,“ komentoval data o tržních podílech generální ředitel České televize Petr Dvořák, jenž na Kavčí hory přišel předloni v říjnu právě z Novy.

Celodenní sledovanost TV v roce 2012Celodenní sledovanost TV v roce 2012 | ATO

Značné zásluhy na loňském výsledku ale má bývalý dlouholetý šéf Kavčích hor Jiří Janeček, který veřejnoprávní televizi opustil měsíc před Dvořákovým nástupem. Janeček ještě měl značný vliv na podobu vysílání v loňském roce, zejména na vlastní hranou tvorbu, která se připravuje dlouho dopředu. Ani Dvořák ovšem není bez ambicí a se svým týmem postupně zavádí další novinky. Novu tak čeká další útok na její pozice i v letošním roce.

Ředitel komunikace a PR televize Nova Josef Koukolíček deníku E15 v reakci na výsledky řekl, že pro skupinu Nova je klíčový výsledek sledovanosti v cílové skupině 15-54 v hlavním večerním vysílacím čase neboli prime time. „Televize Nova v posledních měsících zvýšila počet svých kanálů v terestrickém vysílání ze dvou na čtyři, čímž se vyrovnala počtu ČT. Věříme, že výsledek v příštím roce proto bude jiný,“ uvedl Koukolíček.