Výrobce Firefoxu má dostatek peněz na další dva roky fungování

Firefox

Firefox

Google neprodloužil partnerskou smlouvu s Mozillou, výrobcem Firefoxu. Firma tak přišla o 86 procent příjmů. Podle našich informací ale situace nemusí být nijak vážná.

Koncem listopadu vypršela smlouva Mozilly s Googlem, která výrobci Firefoxu zajišťovala zhruba 86 procent příjmů. Jak už jsme vás , smlouva prozatím nebyla prodloužena a stále není úplně jasné, jak se situaci do budoucna vyvine. Máme ale některé nové upřesňující údaje.

Mozilla na všechny strany rozesílá oficiální vyjádření, ve kterém říká, že vztahy obou zainteresovaných stran zůstávají pozitivní. „V současné době aktivně vyjednáváme a prozatím nemáme, co bychom oznámili,“ píše Mozilla v krátké zprávě. „Věříme, že partnerství (s Googlem) bude pokračovat a zůstane silnou součástí našich příjmů.“ Na podrobnosti jsou však zástupci neziskové skupiny skoupí. „Kromě našeho dříve vydaného oficiálního vyjádření prozatím nemáme, co bychom sdělili,“ napsali mi přímo z Mozilly.

Dost peněz na dva roky

Mezi jeden z mých hlavních dotazů patřil ten, zda Mozilla dokáže v případě neprodloužení smlouvy nahradit tak výrazný zdroj příjmů. Finanční situaci se snažil vysvětlit alespoň Petr Cvrček z Mozilla.cz. „Mozilla má aktuálně na účtech tolik peněz, kolik jí stačí na zhruba dva roky fungování při současném rozsahu,“ napsal v e-mailu. Kolik zhruba potřebuje, je možné vyčíst z finančního auditu.

Česká spojka s centrálou slavné vývojářské skupiny zároveň klidní reakce ohledně případných problémů Firefoxu a dalších projektů. „Z Mozilly mi bylo naznačeno, že se žádné katastrofické scénáře nekonají,“ napsal Cvrček. „Když vidím, jak společnost každý týden přijímá nové zaměstnance, nemám pocit, že by to s ní bylo nějak nahnuté,“ dodává přesvědčeně. O dobré situaci ostatně svědčí například skutečnost, že Mozilla nedávno otevřela nové moderních kanceláře v San Franciscu s výhledem na most Golden Gate. V dohledné době plánuje otevřít také pobočky v Londýně a Berlíně

Google samozřejmě není jediným příjmem Mozilly, je ale dominantním. Peníze do firmy plynou také z dalších partnerských svazků, především vyhledávačů. Ve Firefoxu naleznete například možnost vyhledávání přes Bing nebo ruský Yandex. Ten je v ruské edici prohlížeče dokonce nastaven jako výchozí vyhledávač. „Myslím, že by Microsoft s Bingem měli zájem stát se výchozím vyhledávačem ve Firefoxu,“ popsal dále Cvrček. „Ale co jsem slyšel, tak to není cílem Mozilly a ani by to neodráželo zájem uživatelů,“ doplnil.

Firefox ztrácí nejenom tržní podíl, ale také významný přísun peněz. Co s ním bude dál?Firefox ztrácí nejenom tržní podíl, ale také významný přísun peněz. Co s ním bude dál? | Jan Sedlak

Slova svého kolegy doplnil také Pavel Franc. „V různých regionech (zejména Asie a Evropa) jsou různí zájemci, kteří by s Mozillou rádi a na různých úrovních spolupracovali.“ Podle Francových slov je partnerství stanovováno na základě tří bodů – podpory svobody na internetu, oblíbenosti partnera u uživatelů (což Bing příliš není) a udržitelnosti rozvoje (výnosy, konkurenci a další).

„To, že nebyla smlouva s Googlem automaticky prodloužena, pouze značí, že vztah Mozilly a Googlu se v první a poslední podmínce za poslední dva roky hodně změnil, a že oba dva subjekty musí důkladně zvažovat za jakých podmínek (finance, exkluzivita atd.) uzavřou novou smlouvu,“ dokreslil v e-mailu celou situaci Franc.

Peníze do Mozilly neproudí pouze z vyhledávačů, ale také z dalších přednastavených služeb. Snad kromě neziskové Wikipedie.

Jak se rozhodne Google

„Můj osobní názor je ten, že Mozilla s Googlem kontrakt obnoví,“ napsal Cvrček v e-mailu. Souhlasí s tím i jeho kolega z Mozilla.cz Franc. „Věřím, že Mozilla s Googlem kontrakt obnoví. Nebude už ale exkluzivní a bude za méně peněz,“ dodal. Při svém tvrzení výchází ze skutečností ohledně uzavřených partnerství: „Historicky byla první smlouva s Googlem exkluzivní a celosvětová. Při následném podpisu se podařilo asijské odnoži společnosti Yahoo vyšachovat Google v internetový gigant se tak musel spokojit s exkluzivitou mimo tento kontinent. Když byl do Firefoxu přidáván Yandex, byla to opět taková malá právní bitva.“

Podle Cvrčkových slov navíc ani pro jednu z firem není problém konkurenční boj mezi Firefoxem a Chrome. O tom by se ale dal vést spor. Google má pochopitelně zájem na tom, aby počet uživatelů jeho prohlížeče neustále rostl a odstřihnutí konkurenčního Firefoxu od značného zdroje příjmů by mohl být jednou z taktik. Podle statistik navíc uživatelé opouštějí Firefox právě kvůli Chrome.

Na druhou stranu je pravda, že veškeré aplikace, platformy a nástroje jsou pro Google především způsobem, jak uživatele dovést ke svým službám, resp. kontextovým a dalším reklamám. A Firefox je stále jedním z těchto nástrojů, i když s klesajícím podílem.

Na konečné rozhodnutí si budeme muset ještě počkat. Pořád je zde ale možnost, že Google spojenectví neobnoví. Kde potom Mozilla najde odpovídající finanční příjem? A co se stane s celým projektem po zmiňovaných dvou letech, které má Mozilla údajně finančně zajištěny?