Vzdělává i vydělává: Výukový program je pro výrobce 3D tiskáren Prusa Research cestou k expanzi do školství

Výroba 3D tiskáren Prusa Research

Výroba 3D tiskáren Prusa Research Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Šimon Kačírek

Prusa Research, jeden z největších výrobců 3D tiskáren na světě, rozšiřuje svůj vzdělávací program pro školy, který zapojuje trojrozměrný tisk do výuky. V nadcházejícím školním roce počítá se spuštěním jedenácti školicích center pro učitele po celém Česku. Vzdělávací projekty pro firmu představuj i nemalý a rostoucí zdroj příjmu.

Pro česká vzdělávací zařízení se program Průša pro školy otevřel v roce 2020, o dva roky později se rozšířil také do zahraničí pod jménem Prusa Education. Oba projekty se nyní spojují do jednoho, který převezme anglický název. Za čtyři roky, kdy v tuzemsku edukaci v oblasti 3D tisku a jeho využití poskytuje, firma školám věnovala kolem 2100 tiskáren.

I když přesnou částku vynaloženou na tyto přístroje firma neuvedla, náklady se prý pohybovaly v řádech desítek milionů korun. „Všechny peníze šly z provozních prostředků společnosti,“ řekl Pavel Pelčák, vedoucí projektu Prusa Education, na tiskové konferenci v Praze, kde společnost o novinkách informovala. Školám, které tiskárny zdarma nezískaly, ale chtějí si je zakoupit, firma vychází vstříc lepšími cenami.

Vzdělání představuje pro společnost i významný byznysový cíl. V loňském roce tento obor vytvořil 18 procent jejích tuzemských tržeb. Vzhledem k tomu, že od spuštění programů pro školy před čtyřmi lety se tržby z obchodů se vzdělávacími institucemi každoročně zvedaly o 30 procent, firma tu do budoucna vidí velký potenciál. Loňskou účetní závěrku ještě podnik nezveřejnil, v roce 2022 však vykázal celkový čistý obrat více než 2,6 miliardy korun a zisk 269 milionů korun.

Učitelé se učí s 3D tiskem

Vyučujících se již do projektu Prusa Education zapojilo na pět tisíc. Jedenáct školicích center, která budou sloužit k edukaci učitelů v oboru 3D tisku a prohlubování jejich znalostí, spustí firma v pilotním programu už po prázdninách. „Společnost je také registrovaná jako vzdělávací instituce pod ministerstvem školství. Na zaplacení kurzu tak mohou školy využít i peníze z evropských dotací,“ upozornil Pelčák.

Do programu se zatím přihlásilo na tři tisícovky škol. Vyučujícím má být k dispozici také ucelená příručka pro práci s touto technologií. Bude zejména praktickým pomocníkem a přinese náměty a tipy, jak zapojit 3D tisk do výuky.

Podle dat, která má Prusa Research k dispozici, využívají učitelé nejčastěji tiskárny v hodinách informatiky. S odstupem následuje programování, matematika nebo fyzika. Cílem by však podle společnosti mělo být zapojit 3D tisk více i do jiných předmětů. „V hodinách geografie může být například využit pro lepší vysvětlení problematiky vrstevnic. Ne pro každého jsou ‚čáry‘ na mapě dobře představitelné a trojrozměrný model je může žákům pomoci lépe pochopit,“ uvedl příklad Pelčák.

Přestože zakladatel firmy Josef Průša tvrdí, že díky jejímu programu je Česko zemí s nejlepší dostupností 3D tiskáren na školách na světě, firma ze zpětné vazby od učitelů ví i o překážkách integrace 3D tisku do výuky. Tou největší je jeho časová náročnost, v rámci hodinové dotace jednotlivých předmětů je složité zvládnout celý proces práce s technologií. Další problém představují požadavky, které jsou na učitele kladeny, aby získali potřebnou kompetenci pro práci s 3D tiskem ve výuce.

3D tisk pro vzdělávání a vědu doma i v zahraničí

Společnost se také podílí na vzdělávacích akcích T-Mobilu spojených s 3D tiskem, které se konají na pobočkách operátora a kromě žáků a studentů cílí také na seniory. Školám, které vlastní tiskárny nemají, Prusa Research nabízí možnost nechat si na pobočkách vytisknout modely, které si předem vypracují.

Ve spolupráci s výrobcem deskových her Albi pomohla firma vyvinout hru AlbiLAB propojenou s moderními technologiemi a s 3D tiskem. Jejím cílem je přitáhnout zábavnou formou děti k vědě.

Prusa Research zaznamenává úspěchy také v zahraniční vzdělávací a vědní sféře. Své tiskárny dodává do nejlepších světových univerzit, jako je ta v Oxfordu nebo v Cambridgi. Její přístroje se také podílí na vývoji v NASA, ESA (European Space Agency) nebo CERN (Evropské organizaci pro jaderný výzkum).