Technoverse Newsletter: Boj o databázi pohyblivých obrázků a polovodiče

Pro technologické obry zřejmě nastávají horší časy. Své o tom ví šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Pro technologické obry zřejmě nastávají horší časy. Své o tom ví šéf Facebooku Mark Zuckerberg. Zdroj: Reuters

Vítejte u prvního vydání Technoverse Newsletteru. Každé úterý vás provedeme novinkami od Silicon Valley po čínské Čcheng-tu. Věnovat se budeme i českým projektům, které se snaží nastoupit na zrychlující vlnu technologických inovací.

Po krátkém úvodním komentáři vám do emailových schránek přijde souhrn nejzajímavějších technologických článků za poslední týden. Součástí bude exkluzivně odemčený článek E15 premium, který je na webu dostupný jen věrným předplatitelům. Na konci se podělíme o zajímavosti z ostatních webů, které nás za poslední týden zaujaly. 

PŘIHLÁSIT ODBĚR ZDE

Boj o databázi pohyblivých obrázků a polovodiče

Médii minulý týden proběhla důležitá zpráva – britský regulátor rozhodl, že Facebook musí prodat společnost Giphy. Bylo to poměrně překvapivé, akvizice v hodnotě 400 milionů dolarů patří mezi ty méně významné, které Mark Zuckerberg uskutečnil. Databáze gifů, tedy pohyblivých obrázků, jež využívají sociální sítě a komunikační nástroje, není až tak přelomová technologie.

Můžeme si vzpomenout na nedávnou dobu, kdy Facebook pohltil WhatsApp, Instagram nebo Oculus, a žádný úřad výrazně neprotestoval. Doba se ale mění, za poslední roky se antimonopolní politika značně vyvinula. Co bylo přede dvěma lety nemyslitelné, je dnes docela pravděpodobný scénář. 

Podobný osud zřejmě potká akvizici britské společnosti ARM americkou Nvidii. I v tom případě zřejmě regulátoři, tentokrát z více zemí, transakci zatrhnou kvůli obavám z budoucího monopolu. 

Zdá se tak, že se ochránci férových podmínek na trhu po letech zimního spánku probudili. Antimonopolní praktiky nejsou novým vynálezem, nicméně v posledních dekádách převažoval liberální postoj – trh vše zvládne, státy by měly do hospodářské soutěže zasahovat co nejméně.

Ale technologické giganty vše změnily. Google disponuje více než devadesátiprocentním podílem mezi internetovými vyhledávači, online inzerci pak ovládá společně s Facebookem. Amazon sice nedosahuje obdobné tržní síly, avšak i jeho chování čas od času vykazuje známky zneužívání hospodářské pozice.

Možná tak těmito dvěma momenty začíná nový přístup. To se rozhodne až v následujících letech, která budou pro působení technologických obrů klíčová. Na obou stranách Atlantiku může vznikající legislativa výrazně omezit jejich působení. 

Ale dělo se toho mnohem více. 

Výběr z internetu 🌍

Nákupní svátek. Tržby během Black Friday byly poprvé nižší než v předešlém roce. Nenechte se ovšem zmýlit, ve výsledku tato informace nemusí nic znamenat. Značky a obchody totiž v posledních letech Black Friday prodlužují – jinými slovy nabízejí slevy například od začátku listopadu. Za letošní listopad tak američtí internetoví obchodníci utržili 109,8 miliardy korun, meziročně o 11,9 procenta více.

Rychlodovážky. Už jste slyšeli o ultrarychlém dovozu jídla a dalších produktů večerek a supermarketů? V Česku je teprve v začátcích, ale v USA je to velký byznys. Jen za letošní rok do něj investoři vložili přes pět miliard dolarů. Bloomberg popisuje jednoho z hráčů GoPuff, a společně s tím se věnuje i celému segmentu, kde je takových celá řada. 

Fabrika Samsung. Jak to vypadalo v asijských továrnách během pandemie? Na tuto otázku odpovídá web Rest of the World, který popisuje příběhy dělníků z továrny Samsungu v severním Vietnamu. 

Vzhůru na Měsíc. Přistane na Měsíci dříve americká, nebo čínská posádka? To je oč tu běží. Spojené státy výpravu na povrch Měsíce původně plánovaly už na rok 2024, nyní se ale počítá „s druhou polovinou dekády“. Čína je naopak oproti původním plánům optimističtější, na Měsíci chce přistát do roku 2030.