Star Citizen vybrala přes 400 milionů dolarů, hráči čekají už devět let | E15.cz

Lidé na vývoj hry Star Citizen poslali už přes 400 milionů dolarů. Přesto ji ještě nikdo neviděl

Jan HrušovskýPetr Šipula

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
2

Těžko hledat ambicióznější počítačovou hru. Star Citizen má být masivním vesmírným simulátorem, kde bude možné svádět bitvy, obchodovat napříč Galaxií nebo on-line spolupracovat s dalšími hráči. Lidé už v průběhu devíti let poslali na vývoj tohoto titulu přes 400 milionů dolarů. Star Citizen se však dosud nedočkalo ani první plnohodnotné verze, ačkoliv vývojáři slibovali, že v roce 2014 bude hra kompletní. 

Psal se listopad 2012, když se Chris Roberts pustil do nadmíru obrovského projektu, kvůli němuž založil i crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru. Vývojář, který v devadesátých letech stál u zrodu vesmírného simulátoru Wing Commander, se rozhodl vybrat peníze na vývoj nového herního titulu přímo od hráčů. „Tradiční vydavatelé nevěří v úspěch simulátorových her a venture kapitálové fondy chtějí podporovat startupy zaměřené na mobilní hry,“ uváděl důvody popisek crowdfundingové kampaně ke hře Star Citizen. 

„Říkáme, že se mýlí. Říkáme, že existuje velké publikum počítačových hráčů, kteří chtějí sofistikované hry. A uvnitř tohoto publika je významná skupina lidí, kteří vždy milovali vesmírné hry, a pokud dostanou opět nějakou kvalitní, rádi si ji zahrají,“ pokračoval popis na stránce Kickstarteru a lákal na hru, v níž hráči nepoznají hranice a v rámci obrovského vesmíru budou mít k dispozici jakékoliv aktivity, které si dovedou představit. 

Chris Roberts se trefil. Na vývoj hry dokázal za pouhý měsíc vybrat rekordních 4,2 milionu dolarů, což tehdy byla nejvyšší částka v rámci videoherního projektu na crowdfundingové platformě. Celkem prostřednictvím Kickstarteru získal 6,2 milionu dolarů. Sliby však i dlouhé roky po spuštění kampaně zůstávají nenaplněné. Přesto Roberts a jeho firma Cloud Imperium Games v kampani dosud pokračují prostřednictvím vlastního webu a dodnes vybrali více než 400 milionů dolarů. Jak je možné, že Roberts dokáže i nadále vybírat desítky milionů dolarů ročně?

Osobní kouzlo

Už jen samotná osoba Chrise Robertse vyvolává v hráčích důvěru, že vznikne podobná hra, jako byl Wing Commander. Tato videoherní série vtrhla na počítače a konzole v devadesátých letech a hráče ohromila povedenou 3D grafikou a skvělým příběhem. Celkem vyšlo jedenáct pokračování a na základě hry vznikl i film Wing Commander.

Úspěšný crowdfunding Star Citizenu dále podporuje i přehledná stránka s nabízenými odměnami a s monitoringem vytyčených a splněných cílů. V původní kampani na Kickstarteru byl nejnižší cíl dva miliony dolarů, další se stupňovaly o půl milionu až k nejvyššímu cíli šest milionů dolarů. Na webu vývojáři postupně doplňovali, v jaké fázi jsou plněné úkoly. Dnes na webu visí všechny cíle až do výše 65 milionů dolarů jako splněné. 

Star Citizen 6: záběry z jedné z předprodukčních verzí hry

Dalším obrovským zdrojem příjmů se stal prodej přednostního přístupu a především vesmírných lodí do Star Citizenu. Za některé jsou hráči ochotní dát desítky dolarů a například za koráb Javelin byli ochotni utratit až dva a půl tisíce dolarů. Řada z těchto lodí však dosud neexistuje.

Stamiliony jsou pryč

Magazín Forbes navíc přede dvěma lety vypočítal, že britské firmě mělo na konci roku 2017 zbývat pouhých 14 milionů dolarů, přičemž na vývoj hry bylo tehdy vybráno kolem 300 milionů. Z finanční zprávy Cloud Imperium Games zveřejnění loni v prosinci vyplývá, že Forbes se ve svých výpočtech nemýlil.

Jak je tedy možné, že je firma téměř bez peněz? Ačkoliv Cloud Imperium Games získává od hráčů desítky milionů dolarů ročně, tak od roku 2015 náklady společnosti převyšují příjmy od fanoušků a z prodejů herních předmětů. Nebýt 46milionové investice od společnosti Snoot Entertainment v roce 2018 a dalších 17,25 milionu dolarů o rok později, tak by Cloud Imperium Games bylo na mizině.

Studio v současnosti zaměstnává 700 lidí, kteří pracují v ústředí firmy v Los Angeles, dále ve studiích v americkém Austinu, německém Frankfurtu, kanadském Montrealu a v britském Wilmslow. Před pár týdny navíc studio oznámilo, že se příští rok chystá přesunout čtyři stovky zaměstnanců z Wilmslow do nových kanceláří v Manchesteru, které mají pojmout až tisíc zaměstnanců a být plně obsazené do roku 2026. 

Forbes poukázal na další problém, který přispívá k pálení peněz. Dvacet bývalých zaměstnanců popsalo Chrise Robertse jako člověka, který potřebuje řídit všechno a který je špatným správcem finančních zdrojů. „Jak přibývaly peníze, objevil se Robertsův starý zlozvyk: neschopnost maximálně se soustředit,“ řekl Mark Day, který byl producentem hry Wing Commander IV a na Star Citizenu pracoval v letech 2013 a 2014. Jiný bývalý zaměstnanec vypověděl, že grafici například na příkaz Chrise Robertse pracovali několik měsíců na vizualizaci lodních štítů. Jiný zdroj z firmy uváděl, že Roberts musel osobně schvalovat vývoj každé nové postavy do hry, a navíc svá rozhodnutí často měnil.

Finále v nedohlednu

Vývojářům Star Citizenu se však nedá upřít snaha o maximální transparentnost. Hráči mohou na webových stránkách sledovat, v jaké fázi vývoje se nachází jimi zakoupená loď a na čem dalším programátoři pracují a kdy to bude hotové. 

Hra je nyní k dispozici v omezené alpha verzi 3.15 a firma vydává aktualizace čtyřikrát ročně. Hráči mohou prozkoumávat čtyři různé planety a dvanáct měsíců, dále těžit rudu, přepravovat náklad, sbírat lovecké odměny, stát se žoldákem, nebo dokonce kriminálníčkem. To je však pouhý zlomek činností a míst, které slibuje finální verze Star Citizen. Kdy se megalomanský projekt dočká dokončení, je stále nejisté. Chris Roberts už několik let žádné další termíny neslibuje.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery