ANALÝZA: Koronavirus pošle českou ekonomiku do recese

Škoda Kvasiny

Škoda Kvasiny Zdroj: Škoda

Škoda Kvasiny
Škoda Kvasiny
Škoda Kvasiny
Škoda Kvasiny
Škoda Kvasiny
17
Fotogalerie

Zastavení výroby v evropských automobilkách, zavřené restaurace, velká část obchodů nebo například zrušení leteckého spojení a další dopravní omezení kvůli opatřením na boji s koronavirovou pandemií. To vše ochromuje tuzemské hospodářství, které kvůli tomu směřuje podle ekonomů do recese. 

„Letos se pravděpodobně propadneme do recese. Naše ekonomika bude silně poškozena,“ zdůrazňuje ekonom BH Securities Štěpán Křeček. Podobně se vyjadřují i další odborníci. „Je pravděpodobné, že budeme mít chvíli recesi,“ dodává analytik Československé obchodní banky Petr Dufek. Šance, že se ekonomika propadne, sílí i podle hlavního ekonoma české části ING Bank Jakuba Seidlera.

Nepříznivé dopady už pociťuje zejména odvětví turistického ruchu, což jsou aerolinky, hotely, letiště nebo například autobusová a železniční mezinárodní doprava osob. „Poslední hosté se odhlásili v pondělí. Hotelům spadly tržby na nulu,“ popisuje situaci Michal Chour, ředitel Hotelu Alcron Praha.

Letecké společnosti po celém světě budou čelit dokonce existenčním problémům. Pandemie koronaviru totiž způsobí podle konzultační společnosti CAPA Centre for Aviation do konce května bankroty většiny aerolinek ve světě, pokud nepomohou státy. Pokud má být zabráněno katastrofě, tak podle firmy musejí státy a celé letecké odvětví přijít s koordinovanými zásahy.

Nejen omezení cestování ale bude mít na tuzemské hospodářství nepříznivý dopad. Zastavení výroby totiž oznámily velké evropské automobilky.

Konkrétně německá skupina Volkswagen, která vlastní mladoboleslavskou Škodu Auto, zavře své evropské závody na dva až tři týdny. V pondělí oznámil dočasné uzavření svých evropské závodů včetně továrny ve slovenské Trnavě francouzský výrobce automobilů PSA. Většinu závodů zavře rovněž italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles. Odstávky mají u obou automobilek trvat do 27. března. Automobilka Škoda Auto odstaví všechny své závody ve středu ve 22 hodin. Ve firmě jsou již dva potvrzené případy nákazy koronavirem.

České firmy přitom patří mezi velké dodavatele dílů pro automobilky. „Ve chvíli, kdy automobilky přestanou vyrábět, tak to dopadne i na subdodavatele,“ upozorňuje Křeček. Toho se ostatně obává Sdružení automobilového průmyslu. „Útlum výroby způsobí firmám obrovské ztráty, ale pevně věřím, že se po odeznění současné mimořádné situace celé odvětví vrátí do obvyklého tempa,“ prohlásil Zdeněk Petzl, výkonný ředitel sdružení.

Nepříznivý vývoj v automobilovém průmyslu by navíc ovlivnil celé hospodářství. „Podíl na hrubém domácím produktu je skoro deset procent,“ upozorňuje Seidler.

Situací ve světě ale budou ovlivněni nejen vývozci autodílů, ale i další exportéři. České zboží totiž míří zejména do zemí Evropské unie, z nichž část už v recesi je a části států pak hrozí. Ochlazení evropského hospodářství proto sníží tržby českých firem, což se následně projeví přibrzděním celé ekonomiky.

Experti i jednotlivé společnosti se proto shodují, že stát by měl přikročit ke stimulům, které pomohou firmám. Od jejich postoje se totiž bude podle Dufka odvíjet, jaká bude recese. „Jestli si firmy řeknou, že je zle a opakuje se krize 2008, tak začnou škrtat investice a propouštět lidi,“ uvádí Dufek s tím, výsledkem by byla dlouhá a hluboká recese.

První úspory už ostatně provádějí firmy z turistického ruchu. „Zaměstnanci jsou až na pár výjimek doma, komunikujeme s dodavateli a řešíme zrušení dodávek služeb, snažíme se minimalizovat spotřebu elektrické energie,“ vyjmenovává opatření Chour.