Závod o metaverse začal. Virtuální svět chtějí stvořit Facebook, Microsoft i Tencent

Facebook chce v nejbližších letech investovat do budování metaverse.

Facebook chce v nejbližších letech investovat do budování metaverse. Zdroj: Meta

Facebook chce přenést do virtuálního prostředí pracovní i osobní aktivity.
Ve virtuálním prostoru podle Facebooku by se mohlo i sportovat.
Gather.town slouží k přenesení konferencí a schůzek do online prostoru.
Na budování metaverse se soustředí také Microsoft.
Microsoft se při budování metaverse nejprve zaměří na pracovní úkony.
9
Fotogalerie

Na konceptu virtuálního světa se pracuje už roky, ale teprve nyní začíná skutečné soupeření o to, kdo bude hlavním architektem. O vedoucí postavení při přechodu do plně digitální éry se ucházejí největší americké korporace Facebook s Microsoftem a čínský Tencent. Nejsou ovšem samy, vybudovat metaverse se už pár let snaží třeba český projekt Somnium Space i další méně nápadní tvůrci.

„Metaverse nepostaví jediná společnost, ale myslím si, že podstatná část naší další kapitoly fungování snad bude spočívat v podílu na jeho tvorbě ve spolupráci s mnoha dalšími společnostmi, tvůrci a vývojáři,“ uvedl při příležitosti přejmenování Facebooku na Meta zakladatel sociální sítě Mark Zuckerberg. Kontroverzní miliardář si uvědomuje, že přechod do plně digitalizováného světa přesahuje možnosti Facebooku. 

S podobnými plány přišel Microsoft. Na rozdíl od Faceboku, který chce s metaversem proniknout do všech sfér lidských životů, se Microsoft soustředí na úzký segment, tedy využití virtuální reality v pracovním prostředí. Tento krok je odpovědí na online porady, jejichž četnost se s globální pandemií rapidně zvýšila. Řešení od Microsoftu bude využitelné i bez VR příslušenství, bude to hybridní řešení, díky čemuž by se mohlo snáze rozšířit.

Třetí korporací, která se do závodu přidala, je čínský Tencent. Během posledních let se rozrostl do celé řady sfér mobilních aplikací a internetových nástrojů. Díky tomu získal rozsáhlé zkušenosti s chováním uživatelů v různých situacích, což může být při velmi rozsáhlém projektu klíčové.

„Tencent nyní oproti původnímu zaměření na online propojování lidí provozuje rozsáhlé obchodní impérium, které se dotýká všeho od hraní přes mobilní platby až po virtuální kanceláře,“ popisuje nynější podobu čínské korporace agentura Bloomberg. 

Tencent díky „superaplikaci“ WeChat už nyní čínským občanům do značné míry zprostředkovává řadu každodenních úkonů. Přesunutí do digitálního světa je proto přirozený krok, který jednotlivé možnosti aplikace více propojí a přitáhne další klienty, jimž prodá služby za více peněz.

Hromadné využití je ovšem vzdálené dlouhé roky. Jak připomněl v komentáři Ondřej Malý, rozšíření virtuální reality je mnohem pomalejší, než se před pár lety očekávalo. Má to jednoduchý důvod: není přizpůsobena hromadnému využití.

„Technologie není dost vyspělá, aby se zařízení dalo vyrobit a splnilo základní podmínky pro veškeré technologické produkty, které mají lidé nosit na sobě. Pokud se zeptáte ,Vypadám s tím divně?‘ a nedostanete jednoznačně zápornou odpověď, tak produkt automaticky selže,“ popsal hlavní problém na příkladu brýlí Spectacles od Snapchatu slovenský novinář Dávid Tvrdoň z deníku Sme. 

Proto je praktické využití virtuální reality v plenkách. Existují projekty, které se tomu blíží, většina z nich je ovšem na počátku anebo je to virtuální svět bez virtuální reality. Příkladem mohou být Roblox, Gather.town nebo původně český Beat Saber, které našly svou cílovou skupinu a dokážou propojit reálný a virtuální svět.

I v Česku existují projekty, které věří v brzký příchod metaversu a jeho ekonomický rozměr. Projekt Somnium Space na tom pracuje od roku 2017, nedávno získal další investici na rozvoj virtuálního světa.

„Budujeme decentralizovaný metaverse. Nemůžeme dovolit, aby měl Mark všechno pod kontrolou Facebooku. Budoucnost VR světů nemůže být postavená na tom, že jedné firmě přenecháme všechna naše data,“ řekl při oznámení investice serveru Lupa.cz Artur Sychrov, jeden ze zakladatelů společnosti. 

Somnium Space pokročil s virtuální realitou poměrně daleko, už dnes jeho svět nabízí rozsáhlé možnosti. Pokud se v dohledné době rozšíří vybavení pro VR, Somnium Space bude startovat ze slušné pozice. V současné době má kolem dvou tisíc uživatelů, kteří od založení společnosti ve virtuálním prostředí utratili 22 tisíc jednotek kryptoměny ethereum, tedy zhruba dvě miliardy korun. Právě blockchain a technologie na něj navázané zřejmě budou v metaversu základním stavebním kamenem.

Kdo závod o ovládnutí virtuální reality vyhraje, není jasné. Facebook je viditelně odhodlán hrát důležitý part. Ostatně ani v počátcích nebyl Facebook první sociální sítí a nepřišel tehdy s revoluční myšlenkou. Teď také není prvním, kdo chce vybudovat metaverse. Podobně jako v minulosti ovšem může být Mark Zuckerberg tím, komu se podaří ve správný čas a na správném místě trefit ideální model, který si oblíbí miliardy lidí. 

Kdo je Mark Zuckerberg? Podívejte se na video

Video placeholde
• E15