Zoufalá Nokia? Prudké slevy v USA signalizují další potíže | E15.cz

Zoufalá Nokia? Prudké slevy v USA signalizují další potíže

Nokia, Lumia 900
Nokia, Lumia 900
• 
ZDROJ: profimedia.cz

vrb

Share on Facebook Messenger
Finská Nokia, která se už dlouho snaží proniknout mezi silné hráče na poli smartphonů, zatím příliš úspěchů nesbírá ani se svou novou vlajkovou lodí – Lumií 900. Výrobce oznámil, že na klíčovém americkém trhu srazí cenu tohoto telefonu, který se prodává sotva tři měsíce, na polovinu. Podle firmy je zlevnění běžnou součástí pravidelného přehodnocování obchodní strategie. Mnozí investoři ale chápou krok jako přiznání potíží v tvrdém souboji s iPhony a smartphony s Androidem.

Lumia 900 měl být tahák, který Nokiu dostane do centra trhu smartphonů a pomůže dostat firmu z těžkých ztrát. Některé recenze o čerstvém smartphonu nemluví špatně, spotřebitelé ale zatím dál jasně preferují iPhony a chytré telefony na platformě Android. Lumii 900 nepomohlo ani nedávné prohlášení Microsoftu, že nový software Windows Phone 8 na současných modelech Lumií nepoběží, což je odhazuje na vedlejší kolej.

Ačkoli to Nokia nepřipouští, podle mnohých analytiků je zpráva o dramatickém zlevnění Lumie 900 v USA z dosavadních 99 dolarů za 49,99 dolarů (v rámci dvouleté smlouvy s operátorem AT&T) signálem, že se oživení v Nokii nedaří. (Bez smlouvy je telefon výrazně dražší, a to nejen v USA. Například v České republice jej obchody nabízejí zpravidla kolem 14 tisíc korun.)

„Nokia je v extrémně složité pozici. Aby podpořila prodeje svých přístrojů, potřebuje platit za marketing a reklamu, investoři na burze po ní naopak chtějí, aby dělala všechno jiného, než utrácela,“ poznamenal pro Reuters analytik Ovum Nick Dillon.

Čtěte také:

Nokii se nedaří vymanit ze ztrát, její akcie prudce spadly

Jan Sedlák: Nokia před branami pekla

Nokia odmítá, že by zlevňování bylo známkou neúspěchu. Mluvčí finské firmy upozornil například na to, že Samsung už snížil cenu svého smartphonu Galaxy S II, který se začal prodávat před Lumií.

Jasněji, jak na tom aktuálně Nokia doopravdy je, bude ve čtvrtek, kdy zveřejní hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí. Analytici už naznačili, že ztráta z prodeje mobilních telefonů se patrně opět zvýšila. Firma už dříve oznámila, že se nevyhne rozsáhlému propouštění.

„Nemyslím si, že firma bude mít ve čtvrtek ke sdělení cokoli pozitivního. A třetí čtvrtletí bude velmi složité, boj o přežití bude pokračovat,“ míní analytik Mikael Rautanen z Inderes.

Vývoj akcií Nokie za posledních 5 let

Nokia, akcie Autor: Yahoo
Akcie Nokie se teď prodávají za zhruba 1,50 eura, zatímco před lety stály i více než 40 eur. Jen od konce roku 2007 akcie Nokie ztratily skoro 95 procent. Všechny tři hlavní ratingové agentury už hodnotí závazky Nokie známkami ve spekulativním pásmu, tedy jako brak.

Nokia neumí na telefonech vydělat. Pozice ztrácí i v levném segmentu

Přestože Nokia byla ještě před pár lety jednoznačně dominantním výrobcem mobilních telefonů, v segmentu smartphonů zaspala dobu. Z kdysi ceněné Nokie tak zůstal podnik, který sice chrlí miliony cenově dostupných mobilních telefonů, právě kvůli jejich nízké ceně na nich ale nedokáže nic vydělat. Například Apple prodává telefonů mnohem méně, je ale schopen je zákazníkům prodat i za výrazně vyšší ceny.

Nokia v poslední době ztrácí pozice i v kategorii levnějších mobilů, které dosud kralovala. Největším výrobcem mobilních telefonů na světě se podle předběžných údajů stal Samsung, a z první příčky tak po mnoha letech sesadil právě Nokii.

Podle analytiků mohou být jednou z příčin potíží Nokie i rychlé změny, k nimž firma sáhla v minulých letech. Zatímco v roce 2010 Nokia spolu s Intelem vyvinula operační systém MeeGo, hned v dalším roce oznámila spojenectví s Microsoftem. Přijala tak jeho operační systém Windows Phone a svoje MeeGo a Symbian de facto odepsala.

Autor: vrb

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.