Streamovací služby chrlí solidní seriálové a filmové bomby, prodělává na tom už jen jedna

Zdroj: Netflix

msc

V současném světě streamovacích služeb pokračuje tvrdý boj o zákazníka a peníze. Giganti jako Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ či Apple TV+ neúnavně investují miliardy dolarů ročně do produkce a licencování obsahu, přičemž počet jejich předplatitelů se měří stovkami milionů. Tento trh nejen transformuje způsob, jakým konzumujeme filmy a seriály, ale i celosvětovou kulturní krajinu. Každá platforma staví na více či méně vlastní strategii – od „netflixovského“ masového produkčního modelu až po „applovský“ zaměřený na vysoce kvalitní obsah – soutěží o pozornost diváků nabídkou exkluzivních hitů a revolučních sérií. Podívejte se, jak na tom nyní trh je.

Netflix zjara pálí ostrými – Adolescent i Kdysi dávno v Americe jsou hity

Zdroj: Profimedia.cz

Netflix, 300 milionů předplatitelů

Největší služba pro stremování audiovizuální tvorby zažívá velmi silné jaro. Vedle toho, že se jí dle výsledků z konce loňského roku daří kasírovat více než 300 milionů zákazníků po celém světě (s tržbami za celý rok převyšujícími 39 miliard dolarů a čistým ziskem 8,7 miliardy dolarů), jí totiž přibývají do rejstříku diváky obstojně hodnocené tituly. Namátkou lze třeba zmínit letošní lednový hit v podobě historického dramatu Kdysi dávno v Americe nebo před pár dny uvedené syrové psychologické drama Adolescent, případně silný výběr ze standupových vystoupení, byť se tedy letošní sólovka Berta Kreischera řadí spíše k těm průměrným.

Pravda, tohle všechno poněkud kazí velmi slabé divácké hodnocení aktuálně vydaného nejdražšího snímku v historii firmy – filmu Pasáž. Sci-fi z alternativních devadesátých let s Millie Bobby Brown a Chrisem Prattem za 320 milionů dolarů nenadchlo ani kritiky, ani samotné diváky, snímek nasbíral v prvním týdnu kolem 53 milionů přehraných hodin. Pro srovnání, doposud nejúspěšnější (čti nejsledovanější) trhák Red Notice za nějakých 200 milionů dolarů s Rockem a Gal Gadot ve svém prvním týdnu „udělal“ skoro 80 milionů hodin. Další divácký zájem vzhledem k vlažným hodnocením tak není zaručen.

Pro letošní rok má však firma v trubkách ještě pár es, třeba pátou řadu Stranger Things, jejíž datum premiéry ale ještě nebylo oznámeno, nebo Wednesday. Na konci června se pak také čeká na uvedení druhé poloviny druhé řady populární Hry na oliheň.

Jack Reacher na Amazonu přepisuje tabulky

Zdroj: Profimedia.cz

Amazon Prime Video, kolem 210 milionů předplatitelů

Strategii licencování a velké (čti drahé) vlastní tvorby zvolil známý gigant v rukou Jeffa Bezose. Videotéka Amazonu podle analytiků čítá kolem 21 tisíc snímků. Ty jsou „kořeněny“ reklamami, za jejichž odstranění uživatelům účtuje tři dolary navíc nad základní tarif. V roce 2023 firma dosáhla příjmů kolem 14 miliard dolarů. V posledních týdnech pak z dílny Amazonu rezonuje velký úspěch třetí řady drsné kriminálky Jack Reacher s Alanem Ritchsonem, který sesbíral přes 54 milionů diváků, nebo rostoucí divácké hodnocení Kola času.

V USA si Prime Video udržuje významný podíl na trhu streamovacích služeb, přičemž v roce 2024 dosáhlo 22 procent. To jeji staví na úroveň s Netflixem. Služba má za sebou i pár kontroverzí spojených se zpracováváním velkých tradičních značek , namátkou lze zmínit sice velkolepé a drahé, nicméně nepříliš povedené pojetí Pána prstenů: Prsteny moci​ (které by mohlo stát až miliardu dolarů, pokud Amazon opravdu natočí plánovaných pět řad), nebo spor s Henrym Cavillem, kterého na sklonku roku 2023 sice za bouřlivého potlesku fanoušků pověřila produkcí díla ze světa Warhammeru 40K, celý rok 2024 však strávila hádáním s ním o míře kreativních zásahů, které by měly být do scénáře zavedeny tak, aby dílo splňovalo firemní politiku týkající se diverzity.

Disney si jede své, hitovky však topí v kontroverzích

Zdroj: Profimedia

Disney+, necelých 130 milionů předplatitelů

Společnost po století spojená s audiovizuální tvorbou je v současnosti třetím největším kolosem na světě z hlediska počtu předplatitelů služeb VOD. Loni se jí poprvé v historii podařilo dostat svoji streamingovou nohu byznysu do zisku – za druhý kvartál firma vygenerovala 47 milionů dolarů. Za celý rok 2024 pak zaznamenala tržby téměř 10,5 miliardy dolarů. Poslední kvartál loňského roku vykázala navíc silný patnáctiprocentní růst a celoroční provozní zisk 321 milionů dolarů.

Služba se veze na úspěchu (nejen) titulů z dílny The Walt Disney Studios – firma byla loni opět největším filmovým studiem na světě z hlediska příjmů, když dosáhla příjmů přes 5,46 miliardy dolarů. Za to vděčí třeba i kinovým trhákům s tržbami přes miliardu dolarů: V Hlavě 2, Deadpool & Wolverine či Moana 2. Ta byla v polovině března uvedena též na stream, kde se okamžitě stala třetím nejúspěšnějším animákem, který se kdy na platformě ocitl, když nasbírala v prvních pěti dnech od uvedení přes 27 milionů zhlédnutí.

Tabulkami kritiků i sledovanosti nyní rezonuje Daredevil: Znovuzrození s Charliem Coxem. Slepý hrdina z New Yorku přilákal v prvním dílu 7,5 milionu diváků a stal se tak letošní největší premiérou platformy. Velká očekávání jsou též od druhé série Andoru ze světa Star Wars, který Disney dlouhodobě využívá a chrlí jedno více či méně (poslední dobou spíše méně) povedené dílo za druhým. Letošním asi největším filmem od studia Disney je nová adaptace Sněhurky, která má za sebou první kinovíkend, při němž globálně utržila 87 milionů dolarů. Vzhledem k řadě kulturních a příběhových kontroverzí, které přípravy a promo filmu provázely, a velmi vlažným hodnocením diváků zatím není jasné, jak rychle se do nabídky Disney+ toto dílu zařadí.

Max po dalším přejmenování sype původní tvorbu jako na běžícím pásu

Zdroj: Max

Max, kolem 117 milionů předplatitelů

Streamovací služba Max v režii svého vlastníka, skupiny Warner Bros Discovery, prošla v posledních letech postupným přejmenováním z původního HBO přes HBO Max. Její obsah se po tu dobu nicméně solidně rozšiřoval a mateřská firma postupně ustoupila od dřívější praxe zamykání unikátního obsahu (původní tvorby HBO filmů a seriálů) k licencování. Díky tomu si je tak možné pustit třeba Bratrstvo neohrožených nejen na konkurenčním Netflixu.

S originální tvorbou však rozhodně neskončila a dále rozvíjí oblíbené franšízy, jako je třeba Bílý lotos, True Detective, Rod Draka či loňský fenomenální Tučňák a růžová Barbie s Margott Robie. V příštích týdnech na jeho obrazovky dorazí očekávaná první část druhé série Last of Us podle stejnojmenné počítačové hry s Pedrem Pascalem v hlavní roli.

WBD za loňský rok vydělala 677 milionů dolarů, meziročně šestinásobek. Firma, stejně jako konkurenční Amazon a (trochu) Netflix, částečně spoléhá na přehrávání reklam, pokud si zákazník nenavýší cenu svého tarifu. Příjmy z reklam jí jen za poslední loňský kvartál stouply o 27 procent.

Apple prý jako jediná ze streamovacích služeb ještě prodělává

Zdroj: Apple

Apple, asi 45 milionů předplatitelů

Zcela opačnou strategii než největší Netflix či Amazon zvolila společnost Apple u své služby Apple TV+. Namísto chrlení pelmelu se dle své vlastní ideologie soustředí na „kvalitu“. A daří se jí to obstojně, její nabídka je kritiky i diváky (po zprůměrování hodnocení) považována za nejlepší na trhu, je ale také nejmenší (a to i z hlediska počtu předplatitelů). Mezi hlavními jmény kralují třeba skvělé Odloučení – kterému byla nedávno potvrzena třetí řada –, nebo Ted Lasso – jemuž v půlce března producenti též schválili pokračování. K zahození však nejsou ani další tituly jako Silo, Terapie pravdou nebo For All Mankind, jehož pátá série by měla být uvedena ještě do konce letošního roku.

Podle posledních leaků jsou však všechna výše zmíněná díla vykoupena rudými čísly v rozvaze giganta z Cupertina. Co rok, to prý až miliarda dolarů v minusu. Podle reportu serveru Information, na který v tuzemsku upozornil server Czech Crunch, „Apple za filmy, seriály a za další pořady pro svou streamovací službu utrácí ročně asi 4,5 miliardy dolarů“, ani jednou však nevydělal. Budoucí očekávání ani výhledy firma nekomunikuje, zůstává tak záhadou, jakou roli bude audiovizuální tvorba v nabídce firmy hrát.